De winkelvloer: ijsbreker voor meer plantaardig eten

De winkelvloer: ijsbreker voor meer plantaardig eten

De moderne consument kiest voor gezonder, duurzamer of meer diervriendelijk: steeds vaker eet hij een maaltijd zonder vlees. We zien een groeiend gebruik van producten op basis van plantaardige eiwitten. Bonen, of peulvruchten, spelen daarin een belangrijke rol; in het hoofd van de consument, maar ook steeds meer in de supermarkt. Wat betekent dat voor de winkelvloer? Een blog van Hak over kansen en mogelijkheden.

Bonen (peulvruchten) en bonenschotels zijn cruciaal doordat ze rijk zijn aan plantaardige eiwitten binnen een menu met minder vlees. Retailers herkennen de achterliggende trend en bonen krijgen een hogere prioriteit op hun agenda. Hoewel de omzet van bonen in Nederland sinds 2014 met 25 procent is gegroeid, is de volledige potentie nog lang niet benut.

Kansen voor supermarkt

Het Voedingscentrum adviseert in de Schijf van Vijf om per week 100 gram bonen te eten. Dat gemiddelde ligt nu nog steeds rond de 7 à 8 gram per week. De ruimte voor groei in de supermarkten is er en de vraag stijgt, dit biedt kansen. Om de moderne consument beter van dienst te zijn en de gewenste gedragsverandering te stimuleren is een goede bereikbaarheid van het aanbod van belang: inspiratie door confrontatie.

Plaats van het conservenschap

De winkelvloer is de uitgelezen plek om de consument te ondersteunen in zijn zoektocht naar een gezonde, maaltijd met minder of geen vlees en meer plantaardige eiwitten. Mede daarom adviseert leverancier Hak de supermarkten over de plaats van het conservenschap in de winkel. Steeds meer supermarkten positioneren hun peulvruchten en groenteconserven nu permanent bij het vers. Op het agf-plein wordt een groot deel van de avondmaaltijd verzameld. Peulvruchten zijn daarbij geen vervanging meer van vers, maar een aanvulling en een belangrijk onderdeel van de maaltijd met meer plantaardige eiwitten (al zal de consument zelf deze taal niet gebruiken).

Aanbod winkelvloer

Het gaat om het juiste aanbod op het juiste moment in de winkel (een hoge kans op confrontatie) en op de juiste wijze (inspirerend, wat kan ik ermee?). Het gaat om verlagen van barrières zoals: ik denk er niet aan, ik kom er niet langs in de winkel, ik weet niet hoe ik er iets lekkers mee kan maken. De winkelvloer kan hier een belangrijke rol in vervullen.

Peulvruchten toegankelijker

Voor bonen is conserven de belangrijkste categorie. Bonen zijn niet of nauwelijks in vers te krijgen. Bijna de volledige omzet van de (hard groeiende) categorie peulvruchten komt uit conserven. Met recente innovaties in deze categorie proberen de A-merken peulvruchten toegankelijker te maken voor het grote publiek. Zo wordt de consument geïnspireerd en geholpen om bonen op een makkelijke manier aan zijn maaltijd toe te voegen.

Winkelvloerpromoties

Winkelvloerpromoties zorgen voor een flink groei-effect op de categorie en zorgen voor pieken in penetratieopbouw van nieuwe bonenproducten. Om de noodzakelijke confrontatie met bonen verder te stimuleren, en consumenten kennis te laten maken met deze gezonde plantaardige producten, worden bonenpromoties door Hak bijvoorbeeld met grote regelmaat aangevuld met tijdelijke displays met bonen bij het agf-plein, zoals bonenschotels in stazak op een rollende actiedisplay in combinatie met de verkoop van tortilla’s en rijst. Een simpele combinatie waarbij consumenten op een toegankelijke manier gebruiksinspiratie krijgen en worden geholpen in hun zoektocht naar gezonde plantaardige alternatieven voor het dagje zonder vlees.

Dit was deel vier van vijf blogs over verschuivende eetgewoonten en de gevolgen voor de supermarkt.In onze laatste blog zullen we een praktijkvoorbeeld geven van cross-selling van peulvruchten bij agf.

Lees meer over