Co-creatie en duurzaamheid in kaas

Co-creatie en duurzaamheid in kaas
Monique Roex en Fokke van Bockel: 'Lokaliteit zal steeds belangrijker worden.'

De plannen van Zijerveld voor de volgende jaren komen voort uit de categorie-strategie die al in 2017 is ingezet. Enerzijds inspelend op de verschuivende voorkeuren bij de consument, anderzijds een nog grotere nadruk op duurzaamheid. Monique Roex en Fokke van Bockel: 'Samen met onze klanten streven we naar categoriegroei met juiste assortimenten, innovaties en private labels.'

Veel meer dan voorheen is de categoriestrategie van Zijerveld opgebouwd vanuit de consument: hoe denkt hij, waar heeft hij behoefte aan en hoe kan daar zo goed mogelijk aan worden beantwoord? Waar kaas vroeger enkel op brood werd gegeten zijn er nu veel andere gebruiksmomenten.

Fokke van Bockel, Product Manager Benelux: ‘We zetten kaas nu ook in voor de tussendoormomenten, de snack-momenten en bij de borrel ’s avonds. Dat betekent ook kant-en-klare verpakkingen voor elk type toepassing van kaas: dus naast de stukken en plakken ook convenience als borrelblokjes, flakes voor op de salades en kleine netjes met snacks van Noord-Hollandse kaas voor onderweg of in de broodtrommel.’

Monique Roex, Manager Marketing & Innovatie: ‘Zijerveld is vooral sterk in de vers-counter. Ook daar zien we dat de consument zijn specialere kazen zoekt voor die andere momenten dan alleen kaas op brood. Daar ligt vooral de rol van ons assortiment en onze innovaties, met buitenlandse kaas, regionale kaas en complete borrelplateaus die we aanbieden via onze handelspartners. Dat zijn bij uitstek de innovaties die een belangrijke groeidrijver zijn voor de totale categorie. Innovaties waarmee onze klanten de consument weer kunnen inspireren.’

Totaalleverancier

Daarnaast zet Zijerveld in op seizoensassortimenten. Supermarkten delen zelf ook hun winkels steeds meer in naar seizoenen. Met een steeds aangepast assortiment biedt Zijerveld zo een basis voor een categorie waarin de consument continu de variatie kan vinden waar hij naar op zoek is: nieuwe kaasjes, nieuwe combinaties, nieuwe smaken.

We zien dat de consument specialere kazen zoekt voor andere momenten dan alleen kaas op brood”

Roex: ‘Waar we vroeger alleen Pasen en Kerst hadden, worden er nu steeds meer momenten gepakt om seizoensassortimenten in te zetten, zoals kaas voor de zomersalades, voor bij de barbecue, de ‘Sinterkaasletter’.

Zijerveld is een totaalleverancier en we spelen vanuit de breedte van ons assortiment in op alle mogelijke groeidrijvers en consumptiemomenten. Vernieuwing van assortiment en innovaties zijn dingen die bij ons wekelijks worden besproken, om het actuele, verrassende aanbod voor onze klanten te borgen.’

Lokaliteit belangrijker

Een andere trend is de steeds bewustere keuze van de consument, bewuster in lichtere kazen, of voor meer kwaliteit, maar met name ook lokaliteit: streekproducten. Een van de belangrijke pijlers in het Zijerveld-assortiment (naast geiten-, boeren- en buitenlandse kaas) is de Noord-Hollandse kaas. De oude Noord-Hollandse kaas heeft onlangs nog een Super Gold Award ontvangen tijdens de jongste editie van de World Cheese Awards in Bergamo.

Roex: ‘Komende tijd willen we daarom nog meer inzetten op Noord-Hollandse kaas, met name door de verhalen uit de keten toe te voegen aan de kazen die wij aan onze partners onder private label leveren. We zijn trots op onze Noord-Hollandse kaas, en willen die trots nog meer gaan uitdragen naar de consument. Het is de enige kaas met een Beschermde Oorsprongsbenaming (BOB), met een kaasmakerij in Lutjewinkel van meer dan honderd jaar oud en een continue hoge kwaliteit.’ Ook lokale kaas van Terschelling, Eilandkaas, en de Fryske zullen in die lokaliteit een belangrijke rol spelen. Lokaliteit zal steeds belangrijker worden voor het onderscheid in de categorie.

Co-creatie

Van Bockel: ‘Ook over andere categorieën willen we private label zo breed mogelijk wegzetten; cross-category in maaltijdboxen met kaas, of grillworst met kaas, zodat we het huismerk van de klant zo breed mogelijk wegzetten en daarmee de herkenbaarheid voor de consument verhogen, waarmee het verhaal gaat leven in meerdere categorieën.’

Co-creatie is daarin een belangrijk element voor Zijerveld, als partner op de winkelvloer. Samen met de handelspartners wil Zijerveld kijken hoe de categorie samen verder kan worden verbeterd, met innovaties en private label.

Mvo-programma

In onze samenwerking met onze boeren zit een heel stevig duurzaamheids- programma”

‘Wat we meer gaan toevoegen aan onze categorie-strategie is het mvo-programma’, stelt Roex. ‘In onze samenwerking met onze boeren zit een heel stevig duurzaamheidsprogramma. Die verhalen zijn nog weinig verteld, en die zullen we de komende jaren meer gaan delen met onze klanten, op een manier die ook is door te vertalen naar consumenten. Zeker binnen kaas is dat wat er op de boerderij gebeurt belangrijk als het gaat om de footprint die je achterlaat. Een duidelijke ketentransparantie is daarom een belangrijk punt in ons mvo-beleid.’

Van Bockel: ‘Ook in packaging willen we een stempel drukken. We werken aan verpakkingen van hernieuwbaar en recyclebaar materiaal, en werken tegelijk aan een reductie van verpakkingsmateriaal. Met die drie stappen willen we echt het verschil gaan maken.’

Dit artikel is gesponrod door Zijerveld.