nieuws

Ophef over gebruik naam Kordaat door Lidl

Assortiment 14288

Ophef over gebruik naam Kordaat door Lidl

ROERMOND – Lidl bracht onlangs onder de naam Kordaat een nieuw pils op de markt. In Roermond is echter al een brouwerij onder de naam Kordaat en de eigenaar daarvan wil nu een oplossing van Lidl. Ook een gelijknamig bureau maakt bezwaar tegen het gebruik van de naam.

Dat meldt de website Bierista. In Roermond werd in 2016 de bierbrouwerij Kordaat opgericht door Milan. Deze schrok toen hij afgelopen zondag op televisie ineens reclame voorbij zag komen voor Kordaat premium pilsner van Lidl. ‘Zondagavond zag ik al veel verkeer langskomen op mijn Facebookpagina. Sinds die tijd heb ik al heel wat reacties gekregen’, zo wordt de brouwer geciteerd op de website. Hij legt uit wat zijn bedoeling was bij de brouwerij. ‘Mijn doel was om een grote professionele brouwerij op te starten, waar ik veteranen met bijvoorbeeld een PTSS-syndroom weer aan werk zou kunnen helpen.’ Een combinatie van zijn passie voor bier en defensie, dat na zijn loopbaan nog altijd een bijzonder plekje in zijn hart heeft gehouden.

Vergevorderde plannen voor Kordaat

De plannen voor de brouwerij waren al vergevorderd, inclusief registratie bij de Kamer van Koophandel en een accijnsvergunning, toen de brouwer elders een baan vond. Daarop schreef hij zich weer uit bij de Kamer van Koophandel, maar bleef wel actief op onder meer social media als brouwerij Kordaat. ‘Die naam is me lief en wil ik graag houden, zoals je zult begrijpen. Lidl heeft geen contact met me opgenomen. Ik heb niks van ze gehoord. Het was een verrassing voor mij.’ De brouwer overweegt stappen tegen Lidl, maar wil vooral ook graag in gesprek met de prijsvechter.’

Lidl zegt uitgebreid onderzoek te hebben gedaan

Lidl zelf is zich van geen kwaad bewust. ‘Lidl heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om de naam Kordaat te gebruiken. Dt mag je ook van een groot bedrijf als Lidl verwachten. We kregen overal groen licht. Vervolgens hebben we de naam als merk geregistreerd’, zo wordt de woordvoerder door Bierista geciteerd. De prijsvechter wil wel in gesprek met Milan. Gisteren werd al duidelijk dat het Kordaat-bier wordt gebrouwen door Swinkels Family Brewers.

Ook communicatiebureau boos op Lidl

Bierbrouwerij Kordaat is niet de enige partij die boos is op Lidl. RTL Z laat Studio Kordaat, een ontwerp- en communicatiebureau uit Leiden, aan het woord. Volgens jurist Sieger Suurbier van het bedrijf heeft men veel last van de campagne van Lidl. Het Leidse bedrijf zegt tientallen mails te hebben gekregen van klanten die de campagne van Lidl vrouwonvriendelijk vinden of vragen hebben over het bier. De studio brengt bovendien een eigen biertje op de markt.

Merken kunnen naast elkaar bestaan

RTL Z laat ook de bekende merkendeskundige Bas Kist aan het woord. Hij denkt dat Studio Kordaat met een klacht weinig kans maakt. ‘Ik weet niet of zij echt een zaak hebben. Ik begrijp dat het vervelend kan zijn als iemand actief wordt onder dezelfde naam, maar merken kunnen naast elkaar bestaan. Kijk maar naar de Ajax-brandblusser, de Ajax-voetbalclub en het schoonmaakmiddel.’

Lees ook: RTL onthult: Lidl-pils komt van Bavaria

Reageer op dit artikel