Aviko introduceert nieuwe Airfryer Aardappelkrokantjes

Aviko introduceert nieuwe Airfryer Aardappelkrokantjes

Met de Airfryer specialiteiten-range heeft Aviko de vriesvers-categorie in 2018 een mooie boost gegeven. De range was Product van het Jaar in vriesvers en behaalde de zesde plaats in de Intro Top 20, een zeer fraaie prestatie voor een vriesvers-product. Dit jaar geeft Aviko een passend vervolg aan het succes met de introductie van Aardappelkrokantjes.

Begin 2018 lanceert Aviko vier Airfryerspecialiteiten: Mini Aardappel Kroketjes, Rösti Mini, Kerrie Kreukels en Patatas Bravas. Al vrij vroeg wordt de range onderscheiden met de titel ‘Vriesvers Product van het Jaar’.

Een mooie onderscheiding, waarmee een product een veelbelovende toekomst wordt toegedicht.

Met een compact retailteam verzorgt Aviko de introductie van deze Airfryer-range. Een mooi product volgens onderzoek, maar daarmee ben je nog geen succesnummer. Hoe reageerde de retail bij de introductie?

Open armen

Trade Marketeer Retail Martijn Vermeulen: ‘We werden met open armen ontvangen. In 2016 hebben we de Airfryer Pommes Frites geïntroduceerd, en het jaar daarna de Airfryer Dikke Frites. De Frites vormden een enorme doorbraak in de categorie. Hiermee heeft Aviko veel additionele waarde toegevoegd, een heel nieuw segment aangeboord en daarmee veel nieuwe consumenten naar de vriesverscategorie getrokken.

Die introductie was ook goed voor een Wheel of Retail. Onze Airfryer Frites zijn hoog gewaardeerd door de handel en het idee van specifieke airfryer toepassing is ook al veelvuldig gekopieerd. Maar frites zijn in de kookweek van de consument toch vooral weggelegd voor de 'snackdag', terwijl we als aardappelproducent vooral een rol in de dagelijkse maaltijd willen spelen.

Deze nieuwe specialiteiten zijn uitermate geschikt als maaltijdcomponent en passen perfect in de dagelijkse maaltijd. Door de range van vier specialiteiten bieden wij keuze en inspiratie in de categorie en kan de consument makkelijk variëren. Daarmee proberen wij de kookweek van de consument leuker te maken.’

On trend

De range vormt een onderdeel voor andere maaltijdmomenten dan frites. Hiermee blijft de airfryer makkelijker op het aanrecht staan en wordt hij vaker gebruikt, goed voor de hele categorie. De range komt goed op distributie, met 90 procent voor de grootste twee varianten, en 60 procent voor twee andere. De consumenten pakken de nieuwe producten snel op, met een goede repeat-rate. Vermeulen: ‘De airfryer is natuurlijk erg on trend, maar nog wel relatief nieuw.

Toch heeft inmiddels meer dan een op de drie huishoudens een airfryer. Van de Avikokopers is zelfs meer dan de helft in het bezit van een airfryer. De range is dan ook vrij snel goed op verkoop gekomen, mede gesteund door veel aandacht op tv en door de inzet van foodtrucks, receptenboeken, promotie en veel demonstraties op de winkelvloer. We hebben op honderden plekken consumenten laten proeven en laten zien hoe je de specialiteiten het best kunt bereiden.’

Bijna drie miljoen

‘Op basis van het succes van de frites, hadden we wel vooraf verwacht dat de Airfryer-range eveneens veel waarde zou toevoegen aan de categorie. We zien nu dat de omzet die de range heeft gebracht voor veruit het grootste deel bovenop de bestaande omzet komt. De Airfryer specialiteiten hebben 10 procent groei en 2,8 miljoen euro additionele consumentenwaarde aan het segment Specialiteiten toegevoegd. Daar zijn we heel trots op.’

De introductie van de Airfryer Specialiteitenrange was goed voor een zesde plaats in de Intro Top 20. Deze lijst met beste introducties van het jaar wordt berekend aan de hand van de hoogst gegenereerde gemiddelde weekomzet. De topposities in deze lijst zijn doorgaans weggelegd voor de zeer grote A-merken. Een zesde plaats in de lijst over 2018 is een forse prestatie voor een product uit de vriesvers-categorie.

Nieuw: Aardappelkrokantjes

‘De absolute topper in de range zijn de Mini Aardappel Kroketjes, gevolgd door de Rösti Mini en Kerrie Kreukels. Consumenten vinden alleen de Patatas Bravas waarschijnlijk te lastig om in te passen in de dagelijkse avondmaaltijd. Deze variant loopt iets minder hard.

Dit jaar gaan we de Patatas Bravas vervangen door een nieuwe variant: vanaf week 12 introduceren we Aardappelkrokantjes. De naam spreekt tot de verbeelding: kleine aardappelblokjes met een krokante bite. De Aardappelkrokantjes zijn snel en makkelijk te bereiden en passen perfect in een 'Vlot & Vers-dag'. Met deze introductie willen we de Airfryer range een nieuwe boost geven.’

De Airfryer specialiteiten hebben 10 procent groei aan het segment Specialiteiten toegevoegd”

De nieuwe introductie zal volop ondersteund worden op tv, via de Aviko Foodtrucks en op de winkelvloer. Voor de nieuwe variant komen nieuwe recepten en receptenboekjes. Ook de demonstraties met de hele range worden in 2019 voortgezet.

In samenwerking met Young Perfect gaat Aviko met een groot proeverij meubel en twee koks in een roadshow de winkelvloer op om de consument te inspireren. Met productdemonstraties laat Aviko shoppers ervaren hoe lekker en krokant de Specialiteiten uit de Airfryer komen. Daarnaast bieden we inspiratie voor de avondmaaltijd door middel van recepten. De Aviko Proeverij reist gedurende 2019 langs verschillende supermarkten in Nederland.

Dit artikel is gesponsord door Aviko.