Industributie 2024: Lamb Weston is de beste Rising Star

Industributie 2024: Lamb Weston is de beste Rising Star
Van Links naar rechts: Corné van den Hoven, Pim Boevé, Erwin Picavet, Stephan van Kuik en Annemarie Brüning. Beeld: Nathan Reinds.

Rising Stars zijn de vijftien hardst groeiende (in omzet) merkartikelfabrikanten met een minimale omzet van € 10 miljoen. Ze zijn bij ten minste vier formules en twee inkoopkantoren 'gelist'. Een Rising Star heeft een verkoopkantoor in Nederland en is nog niet opgenomen in een andere categorie. De Rising Stars zijn daarmee de 'nieuwkomers' in het Industributie-onderzoek, en vaak zijn hun resultaten daardoor niet vergelijkbaar met prestaties in het voorgaande jaar.

Welkom op het hoogste podium van de FMCG in Nederland. En gelijk een prijs. Wat betekent dit voor jullie?
Pim Boevé,
International Key Account Manager Retail Benelux & Scandinavië: ‘We zijn enorm dankbaar en trots. We zijn uitgeroepen tot het snelst groeiende merk in foodretail, dat is bijzonder en had zonder nauwe samenwerking met onze partners niet gerealiseerd kunnen worden. Onze handelspartners hebben ons hoog beoordeeld op verschillende disciplines in het onderzoek. Dit is een teken dat we met onze strategie en de samenwerking met onze partners op de goede weg zitten. Bij Lamb Weston geloven we erin dat er nog zeer veel mogelijkheden zijn om, met aardappelproducten, consumenten samen te brengen en categorieën te laten groeien.

Accountmanagement wordt wat lager gewaardeerd dan jullie gemiddelde eindcijfer. Is dit een discipline waarin een kleinere leverancier snel flink kan gaan groeien? Hoe zien jullie dat?
Boevé:
‘We zijn bovenal trots op de erkenning en totale waardering van onze handelspartners. Tegelijkertijd weten we dat we altijd beter kunnen. Elke dag een stapje beter, samen met onze partners, leidt naar onze mening tot betere innovaties, betere service, betere assortimenten en betere waardering van consumenten. Als merk zien we het als onze taak om innovatief en onderscheidend te zijn. Op basis hiervan stellen we ons retail-assortiment samen, maar zoeken we ook naar nieuwe manieren en gebruiksmomenten om de categorie te laten groeien. We hebben een duidelijke categorievisie die gebaseerd is op toegevoegde waarde voor consument en retail.’

In trade marketing is de score zeer goed, vooral door een hoge waardering voor jullie adviezen over categorie-optimalisatie. Wat doen jullie anders dan jullie collega’s in diepvries?
Corné van den Hoven,
Trade Marketeer Benelux & Scandinavië: ‘We nemen graag de rol van challenger in de categorie op. Zo worden we ook gezien door onze handelspartners. We groeien hard en redeneren constant vanuit het oogpunt van consument, shopper en retailer. Met de inzichten die we hebben uit andere markten en andere kanalen, zoals Foodservice, denken we dat we kennis kunnen toevoegen zodat de categorie in retail meer waarde kan gaan toevoegen.’

Het inzicht in de supply chain van de retailer kan nog beter, oordeelt de retail, maar de leveringsbetrouwbaarheid is bijna optimaal. Dat lijkt makkelijker op te lossen dan andersom. Hoe zien jullie dit?
Van den Hoven
: ‘Dat klopt, leveringsbetrouwbaarheid is cruciaal en het is goed dat we hierop positief worden beoordeeld. De dynamiek in retail is anders dan in foodservice, maar we zoeken altijd naar verbetering. We staan open voor gesprekken met retailers om te kijken waar we elkaar kunnen versterken. Dit kan gaan om efficiency, kostenbesparing in de keten of optimalisatie van voorraadbeheer.’

Deze initiatieven tonen onze ambitie voor de toekomst, en stellen ons in staat om in te spelen op de wereldwijd groeiende vraag naar diepvries friet”

Jullie zijn een succesvolle internationale leverancier van diepvries aardappelproducten. Hoe zien jullie de nabije toekomst? Wat wordt belangrijk?
Van den Hoven:
‘Sinds medio 2023 zijn we een volledig Amerikaanse organisatie. Voor de Europese markt worden onze aardappelen in Nederland, België, het westen van Duitsland en het noorden van Frankrijk geteeld. Deze aardappelen verwerken we in één van onze vier fabrieken in Nederland, of onze fabriek in Engeland of Oostenrijk. Daarnaast hebben we vorig jaar in Bergen op Zoom een eigen Innovation Center geopend, hier zijn we elke dag bezig met innovatie en duurzaamheid. Later dit jaar openen we in Kruiningen een zevende fabriek waarmee we onze productiecapaciteit fors uitbreiden. Deze initiatieven tonen onze ambitie voor de toekomst, en stellen ons in staat om in te spelen op de wereldwijd groeiende vraag naar diepvries friet. We zetten voor de toekomst in op innovatie, duurzaamheid, service en natuurlijk op samenwerking met onze
handelspartners.

Leo Koomen

Leo Koomen

Freelance redacteur