Bonduelle versnelt eiwittransitie met verrassende peulvruchten

Bonduelle versnelt eiwittransitie met verrassende peulvruchten
Liesbeth Dufornee, Head of Category Development en Rebecca Aalbers, Senior Brand Manager Ambient Benelux.

Bonduelle introduceert vier nieuwe soorten moderne peulvruchten. Verrassende varianten die Nederland helpen in de steeds belangrijker wordende zoektocht naar een lekker, gevarieerd en plantaardig eetpatroon. Bovendien onthult 's werelds grootste groentenmerk een nieuwe look and feel.

Hierbij blijft Bonduelle kiezen voor blik. ‘Omdat we geen concessies willen doen aan de superieure smaak en het bovendien een heel duurzaam verpakkingstype is gezien de 100% recyclebaarheid. Dit in tegenstelling tot andere verpakkingstypes.’

Moderne peulvruchten

Ruim tien jaar geleden al voorzag Bonduelle dat consumenten anders zouden gaan eten, met een grote kans voor moderne peulvruchten. Door middel van innovatie en communicatie bouwde het groentenmerk succesvol aan dit inmiddels onmisbare segment. Momenteel zijn moderne peulvruchten dan ook de groeimotoren binnen de categorie groenteconserven. ‘De afzet van traditionele groente binnen groenteconserven is sinds 2016 met ongeveer 25% gedaald’, verduidelijkt Head of Category Development, Liesbeth Dufornee. ‘Terwijl de afzet van moderne peulvruchten sinds 2016 met ongeveer 25% is gestegen (in omzet zijn moderne peulvruchten zelfs met 66% gestegen sinds 2016). Onze visie is dus realiteit geworden en hier zijn we trots op.’

Terwijl de afzet van moderne peulvruchten sinds 2016 met ongeveer 25% is gestegen”

Om deze groei verder te stimuleren, komt Bonduelle met vier heerlijke, nieuwe peulvruchtvarianten die momenteel de schappen instromen: zwarte kikkererwten, adzuki bonen, mung bonen en pinto bonen. Soorten die met hun unieke smaakprofielen inspelen op de meest populaire wereldkeukens. ‘De mung bonen en de zwarte kikkererwten worden bijvoorbeeld veel gebruikt in de Indiase keuken’, licht Rebecca Aalbers, Senior Brand Manager Ambient Benelux toe. ‘Denk aan curry’s en dahl’s. Adzuki bonen zijn weer heel populair in de Aziatische keuken. Hier worden ze verwerkt in wokgerechten, salades en zelfs in zoete gerechten. Met hun kastanjeachtige smaak met een licht zoetje zijn ze heel veelzijdig. Pinto bonen op hun beurt, met hun zachte en romige smaak, hebben hun origine in de Mexicaanse keuken, waar ze worden gebruikt in burrito’s en taco’s, maar ook in stoofschotels en soepen.’

Het segment van de toekomst

De consument is toe aan nieuwe varianten moderne peulvruchten, kan de senior brand manager zeggen. ‘Waarmee nog meer wereldse variatie op tafel kan worden gezet en, indien gewenst, ook nog eens plantaardig, want peulvruchten zijn een natuurlijke bron van plantaardige eiwitten ’ Dat is dan ook het mooie van deze introducties, vertelt ze. ‘Ze spelen in op een behoefte aan nieuwe smaakprofielen én haken in op de eiwittransitie. Bonduelle wil de beste zijn vóór de wereld in plaats van de beste ván de wereld. Deze nieuwe peulvruchten helpen ons daarbij.’ ‘Daarbij sluiten ze goed aan op de doelstellingen van retailers’, vult Dufornee aan. ‘Die peulvruchten eveneens als een belangrijk segment zien om te kunnen versnellen op plantaardig. Samen maken we daarom concrete plannen om de potentie van peulvruchten ten volste te kunnen benutten.’

