Beemster Kaas: blijvend relevant door écht lekkere kaas en een goed verhaal

Beemster Kaas: blijvend relevant door écht lekkere kaas en een goed verhaal
Team CONO kaasmakers.

Relevantie is belangrijker dan ooit. CONO kaasmakers slaagt er met haar A-merk Beemster in om top-of-mind te blijven, blijkt uit de waardering die het Noord-Hollandse kaasmerk krijgt vanuit de markt. 'Met onze smaakvolle kazen, onderbouwd door een duurzaam en lokaal verhaal, blijven we (meer)waarde creëren voor de consument, retailers en onze boeren.'

Een veranderende manier van eten en stijgende consumentenprijzen hebben invloed op de kaascategorie. De manier waarop Nederlanders ontbijten en lunchen verandert eveneens en steeds vaker kiezen consumenten voor budget. ‘Het wordt steeds belangrijker om ervoor te zorgen dat de consument desondanks tóch voor jouw A-merk en kwaliteit blijft kiezen’, vertelt Kristine van de Velden, Brand Lead Beemster kaas. 

Beemster heeft hierin een voorsprong, kan ze stellen. ‘Onze producten worden nog op ambachtelijke wijze van Noord-Hollandse weidemelk gemaakt en hebben daarom de volle, romige smaak waar de consument van houdt. De afgelopen jaren hebben we actief geïnvesteerd in het vertellen van ons verhaal, dat gaat over smaak, duurzaamheid en lokale herkomst. We merken dat dit er mede voor zorgt dat consumenten binding hebben met Beemster en niet zo snel voor een ander merk kiezen.’

Zichtbaar voor het juiste moment

Het ‘broodje kaas’ heeft nog steeds een grote trouwe doelgroep, vult Sr. Trade Marketeer Ilse Werner aan. ‘Al merken we dat de frequentie iets naar beneden gaat. Als de consument kiest voor dat broodje kaas, moet het echt lekkere kaas zijn, en we zien dat Beemster absoluut in deze categorie valt.’

Het vasthouden van de consument is echter niet alleen een kwestie van ‘lekkere kaas/goed verhaal’, nuanceert ze. ‘Je moet ervoor zorgen dat je zichtbaar blijft. Op de juiste momenten en voor de juiste gelegenheid. We investeren daarom volop in het vertellen van ons verhaal en het in de spotlight zetten van onze concepten, fysiek en online. We ondersteunen de retailers actief in het creëren van onderscheidend vermogen, met tailormade acties en presentaties.’ Zichtbaarheid die in het belang is van de gehele categorie. ‘Om kaas als categorie relevant te houden, is het belangrijk om met de retailers samen te werken. We zijn daarom altijd transparant over wat we doen en denken (bij wijze van spreken) verder dan de Beemster polder.’

Tailormade presentaties

In het onder de aandacht brengen van ambachtelijk gemaakte kaas speelt de bedieningsafdeling een belangrijke rol. Werner: ‘Samen met de retailers ondersteunen we diverse Beemster kazen voor verschillende gebruiksmomenten, van broodbeleg tot het borrelmoment. Bovendien ondersteunen we retailers bij het maken van schappenplannen om hiermee het rendement voor de totale kaascategorie te laten groeien.’

We zorgen ervoor dat we zichtbaar zijn; op de juiste momenten en voor de juiste gelegenheid”

Beemster zorgt voor blijvende relevantie door goed in de gaten te houden hoe de markt zich beweegt. ‘Als eerste A-merk maakten we onze 30+ kaas vegetarisch, inspelend op een ontwikkeling die we in de markt zagen’, legt Van de Velden uit. ‘Dit hebben we uiteraard pas aangepast toen we zagen dat het geen invloed had op onze unieke smaak en kwaliteit. De beslissing om 30+ kaas met vegetarisch stremsel op de markt te brengen, bleek de juiste. Vervolgens is ook de 48+ kaas overgegaan op vegetarisch stremsel.’ De vegetarische kaas trekt niet alleen bestaande kopers aan, ook een grote groep nieuwe. ‘Met name jongere consumenten vinden een vegetarische herkomst van de producten die ze gebruiken, steeds belangrijker.’

