Nieuwe verpakking moet boost geven aan peulvruchtenconsumptie: HAK-in-PAK zet in op versnellen eiwittransitie

Nieuwe verpakking moet boost geven aan peulvruchtenconsumptie: HAK-in-PAK zet in op versnellen eiwittransitie
In de nieuwe HAK-campagne laat Elise Schaap zien waarom je nieuwe pakjes van HAK moet gebruiken.

Met een nieuwe productlijn wil HAK een volgende impuls geven aan de consumptie van peulvruchten en het moderniseren van de categorie. HAK-in-PAK is een handzame en betaalbare kartonnen verpakking voor peulvruchten en mais, in twee formaten. Het gemak en de toegankelijkheid van deze duurzame oplossing moet de transitie van dierlijke naar plantaardige eiwitten versnellen.

Naast de glazen pot en de stazak komt HAK met een nieuwe kartonnen verpakking op het schap voor peulvruchten en mais. De pakjes komen in twee formaten: 400 en 200 ml. In februari 2024 stroomt het in bij de Nederlandse supermarkten.

Gemakkelijk, duurzaam en betaalbaar

Roel Meens, salesmanager Benelux: ‘HAK-in-PAK bestaat uit een opvallende, kleurrijke range producten die het voor de consument nog gemakkelijker, toegankelijker én betaalbaarder maken om meer peulvruchten en mais te eten. De pakjes brengen een aantal belangrijke aanvullingen in de categorie. Behalve dat de pakjes een moderne eigentijdse uitstraling hebben en daarmee een andere kopersgroep aanspreken, zijn de verpakkingen van karton duurzamer.'

De campagne biedt inspiratie en toont hoe je de pakjes gemakkelijk kunt toepassen in de moderne maaltijd.
De campagne biedt inspiratie en toont hoe je de pakjes gemakkelijk kunt toepassen in de moderne maaltijd.

Meens vertelt dat de belasting van het pak een stuk lager is dan van blik, glas of zak: 'Voor de productie van het pak is veel minder energie nodig en dat levert ook een forse CO2-reductie, evenals het kleinere gewicht in het transport. Daarnaast kan het pak goed gerecycled worden. Ook in het vullen van pallets en schap is het pak ruimte-efficiënt. Bovendien bestaat de verpakking voor meer dan 90% uit plantaardige materialen, want kunststof is vervangen door boomhars. En als laatste, maar wel zeer van belang in deze tijd; doordat de pakjes een lagere energie intensiteit hebben zijn ze betaalbaarder en stromen ze in met een lagere consumentenadviesprijs.’

Inspiratie uit Scandinavië

Ron Rutgers Category Development Manager: ‘HAK heeft zich laten inspireren door de Scandinavische markt, waar het pak al jaren het leidende verpakkingstype is in de categorie peulvruchten. Ook daar zijn de designs overwegend fris en speels. De pakken hebben het schap veel meer kleur en aantrekkingskracht gegeven. Daar wordt bijna helemaal geen blik meer verkocht, maar vooral nog pakjes. Ik verwacht dat we die omwenteling in Nederland en waarschijnlijk in heel Noordwest-Europa ook gaan zien.’

Roel Meens (links) en Ron Rutgers: 'In de Scandinavische markt is pak al jaren het leidende verpakkingstype.'
Roel Meens (links) en Ron Rutgers: 'In de Scandinavische markt is pak al jaren het leidende verpakkingstype.'

‘Deze innovatie sluit aan op de noodzaak en de enorme kans die er ligt binnen de retail om de eiwittransitie te versnellen. Peulvruchten spelen hierin vanuit onze categorie een sleutelrol. Ze zijn door het hoge eiwitgehalte en de goede betaalbaarheid namelijk de ideale invulling voor een dagje zonder vlees. De combinatie van de moderne kleurrijke uitstraling, het gemak, de duurzaamheid en de betaalbaarheid kan nog meer potentiële kopers overhalen om vaker te gaan koken met peulvruchten.’

Retail enthousiast

Meens: ‘Veel retailorganisaties vinden duurzaam, plantaardig, gezond en betaalbaar erg belangrijk. HAK-in-PAK is wat dat betreft 100% spot-on. Retailers reageren dan ook positief op deze introductie. Zij willen ook CO2-reductie én betaalbare producten, meer gezonde producten én meer groenten en peulvruchten verkopen. Bij HAK-in-PAK combineren we duurzaamheid met betaalbaarheid. We helpen retailers met het behalen van hun doelstelling, zoals scope 3.’

Campagne met Elise Schaap

Gelijktijdig met de instroom van HAK-in-PAK in de winkels start HAK een grote campagne op televisie en online. Daarin laat Elise Schaap aan Nederland zien waarom deze pakjes zo gemakkelijk zijn en hoe je ze toepast in maaltijden die vaak op tafel staan. Ook influencers worden ingezet om het toepassen van HAK-in-PAK in de maaltijd te tonen. Op de winkelvloer wordt met second sitings en displays een promotieprogramma ingezet.

Rutgers: ‘We voeren gesprekken met retailers waarin we ze uitnodigen om nóg verder te gaan. We willen peulvruchten in de winkel de prominente positie geven en consumenten directer confronteren met deze bron van eiwitten. Je zou er in de winkel 100% tegenaan moeten lopen. Onze directeur Nicole Freid wees daar onlangs ook al op in Distrifood De Top. Het momentum is er, welke retailer geeft peulvruchten, als dé voeding van de toekomst, de spotlight op de winkelvloer? Het tonen van lef hierin zou een extra booster kunnen zijn om de transitie naar plantaardige eiwitten verder te versnellen.’

Dit artikel is gesponsord door HAK.