Nieuw van Bolletje: Tussendoorcrackers

Nieuw van Bolletje: Tussendoorcrackers

Met de introductie van 'Tussendoorcrackers' speelt Bolletje in op het veranderende consumentengedrag van de Nederlander. Steeds meer consumenten switchen van 3 naar 6 eetmomenten per dag waarbij gemak een grote rol speelt. En hoewel gezondheid tijdens dit eetmoment steeds belangrijker is, moeten tussendooroplossingen ook écht lekker zijn.

Bolletje heeft Tussendoorcrackers geïntroduceerd om te innoveren binnen een ander moment dan de gebruikelijke focusmomenten van het merk, namelijk ontbijt en lunch. Daan Salari, Senior Product Manager bij Bolletje geeft aan: ‘Deze introducties passen perfect bij onze merkstrategie om de Nederlandse consument met ons bakmanschap voor de dagelijkse eetmomenten een goede oplossing te bieden. Binnen de pijler tussendoormomenten wordt gefocust op vernieuwende, lekkere en voedzame producten geschikt voor tussen de maaltijden.’

Het merk lanceert twee nieuwe concepten: Lichte Tussendoorcrackers en Ciabatta Tussendoorcrackers. Beide concepten zijn verkrijgbaar in twee smaakvolle, hartige smaakvarianten. Kortom: ‘Crackers met héél veel smaak, ideaal voor tussendoor’, aldus Salari.

We gaan anders eten

Bern Hummelink, Manager Category & Customer Development bij Bolletje: ‘Met de introductie van zowel Lichte Tussendoorcrackers als Ciabatta Tussendoorcrackers spelen we in op een aantal belangrijke trends en veranderende behoeften in de markt. Consumenten ervaren steeds meer haast in het dagelijks leven. Ook wordt er vaker gegeten, gedurende meerdere, kleine eetmomenten op een dag. Zo is er een shift te zien van drie naar zes eetmomenten per dag en de consument vindt dat deze eetmomenten vooral gemakkelijk moeten zijn. Ze zijn op zoek naar oplossingen die hierbij passen.’

Ook verandert de invulling van eetmomenten. Zo is er een dalende trend te zien in de consumptie van traditionele tussendoortjes, waar de meeste tussendoortjes (té) zoet worden gevonden en veel suiker bevatten.

De Tussendoorcrackers van Bolletje bieden de consument hierin smaakvolle alternatieven. Deze hoeven in tegenstelling tot andere crackers namelijk niet belegd te worden. De smaak zit tenslotte al in de crackers verwerkt. Ook zijn de Tussendoorcrackers per twee verpakt, handig voor onderweg. Zo speelt het merk ook in op de groeiende behoefte aan gemak oplossingen.

Een nieuw to-go segment

Bij het inspelen op een nieuw gebruiksmoment binnen het groeisegment crackers, wil Bolletje zowel de frequentie als penetratie verder verhogen. Binnen crackers groeide de penetratie de afgelopen jaren al fors en steeds meer huishoudens kopen crackers voor het ontbijt of de lunch. Bolletje heeft hier sterk aan bijgedragen.

Hummelink: ‘Binnen crackers zien we een kans om de frequentie van aankopen te verhogen, deze is namelijk lager dan het segment beschuit of knäckebröd.’ Door te innoveren binnen een nieuw gebruiksmoment, namelijk tussendoor, streeft het merk ernaar de frequentie te verhogen. Daarnaast is er nog een groep consumenten die nog geen crackers koopt. Door innoverende concepten te introduceren in het segment, wil het merk ook nieuwe kopers aantrekken.

De succesvolle introductie van Bolletje

Groentecrackers is hier een mooi voorbeeld van. Zo hebben de Groentecrackers nieuwe kopers naar de broodvervangers categorie gebracht. Lichte Tussendoorcrackers en Ciabatta Tussendoorcrackers zijn gepositioneerd in het broodvervangers schap, binnen het ‘to-go’ segment. Het RTE (ready to eat) segment binnen broodvervangers is vanuit rijstwafels en ontbijtcrackers de laatste jaren gegroeid in omzet. De verwachting is dat deze groei verder door zal zetten de komende jaren.

De Groentecrackers hebben nieuwe kopers naar de broodvervangers categorie gebracht”

Een nieuw en beter tussendoortje

Lichte Tussendoorcrackers zijn een licht, voedzaam en smaakvol tussendoortje met de goede eigenschappen van het ontbijt of de lunch. De crackers bevatten extra veel vezels en hebben Nutri-score A. Daarmee biedt het de consument een voedzaam alternatief voor traditionele tussendoortjes.