Een kijkje in de Beemster polder

Die jonge doelgroep speelt dan ook een steeds grotere rol in de campagnes van Beemster. Van de Velden: ‘Via onze huidige campagnestrategie geven we de consument eveneens een kijkje in de ‘Beemster keuken’. En wie zijn er beter geschikt om over te brengen hoe onze kaas wordt gemaakt dan bekende online gezichten? We nodigen daarom zowel nationaal als lokaal bekende influencers uit in de Beemster polder, om op de boerderij en in de kaasmakerij te zien hoe Beemster kaas gemaakt wordt. Zodat zij op hun eigen manier het unieke verhaal aan hun netwerk kunnen vertellen.’

In de prijzen

Het overkoepelende eerlijke, echte verhaal van Beemster kaas wordt duidelijk gewaardeerd, merkt Werner. ‘Onderscheidingen als de Distrifood Magazine Marketing Award en de Industributie-trofee bewijzen dit. Net als de Sustainable Brand Index, waarin we voor de vierde keer op rij zijn uitgeroepen tot het meest duurzame kaasmerk van Nederland. Het is mooi dat onze inspanningen op het gebied van duurzaamheid worden gewaardeerd.’

‘Samen met onze boeren hebben we een uitgebreid duurzaamheidsprogramma ontwikkeld en onze kaasmakerij is volledig klimaatneutraal. De komende tijd blijven wij onze kazen in de spotlights zetten. Met 360 graden-marketingcampagnes en zoveel mogelijk touchpoints, fysiek en online, vertellen we over onze koeien, boeren en de duurzame herkomst van onze kazen. Kazen die juist dáárom zo gewaardeerd worden.’

Dit artikel is gesponsord door CONO kaasmakers.

Oprichter Pieter Dirven, Sales verantwoordelijke Anneloes Hoorneman en Marketing Manager Celinde van Opstal-Gordijn van de Smaakspecialist.

De Smaakspecialist: 'Het kan toch niet zo zijn dat we de wereld kapot laten gaan'

Gezonde voeding moet meer onderdeel worden van het totale supermarktaanbod, pleit Pieter Dirven, oprichter van de Smaakspecialist, ontwikkelaar, producent en distributeur van duurzame levensmiddelen. 'Juíst de supermarkt; het middelpunt van de buurt en dé plek om de consument te inspireren en informeren, heeft hierin een grote verantwoordelijkheid.'

Frank den Haan, Directeur Retail Nederland van Danone.

Danone: 'We gaan werk maken van de flexitarische levensstijl'

Met een nieuwe categorievisie, waarbij gefocust wordt op relevante innovaties in zowel zuivel als plantaardige alternatieven, gaat Danone komend jaar de consument nog beter helpen om gezondere keuzes te maken. 'We zijn klaar voor de volgende groeicurve!'

CEO Arno van Dongen (links) en Salesdirector Tim van Romondt van Primeale United.

Van Oers wordt Primeale United: 'Nieuwe naam brengt nieuwe energie'

Primeale United is de nieuwe naam van Van Oers United. De leverancier en producent richt zich sterk op partnerships, duurzaamheid en groei in biologische teelt. Salesdirector Tim van Romondt: 'Wij volgen de zon. We telen daar waar het klimaat het het beste toelaat om groenten op een verantwoorde wijze te telen.'

Sander de Vries (links) en Dustin Woodward.

Duurzaam zuivelschap: 'De keten moet actief samenwerken'

Met grote investeringen en een sectorbrede aanpak neemt FrieslandCampina in Nederland het voortouw naar een duurzamer zuivelschap. Daarvoor is nauwe samenwerking in de keten een must.