Merci brengt derde Nationale Bedankdag

Merci brengt derde Nationale Bedankdag
Koen van der Sluis, Junior Trade Marketeer en Lisette Scholten, Senior Product Manager merci.

In de aanloop naar 21 september inspireert Storck de Nederlandse consumenten om hun naasten te bedanken voor alledaagse kleine dingen. Die dag is het de derde editie van de Nationale Bedankdag. De voorgaande edities leverden een flinke opleving in het chocolade segment gifting & sharing.

‘Op de Nationale Bedankdag willen we mensen inspireren om familie, buren en vrienden te bedanken voor de momenten waarop ze er voor jou zijn en voor alle kleine dingen die ze voor jou doen’, vertelt Lisette Scholten, Senior Product Manager merci. ‘Het gaat dan om die alledaagse dingen, waar je misschien niet altijd bij stilstaat of die je misschien al vanzelfsprekend vindt, zoals het aannemen van pakketjes, de plantjes water geven, de voetbaltrainer... Met deze dag willen we stimuleren om daar even de aandacht op te vestigen met een bedankje. Als merci voelen wij ons geroepen om mensen daartoe op te roepen, want het bedanken zit al in onze naam.’

Als merci voelen wij ons geroepen om mensen daartoe op te roepen, want het bedanken zit al in onze naam”

21 september is daarvoor een uitgelezen moment; het ligt aan het eind van de zomer, het moment waarop bijna iedereen de vakantieperiode heeft afgesloten, de tijd waarin je vaak een beroep op anderen hebt gedaan.  

Scholten: ‘In 2021 hebben we deze dag voor het eerst georganiseerd. Natuurlijk kun je het hele jaar door mensen bedanken, en je hoeft dus beslist niet te wachten tot september. Met deze dag benadrukken we weer even hoe leuk het eigenlijk is om te bedanken en om bedankt te worden.’ 

Sales uplift

Koen van der Sluis, Junior Trade Marketeer: ‘In het eerste jaar bracht Storck een pop-up store in de Mall of the Netherlands om extra aandacht te genereren voor de Nationale Bedankdag, met allerlei leuke ideeën om je dankbaarheid te uiten. Vorig jaar hebben we een tour door Nederland gedaan, met op 21 september een grande finale in Hoog Catharijne met een optreden van Maan.’ 

De campagne voor de Nationale Bedankdag heeft een sales uplift van 50 procent voor merci gebracht”

‘De campagne voor de Nationale Bedankdag heeft een sales uplift van 50 procent voor merci gebracht, en een groei van bijna 10 procent voor het gifting & sharing segment. Daaruit blijkt wel dat het initiatief voor mensen heel relevant is.’ 

Onderzoek 

Storck heeft een onderzoek laten uitvoeren rond het thema bedanken. Scholten: ‘Uit dat onderzoek halen we een aantal interessante inzichten. Bedanken heeft een positief effect op je welzijn; het maakt mensen blij, optimistisch en rustig. En het verbetert de relatie met je dierbaren. Ook daarom willen we mensen oproepen om vaker een bedankje te geven. Dus de ontvanger wordt er blij van, maar vooral ook degene die zijn dankbaarheid uitspreekt. En het gaat dus om het stilstaan bij die kleine dingen waar je eigenlijk zo blij mee bent. Het maakt je een gelukkiger mens.’ 

Campagne 

In de weken naar 21 september voert Storck een brede, landelijke campagne met commercials op televisie en radio, op social media en online. Met RTL Boulevard is een speciale samenwerking en verschillende bekende Nederlanders haken aan om de Bedankdag verder onder de aandacht te brengen: Pauline Wingelaar, Marly van der Velden en Nienke Plas zullen mensen uit hun eigen omgeving op een leuke manier gaan bedanken.

'Bedanken heeft een positief effect op je welzijn; het maakt mensen blij, optimistisch en rustig'
'Bedanken heeft een positief effect op je welzijn; het maakt mensen blij, optimistisch en rustig'

Op de winkelvloer heeft merci schapmaterialen en displays beschikbaar. De campagne loopt in de weken 35 tot en met 40. merci heeft voor het schap of in de displays verpakkingen met verschillende covers voor de consument om uit te kiezen, zoals “Topper”, Kanjer”, “Powervrouw”, “Superhero” enzovoorts. Zo kan de gever zijn bedankje nog persoonlijker maken. 

Dit artikel is gesponsord door Storck.

Het marketingteam van Bolletje.

Bolletje breidt het assortiment uit en lanceert de grootste campagne sinds jaren

Het hele najaar kun je niet om Bolletje Crackers heen. Als onderdeel van een brede campagne rondom het belangrijke groeisegment crackers, introduceert Bolletje Pro-Fit Knäckebröd en Protein Low Carb Crackers. Introducties die inspelen op specifieke behoeftes van de consument en waarmee Bolletje onderstreept voor alle generaties en gedragsprofielen een voedzame oplossing te hebben. 'Dit is dé manier om nieuwe kopers naar de categorie te trekken.'

Jeroen en John Sars van Johnson Petfoods 'We maken grootse plannen voor de toekomst'.

PrimaDog en PrimaCat op het schap: Johnson Petfoods ziet potentie in de supermarktbranche

Met merken als Profine en Riverwood is Johnson Petfoods een gevestigde naam binnen de wereld van dierenspeciaalzaken en tuincentra. Om haar afzetmarkt uit te breiden, begeeft het Brabantse familiebedrijf zich nu met de merken PrimaDog en PrimaCat op nieuw terrein: het supermarktkanaal. 'In korte tijd hebben al meer dan 25 supermarkten onze producten opgenomen', zegt eigenaar John Sars. 'En we gaan voor verdere groei.'

Het pizzateam van Dr. Oetker voor het hoofdkantoor in Amersfoort.

Distrifood Awards: 'Durf het maar, bitterballen op een Italiaans product'

Merk, marketing en innovatie hebben onder andere van de Pizzabitterballen een groot succes gemaakt. 'Dr. Oetker blijft innoveren en durft boven het maaiveld uit te komen', schrijft de jury van de Distrifood Marketing Award. 'Durf het maar: bitterballen op een Italiaans product.' Brandmanager Ezra van der Heijde en Marketing Manager Dorreke Hachmer verklaren het succes.

Groots denken bezorgt Kips Distrifood Marketing Award 'Een feestje op je boterham'

Groots denken bezorgt Kips Distrifood Marketing Award 'Een feestje op je boterham'

Zwanenberg Food Group wint de Distrifood Marketing Award in de categorie Brood en Ontbijtproducten. De jury roemt de prestaties van het bedrijf dat met een klein merk als Kips toch groots durft te denken, en dat knappe innovaties ook met sterke marketing weet te ondersteunen.