Uit consumentenonderzoek blijkt dat de consument de Lichte Tussendoorcrackers ook daadwerkelijk eet als tussendoortje in de ochtend en middag, en ook onderweg. Lichte Tussendoorcrackers worden door consumenten zeer goed beoordeeld. De cracker wordt lekker dun gevonden en makkelijk weg te eten. Lichte Tussendoorcrackers kruimelen amper en dat leidt ertoe dat ze zeer geschikt zijn voor onderweg.

Het formaat wordt goed beoordeeld en de breuklijn is een goede toevoeging volgens de consument. Het vezelgehalte wordt erg belangrijk gevonden en de geur wordt als heel lekker beoordeeld. Lichte Tussendoorcrackers zijn beschikbaar in de varianten Tomaat & Oregano en Tuinkruiden.

Lichte Tussendoorcrackers worden door consumenten zeer goed beoordeeld”

Smaakvol tussendoortje voor genietmomenten

Ciabatta Tussendoorcrackers zijn een oplossing voor de consument die op zoek is naar een écht lekker tussendoortje, die niet onverantwoord is. Ciabatta Tussendoorcrackers zijn een hartig tussendoortje met het goede gevoel van crackers, ideaal voor wat later op de dag. Ze zijn vol van smaak, knapperig en luchtig, geïnspireerd op het Italiaanse Ciabattabrood.

Uit consumentenonderzoek blijkt dat de crackers heel aantrekkelijk gevonden worden: ze zien er ‘vers gemaakt’, ‘biologisch’ en ‘mediterraan’ uit. De crackers hebben een goed formaat en worden lekker knapperig gevonden. De crackers hebben Nutri-score B en zijn daarmee geschikt voor de consument die verantwoord wil eten. Ciabatta Tussendoorcrackers zijn beschikbaar in de varianten Tomaat & Kruiden en Rozemarijn.

Niemand kan om deze introductie heen

De introductie van Lichte Tussendoorcrackers wordt groots ondersteund. Met onder andere een nieuwe televisiecommercial die het ‘bakmanschap’ van Bolletje centraal zet, een radio commercial, een grote online campagne, sampling en zichtbaarheid op de winkelvloer door middel van displays.

Dit artikel is gesponsord door Bolletje.

Senior sales director Esther Tromp-Strijdveen met Caroline Bronkhorst, Head of customer development.

'Duurzaam groeien doe je samen'

Arla Foods is een door boeren gedragen coöperatie. Alles binnen het bedrijf ademt het streven naar duurzame groei door keteninnovatie. Van melkveehouder tot retailer en consument: Arla Foods betrekt ze allemaal in haar streven naar duurzamere producten tegen een eerlijke prijs. 'Zo verleggen we samen onze grenzen.'

Label Rouge boerenkip: Rijke historie Franse delicatesse

Label Rouge boerenkip: Rijke historie Franse delicatesse

Ontdek het verhaal achter de Label Rouge boerenkip : een iconische kip in de Franse gastronomie, bekend om haar intense smaken. In de schappen herken je de Label rouge producten aan de rode kleur van het logo op de verpakking. Dit logo wordt al 60 jaar officieel erkend en wint ook in de Nederlandse supermarkten steeds meer terrein. Maar wat maakt het nu zo een bijzonder product? We nemen je mee naar het verhaal achter de Label Rouge kip.

 Eigenaren Max Kranendijk en Martijn Canters: 'Momenteel zijn er in de retail ongeveer tien soepen, waarvan er enkele ook met de seizoenen wisselen.'

Oma's kan nog veel meer naast soep en maaltijden

Om ouderen en jongeren bij elkaar te brengen werd een soep-kook-dag georganiseerd. Uit het succes werd een merk opgezet waarmee de retail werd benaderd. Twee jaar later is het een van de succesvolste introducties uit 2022.

De plantaardige variant van Chocomel is gebaseerd op cashewnoot en erwt.

Chocomel Plant-Based: 'Smaak is het allerbelangrijkst'

Chocomel is de enige èchte. Een nieuwe plantaardige variant ligt dan ook direct onder een vergrootglas: lukt het de marktleider om met een topproduct te komen? Een goed product en een grootse activatie zorgden samen voor een blijvend succes. Een stayer.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.