De mung bonen, zwarte kikkererwten, pinto bonen en adzuki bonen stromen momenteel de schappen in.
De mung bonen, zwarte kikkererwten, pinto bonen en adzuki bonen stromen momenteel de schappen in.

De nieuwe varianten stromen de schappen in met een nieuwe look and feel. Aalbers: ‘We voeren dit jaar een re-design door in het hele portfolio, met onder meer een opgefrist design, logo en aangescherpte fotografie. Momenteel stroomt dit re-design het conservenschap in, later dit jaar volgt vriesvers.’ De nieuwe uitstraling past beter bij waar Bonduelle anno 2024 voor staat, vertelt ze: ‘Verrassend, speels en positief.’ Bovendien bevordert het nieuwe design de manier waarop consumenten navigeren. ‘De verschillende segmenten hebben nu hun eigen kleur, waardoor duidelijke segment blocking op het schap ontstaat.’

Weloverwogen keuze voor blik

De etiketten veranderen, de verpakkingsvorm niet, benadrukt Dufornee. ‘En dat is een weloverwogen keuze. We kiezen voor blik vanuit twee belangrijke oogpunten: het waarborgen van onze productkwaliteit én duurzaamheid. Onze groenten en peulvruchten staan bekend om de fantastische smaak door onze unieke stoombereiding, die het beste tot z’n recht komt in een blik. Daarbij beschermt blik de groenten en peulvruchten optimaal, waardoor die superieure kwaliteit gegarandeerd blijft.’

Daarnaast is duurzaamheid voor Bonduelle erg belangrijk, vervolgt ze, ‘en blik is een zeer duurzame verpakking vanwege de circulariteit. Blik is honderd procent recyclebaar zonder kwaliteitsverlies en blik blijft gewoon blik. Dit geldt bijvoorbeeld niet voor andere conserven verpakkingen, zoals de kartonnen varianten die nu op de markt verschijnen. Voor iedere karton verpakking is nieuw materiaal nodig, wat een uitputtende werking heeft op grondstoffen. Hierdoor, in combinatie met het feit dat we geen concessies willen doen aan onze kwaliteit en smaak, blijven we met volle overtuiging kiezen voor de blikverpakking, die er door ons re-design modern en fris uitziet.’

De nieuwe uitstraling van de verpakking speelt eveneens beter in op de superieure kwaliteit die zo kenmerkend is voor Bonduelle. Aalbers: ‘Die dus toe te schrijven is aan onze unieke stoombereiding, waardoor er geen vocht in de blikken zit die smaak en bite beïnvloedt. De term ‘stoombereiding’ zegt de consument echter te weinig. Daarom communiceren we nu ‘more bite, more taste’ en de specifieke categorie benefits, zoals ‘rijk aan proteïnen’ en ‘rijk aan vezels’. Een qr-code op de nieuwe verpakkingen biedt bovendien meer receptinspiratie en geeft meer info rondom onze duurzaamheidsinitiatieven, zoals regeneratieve landbouw.’

Consumenten inspireren in de plantaardige transitie

Bonduelle gaat de nieuwe verpakkingen en de vier nieuwe varianten de komende tijd flink in de spotlight zetten. Aalbers: ‘Met heerlijke recepten, online video’s via influencers, social media en uiteraard door presentatie op de winkelvloer en bij het schap. Al onze communicatiemiddelen zijn geoptimaliseerd naar onze nieuwe uitstraling.’

Al onze communicatiemiddelen zijn geoptimaliseerd naar onze nieuwe uitstraling”

Het is de missie van Bonduelle om mensen te inspireren om vaker een plantaardige maaltijd op tafel te zetten, besluit Dufornee. ‘Dit doen we door plantaardige voeding toegankelijk (en leuk!) te maken voor elk moment, op een smaakvolle, makkelijke en verantwoorde manier. Als grootste groentemerk ter wereld kunnen we ook daadwerkelijk impact maken. Door middel van innovatie, communicatie en inspiratie gaan we samen met retailers de transitie naar plantaardige eiwitten verder versnellen.’

Dit artikel is gesponsord door Bonduelle.