Joep Meijsen
Senior redacteur
Joep Meijsen schrijft als senior redacteur al een kwart eeuw over supermarkten. Als verslaggever doet hij interviews, maakt reportages en nieuwsberichten en schrijft hij commentaren en analyses.

Senior redacteur
Joep Meijsen schrijft als senior redacteur al een kwart eeuw over supermarkten. Als verslaggever doet hij interviews, maakt reportages en nieuwsberichten en schrijft hij commentaren en analyses.
Nederlanders zijn het afgelopen jaar veel meer boodschappen gaan doen in Duitsland, België en Luxemburg. De uitgaven vervijfvoudigden zelfs. Daardoor geven Nederlandse consumenten nu meer geld uit in buurlanden dan in de speciaalzaken of op de markt.
Het percentage consumenten dat zich zorgen maakt over prijsstijgingen in de supermarkt is dit jaar flink gestegen. Dusdanig dat het de manier waarop klanten hun boodschappen doen, waar ze dat doen en wat ze kopen verandert. Dat blijkt uit onderzoek van Deloitte.
Het marktaandeel van Albert Heijn piekte vorig jaar rond Kerstmis boven de 40 procent. Ook dit jaar groeit het belang van Albert Heijn in de Nederlandse supermarktsector.
Rokers blijven ondanks het verkoopverbod in supermarkten nog gewoon hun sigaretje of sjekkie opsteken. Uit onderzoek van Deloitte blijkt geen enkel effect van de overheidsmaatregel. De vrees dat klanten hun supermarkt zouden inruilen voor een concurrent met een tabakswinkel erbij, blijkt ongegrond.
Albert Heijn is de regionale retailer met de hoogste waardering in België. De Nederlandse marktleider haalt Jumbo weer in.
Albert Heijn heeft Jeroen van Koningsbrugge vastgelegd als nieuw boegbeeld.
Jeroen van Koningsbrugge kruipt in de huid van supermarktmanager Daan en volgt Ilse op als gezicht van Albert Heijn. De winkels krijgen daarbij weer een belangrijker rol in de marketing.
Prijsvechters zijn vorig jaar in Duitsland harder gegroeid dan andere supermarkten en hypermarkten.
Frits van Eerd is zijn zeggenschap over Jumbo formeel nu helemaal kwijt. Voor de voormalige topman een volgende tegenslag, maar voor Jumbo een noodzakelijke stap. Het ruimt verschillende hindernissen richting de toekomst uit de weg, maar niet alle.
AH-franchisers Eline en Niels van der Wolde verkopen hun supermarkt in Loppersum aan Poiesz.