Cooks CrossOver Communicatie verbindt fabrikant, retailer én shopper

Cooks CrossOver Communicatie verbindt fabrikant, retailer én shopper
Martin Kok en Anita Verdonk van Cooks CrossOver Communicatie: ‘Het beste commerciële resultaat wordt bereikt als de inspanningen van alle partijen optimaal op elkaar aansluiten’.

Communicatiebureaus zijn er in vele soorten, maar er is er maar één dat zich richt op het complete commerciële veld. Cooks CrossOver Communicatie in Dordrecht wil nadrukkelijk de fabrikant, retailer én shopper met elkaar verbinden. Een strategie die in een grote behoefte voorziet.

Met onder meer AB InBev, Bolletje, Bolsius, Brabantia, Ferrero, Hero, Jacobs Douwe Egberts, Koninklijke Verkade, Red Bull en Van Oers United als vaste opdrachtgevers, zijn twee dingen meteen duidelijk: Cooks CrossOver Communicatie werkt voor en nauw samen met de top van de markt en het bureau heeft zich gespecialiseerd in retail en foodservice. Branches waarin de ontwikkelingen snel gaan en de consument zijn wensen perfect wil zien ingevuld, in de supermarkt, in de horeca en online.

Dat vraagt van fabrikanten, marketeers en retailers strategische plannen op maat om de verkoopkansen zo optimaal mogelijk te benutten, succes te kunnen hebben en waarbij alle partijen hun stappen vooruit kunnen maken. Dit is de expertise van Cooks CrossOver Communicatie. Waar anderen zich richten op marketingcampagnes om de consument te beïnvloeden, richt Cooks zich nadrukkelijk op het hele commerciële veld.

Spel tussen fabrikant, retailer én shopper

‘We leggen ons toe op het spel tussen de fabrikant, de retailer én de shopper’, zegt mede-eigenaar Anita Verdonk in het prachtige zeventiende-eeuwse pand van Cooks aan het Grotekerksplein in Dordrecht. ‘In trade marketing, category management, shopper marketing en sales gaan wij verder waar anderen stoppen. We bouwen bruggen tussen alle commerciële branchegenoten, zowel online als offline. Dit doen we door middel van doordachte trade communicatie, onderscheidende categorievisies, vernieuwende shopper marketing en verrassende communicatie gericht op de consument. Hiermee maken we samen het verschil.’

'Wij voegen een stukje magie toe. Cooks doet het doordachter, creatiever en we maken het concreet'”

Samen bouwen en inspireren

Volgens mede-eigenaar Martin Kok focust Cooks bewust op het pad van de leverancier naar de retailer en van de retailer naar de shopper. ‘Daarin onderscheiden wij ons ten opzichte van concurrenten. Het beste commerciële resultaat wordt bereikt als de inspanningen van alle partijen optimaal op elkaar aansluiten. De door marketing ontwikkelde proposities moeten niet alleen relevant zijn voor de consument, maar ook voor de wederverkoper. We willen samen bouwen, samen inspireren. Als Cooks zijn we in staat om bruggen te slaan tussen de verschillende commerciële partijen. Creatief en concreet’, aldus Kok.

Stappen die kans op succes vergroten

Levensmiddelenfabrikanten introduceren met z’n allen jaarlijks honderden nieuwe producten en concepten in de supermarkten en foodservicebranche. Een belangrijk deel hiervan haalt geen positie op het schap of blijkt na de lancering niet het verwachte succes. Dit hoeft niet te gebeuren, zo vinden ze bij Cooks, want in het proces zijn er vele stappen te maken die de kans op succes flink vergroten. Verdonk: ‘We krijgen vaak de vraag: kunnen jullie ons helpen? Een introductie werkt blijkbaar niet, of de retailorganisatie wil het geen plek in het schap geven. Aan ons de taak om er de juiste strategie op los te laten.'

'We doen dit werk al vele jaren, hebben alles al meegemaakt en dan word je beter en beter', vervolgt Verdonk. 'Je kent zoveel practises die succes hebben opgeleverd, dat je die expertise kan toepassen. Vaak beginnen we met de vraag: wat hebben jullie als bedrijf de handel eigenlijk te bieden? Zit de retailer erop te wachten? Wat is de behoefte van de consument op de winkelvloer? We helpen onze klanten bij het formuleren van de rol die zij in het supermarktkanaal spelen. Uiteraard kijken we hierbij tegelijkertijd goed naar de kansen die er voor dat bedrijf of die merken in de betreffende categorie of categorieën zijn. Hoe kunnen we groei realiseren? En doen we dat in retail of liggen er ook kansen in foodservice en online?'

'Eerst goed nadenken, daarna maak je het reëel. Het gaat erom dat we klanten uitdagen om na te denken over de relevantie van hun boodschap voor de retailers én hun shoppers. Hoe leuk is het dan als de case, nadat we er met z’n allen hard aan gewerkt hebben, vervolgens wél lukt?’, aldus Verdonk.

'Fabrikanten moeten retailers helpen hun shoppers te beïnvloeden’”

Zorgen voor wederzijdse relevantie

Volgens Cooks zoeken retailers anno 2018 samenwerking met partijen waar ze echt wat aan hebben. ‘Men wil echt samen iets moois creëren’, zegt Kok. ‘Daarmee is men bij Cooks aan het juiste adres, want daar draait bij ons alles om: verbinden, de connectie zoeken, bruggen bouwen. Wij helpen bij het slaan van de brug tussen fabrikant en retailer. Hierbij is het de kunst te zorgen voor wederzijdse relevantie.'

'Fabrikanten moeten retailers helpen hun shoppers te beïnvloeden’, vervolgt Kok. ‘Het wordt bovendien steeds belangrijker voor fabrikanten om goed na te denken waarom een retailer enthousiast zou moeten reageren op een nieuwe introductie, categorievisie of shoppermarketing’, vult Verdonk aan. ‘Hoe past het in de formule van de retailer? Hoe kun je optimaal aanhaken op zijn shopperprofiel? Hiervoor kun je dus een professional inzetten die weet hoe het moet en die tegelijkertijd een stuk creativiteit inbrengt. Het werk moet bruisen en uiteraard ook resultaat opleveren.’

Magie toevoegen

Gezien de lange lijst van gerenommeerde bedrijven die met Cooks CrossOver Communicatie werken, onderscheidt het communicatiebureau zich op het gebied van trade marketing, category management, shopper marketing en sales enablement. ‘Wat is ons geheim?’, vraagt Kok. ‘Wij voegen een stukje magie toe. Cooks doet het doordachter, creatiever en we maken het concreet. Daarbij zorgen we voor een goede sell-in en sell-out en het is vooral de combi die dit zo krachtig maakt.’

Volgens Verdonk merken steeds meer fabrikanten dat ze een echt verhaal of magie nodig hebben om hun product of concept bij de retailer te krijgen. ‘De consument verandert, dan wil je een partner die oplossingen kan aandragen waar je zelf nog niet aan hebt gedacht. We lopen met ons hoofd in de wolken, maar houden de voeten op de grond.’

Dit artikel is gemaakt in samenwerking met Cooks CrossOver Communicatie.