FreshRecruitment
Lazy Vegan past naam aan: 'Schrok soms af'
Het plantaardige maaltijdenmerk Lazy Vegan schrapt het woord vegan uit zijn naam.

Het plantaardige maaltijdenmerk Lazy Vegan schrapt het woord vegan uit zijn naam.

Het assortiment vegan producten in het (online) supermarktkanaal wordt steeds omvangrijker. Zo heeft Picnic het afgelopen jaar alleen al 20 nieuwe varianten toegevoegd. Ketens werken hard aan de doelstellingen van de eiwittransitie en streven er naar in 2030 60 procent van de verkochte eiwitten plantaardig te laten zijn. Producenten verwachten een sterke groei van tofu de komende jaren.
GesponsordAl jarenlang staat Katja bekend als dé gelatinevrije favoriet in het zoetwarenschap. Sinds 2022 is nagenoeg het volledige assortiment van Katja zelfs vegan. De snoepfabrikant breidt deze vegan missie nu uit met een B Corp-certificering die een positieve impact heeft op mens, maatschappij en milieu.

Vleesvervangers van Lidl komen als gezondste uit de bus. Het merendeel voldoet aan de criteria van de Schijf van Vijf, blijkt uit onderzoek van ProVeg.

Albert Heijn breidt het aanbod van hybride producten uit.

Deze week waren 3100 voedingsfabrikanten op de PLMA in Amsterdam. Ze toonden er alle innovaties die ze onder de supermarktlabels willen uitbrengen. Distrifood-redacteur Bart Lelieveld dook in de wereld van huismerken.
GesponsordDe Wheel of Retail voor Zoetwaren & snacks - Suikergoed gaat naar Autodrop, voor de nieuwe Hemelszachte Vegan Cadillacs. Zeer populair bij de groeiende groep bewuste consumenten.

Plantaardig chocolademerk Hands Off heeft €1,1 miljoen opgehaald met een sharefundingcampagne. Dat groeikapitaal is zeer welkom want stijgende cacaoprijzen zetten de branche op z'n kop. Oprichter en ceo Kitty Smeeten wil het geld investeren in haar chocosnacks, ontbossing tegengaan en CO2-uitstoot reduceren.

Plantaardige boters, room en kaas. Flora Food Group wil alle consumenten bereiken met zuivelalternatieven. Maar dat wil het bedrijf niet opdringen. 'Niet met het belerende vingertje naar anderen wijzen.'

Aldi schroefde het aantal biologische producten terug van 83 in 2021 naar 38 in het afgelopen jaar. Fairtrade- en veganassortiment namen daarentegen wel toe. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde duurzaamheidsverslag over 2023.
