Lokale marketing: betrokkenheid bij jouw verzorgingsgebied

Lokale marketing: betrokkenheid bij jouw verzorgingsgebied

Onderscheidend vermogen op lokaal gebied wordt steeds belangrijker; de markt verandert in rap tempo, formulekleuren nemen af en de online verkopen juist toe. Daarom ontwikkelt InMarkt loyaliteitsprogramma's die de shopper specifiek naar uw winkel trekken. Programma's die laten zien dat u als ondernemer betrokken bent bij uw verzorgingsgebied. Hoe pak je dat het best aan?

Laten zien dat je als ondernemer betrokken bent bij een verzorgingsgebied is misschien wel de beste manier om consumenten aan je winkel te binden, vertelt Marten de Kruijff, lokale marketing- en salesmanager bij InMarkt. "Met onze loyaliteitsprogramma's maken wij ondernemers als het ware de local hero", legt hij uit. "De persoon waar mensen hun boodschappen willen doen, in plaats van de winkel." Deze loyaliteitsprogramma's zijn dan ook geen kwestie van kopiëren/plakken, benadrukt hij. "Maar laten specifiek zien dat je als ondernemer interesse hebt in een dorp of gemeenschap, én in de klanten. Wat vinden zij leuk? Waar hebben ze echt iets aan? Wat voegt daadwerkelijk iets toe aan hun geluk of leven?"

Voordeel met emotionele waarde

De loyaliteitsprogramma's van InMarkt bieden voordeel met een emotionele waarde, vult lokale marketingspecialist Mascha Rietjens aan. "Die emotionele waarde creëer je door de producten waar voor gespaard kan worden te richten op de doelgroepen die in de winkel komen, maar eveneens door een passende koppeling aan een lokaal doel; dubbele betrokkenheid." Dat doel hoeft overigens niet altijd een financiële ondersteuning te zijn, benadrukt zij.

"Dit kan evengoed een samenwerking zijn met een lokaal restaurant. Wanneer er gespaard kan worden voor exclusieve barbecue-producten of een bijzonder kookboek, bijvoorbeeld. Middels een mooie horecalink kan men op deze manier sparen voor zowel mooie producten als een leuke ervaring in de vorm van een etentje." De lokale koppeling gaat voor InMarkt dan ook verder dan alleen verenigingen, vertelt de lokale marketingspecialist. "Met onze op maat gemaakte loyaliteitsprogramma's willen we alles in een verzorgingsgebied meepakken. Van voetbalclub tot de lokale cafetaria en het verzorgingstehuis."

'Op maat gemaakte loyaliteitsprogramma's maken u als ondernemer de local hero'”

Ontzorgen met lokale marketingprogramma's

Ondernemers wíllen vaak wel aandacht besteden aan, en betrokkenheid tonen bij hun verzorgingsgebied, weet Rietjens uit ervaring. Maar hebben hier doorgaans de tijd niet voor, of te weinig. "Begrijpelijk, want aan het runnen van een supermarkt heb je een dagtaak en lokale marketing is doorgaans niet de core business." Daarom ontzorgt InMarkt de ondernemers door niet alleen een passende actie te bedenken, met mooie en onderscheidende producten, maar deze actie tegelijkertijd goed in de kijker te spelen. "Door de actie dichtbij te halen", legt zij uit. "Want pas dan spreekt deze echt tot de verbeelding; wanneer men zich er in kan herkennen."

Lokale marketing heeft een goed plan nodig, benadrukt De Kruijff. "Daarom plannen wij steeds vaker acties en programma's met de ondernemers voor de lange termijn. Zodat je geen eendagsvlieg bent, met eens één keer een in het oog springende actie, maar zorgt voor continue betrokkenheid en verleiding. De verleiding voor trouwe klanten én potentiele klanten om het hele jaar door naar jouw winkel te komen."

Het team van Inmarkt: Léon van Reijmersdal, Roy Spitters, Marten de Kruijff, Robert Hoekstra, Mascha Rietjens en Rolf de Wit
Het team van Inmarkt: Léon van Reijmersdal, Roy Spitters, Marten de Kruijff, Robert Hoekstra, Mascha Rietjens en Rolf de Wit

Auteurs: Marten de Kruijff, lokale marketing- en salesmanager en Mascha Rietjens, lokale marketingspecialist bij InMarkt

Dit artikel is gesponsord door InMarkt.

Lees meer over