Versbeleving steeds belangrijker voor de fysieke supermarkt

Door de pandemie en de snelle ontwikkeling van technologie won het online bestellen en laten bezorgen van boodschappen snel aan populariteit. Deze ontwikkeling dwingt supermarkformules steeds meer zich te onderscheiden in hun fysieke winkels. Klantervaring en versbeleving spelen hierbij een grote rol. Wat kan de supermarktondernemer doen om de klant tevreden te houden?
Delen:

De ervaring van een supermarktklant wordt opgebouwd uit verschillende factoren.  Zo is het van belang dat klanten zich gehoord en gewaardeerd voelen. Daarnaast is de versbeleving in een supermarkt erg belangrijk.

Klantervaring en versbeleving

De geur van vers brood, een salade-bar en volle schappen met verse groenten en vers fruit, het draagt allemaal bij aan de versbeleving. Als deze verschillende factoren een positieve indruk maken op de klant, zorgt dit voor meer klanttevredenheid, wat weer resulteert in hogere verkoopcijfers.

Een populaire manier om de versbeleving in de supermarkt te optimaliseren, is Dry Misting. Een vernevelingstechniek geïnspireerd op de natuurlijke ochtenddauw boven een akker, wat een ideaal klimaat biedt voor gewassen.

Hogere klanttevredenheid met Dry Misting

Dry Misting-systemen maken de allerfijnste mist van gezuiverd water met behulp van ultrasone trillingen. Dit houdt in dat een klein plaatje 1,7 miljoen keer per seconde tegen het wateroppervlak trilt, waardoor minuscule mistdruppels ontstaan die samen een wolk van mist boven het schap vormen.

Door het lokale verkoelende effect blijven de producten tot twee keer zo lang vers, wat bijdraagt aan de versbeleving en dus de perceptie van de consument. Onderzoek heeft dan ook aangetoond dat de klanttevredenheid op een AGF-afdeling na de installatie van Dry Misting met meer dan 20 procent is verbeterd.

Omdat ieder Dry Misting-systeem is uitgerust met een spoelsysteem en een waterfilter, is de mist die verspreid wordt altijd schoon en veilig. Bekijk het effect van Dry Misting in deze time-lapse:

Rob Geurts, directeur van Jumbo Phicoop in Sevenum:

‘Om de kwaliteit van de groente-afdeling te borgen, installeerde ik Dry Misting op de winkelvloer. Het klanttevredenheidsonderzoek van Jumbo in datzelfde jaar wees uit dat de AGF-afdeling in mijn winkel een sprong maakte van 59 procent naar 70 procent.’

Volle schappen, blije klanten

Lege schappen door uitverkochte producten is de grootste ergernis van supermarktklanten, nog voor lange rijen bij de kassa. Dit bleek uit de jaarlijkse ranglijst die wordt opgesteld door kennisinstituut EFMI voor het rapport Consumententrends.

Op een AGF-afdeling met Dry Misting hoeven de producten ’s avonds niet meer terug de koelcel in. Hierdoor kunnen de schappen 24/7 goed gevuld blijven. Een bijkomend voordeel hiervan is weer dat er minder handelingen hoeven worden uitgevoerd, waardoor de producten minder snel beschadigen en er dus aantrekkelijker uit blijven zien.

Minder verpakking en verspilling

Consumenten verwachten van de supermarkt minder (in plastic) verpakte producten en tegelijkertijd minder verspilling. Een lastige combinatie, omdat producten zonder verpakking vaak juist sneller bederven.

Dankzij het hydraterende en koelende effect van Dry Misting, kunnen meer producten onverpakt gepresenteerd worden. Zo stelt het supermarktondernemers in staat om plasticverpakkingen van groenten en fruit te verminderen, zonder derving te verhogen. Wereldwijd kan een potentiële besparing van 7.000 ton plastic worden behaald.

Daarnaast kan elk Dry Misting-systeem jaarlijks tot 33 ton groenten en fruit redden van de prullenbak. Ter illustratie: in supermarkten met Dry Misting eindigen gemiddeld 40% minder bananen in de prullenbak dan in een supermarkt zonder Dry Misting. Met iedere geredde banaan, wordt 155 liter water en 80g CO2-uitstoot bespaard. Zo maken supermarkten wereldwijd dankzij Dry Misting grote stappen in het verkleinen van hun ecologische voetafdruk, wat bijdraagt aan de duurzaamheidsdoelstellingen.

Dit artikel is gesponsord door Contronics.