Mayo's van Mayoneur in hele land bij Plus op het schap

Mayo's van Mayoneur in hele land bij Plus op het schap

De 100% plantaardige mayo's van Mayoneur staan sinds kort op het schap van alle supermarkten van Plus. Drie hardlopers uit de populaire range worden opgenomen, ook bij de huidige winkels van Coop. Daarnaast is Mayoneur inmiddels de export gestart naar het Verenigd Koninkrijk en Spanje.

‘Mayoneur is al in veel winkels in Nederland op het schap aanwezig, maar deze ontwikkeling met Plus Supermarkten is voor ons een belangrijke volgende stap. We gaan ook naar het buitenland, maar de groei op de thuismarkt heeft onze prioriteit’, aldus oprichter Glenn Kruisselbrink.

Mayoneur maakt 100% plantaardige mayo’s op basis van groente en fruit. Het is een belangrijke nieuwe ontwikkeling, in lijn met twee grote, actuele trends: de sterke groei in plantaardig eten en de behoefte aan variatie. ‘Mayoneur biedt unieke smaken. Ze zijn geheel plantaardig en bevatten dan ook geen eieren. Bovendien zijn onze sauzen halal, ze zijn vrij van lactose, gmo’s en gluten. Daarin zijn we echt de voorloper en dat maakt dat ook het buitenland ons graag wil hebben. Zo graag dat ook Hellman’s nu met avocadomayonaise op de markt komt.'

Wij hebben echt beweging in het schap aangewakkerd”

'Het mayoschap was altijd enkel een mayonaiseschap, met enkel de blanke mayo’s, met als enig onderscheid de merken. Maar waarom zijn er geen mayonaises met een smaakje? Zo zijn wij vier jaar geleden begonnen, en inmiddels is de hele markt ermee bezig. Wij hebben echt beweging in het schap aangewakkerd.’

Plus supermarkten

Plus verkoopt sinds week 14 drie varianten: Wasabi Mayo, Truffel Mayo en Spicy Katjang Mayo. Kruisselbrink: ‘Dat zijn de hardlopers, maar ook de meest onderscheidende smaken. Plus is actief met het streven naar goed eten, en kijkt goed rond wat er aan nieuwe innovaties in de markt in opkomst is. En Plus is sterk in maatschappelijk verantwoord ondernemen. Plantaardige producten spelen daar een belangrijke rol in.’

‘Ook onze samenwerking met Trees for All draagt bij aan die mvo-doelstellingen. Een deel van onze opbrengst gaat naar dit initiatief, waarmee je met het planten van bomen kunt bijdragen aan CO2-compensatie en een beter klimaat. Ook dat geeft extra raakvlakken met het beleid van Plus. Het logo van Trees for All staat op het label van onze verpakkingen.’

Van links naar rechts: Glenn Kruisselbrink, Geert kranendonk en Dion Storm.
Van links naar rechts: Glenn Kruisselbrink, Geert kranendonk en Dion Storm.

Mayoneur is nieuw in het assortiment van Plus. De plantaardige mayo’s zijn ook al te vinden bij dertig grotere winkels van Albert Heijn en zestig grotere Jumbo’s, het is opgenomen door de flitsbezorgers Flink, Getir en Zapp, en ook Dekamarkt heeft inmiddels vier varianten opgenomen in het assortiment. De komst van Plus is met in totaal 350 winkels een forse toevoeging aan het aantal verkooppunten in Nederland. ‘In week 18 doen we bij Plus een in-house actie met kortingen, en staan we ook in de folder en in het Plus-magazine.’

Horeca

Ondertussen is ook de belangstelling vanuit de horeca voor Mayoneur groeiende, al heeft die horeca natuurlijk twee moeilijke jaren achter de rug. Kruisselbrink: ‘In het begin richtten we ons helemaal niet op de horeca, maar we kregen zo veel vraag, dat we ook die stap hebben gezet. We zijn nu door Hanos en door Bidfood opgenomen. Hanos heeft het assortiment net uitgebreid van vijf naar zeven varianten, in flessen van 800 ml. Bidfood is begonnen met vijf verschillende sauzen. We kunnen na die lockdowns dit jaar pas goed zien hoe dit gaat lopen.’

Er zijn afspraken gemaakt voor een grote uitrol in het Verenigd Koninkrijk, zowel in foodretail als in horeca”

Buitenland

Ook in het buitenland is er grote belangstelling voor de innovatieve sauzen van Mayoneur. In het Verenigd Koninkrijk en in Spanje heeft Mayoneur een distributeur met een groot netwerk. Eind maart zijn afspraken gemaakt voor een grote uitrol in het Verenigd Koninkrijk, zowel in foodretail als in horeca. Engelstalige en Spaanstalige etiketten zijn in de maak, en de website heeft internationale pagina’s gekregen. Ook in Spanje heeft de distributeur inmiddels veel contacten gelegd voor de uitrol van Mayoneur.

Kruisselbrink: ‘We hebben Mayoneur wereldwijd als merknaam laten vastleggen. We gaan nu internationaler denken. Ook verschillende andere landen hebben belangstelling, maar Spanje en het VK gaan nu wel heel snel. Maar toch: het buitenland is voor ons een extraatje. Het belangrijkste is eerst dat Mayoneur op de Nederlandse bodem goed stevig staat. Plus, Hanos en Bidfood zijn daarvoor erg belangrijk. En als hier de basis goed staat kunnen we de focus meer naar het buitenland verschuiven.’

Dit artikel is gesponsord door Mayoneur.

Lancering Haribo F!zz met links Patrick Tax en rechts Jorick van der Miessen.

Soda Straws F!ZZ: de opkomst van de categoriedrijver

Wat in België en Frankrijk al een succes was, werd in Nederland als een trial in de markt gezet, maar is uitgegroeid tot dé drijver van de categorie snoep: Haribo Soda Straws F!ZZ. Patrick Tax en Jorick van der Miessen van Haribo vertellen hoe het succes verder wordt uitgebouwd.

Kim van den Wittenboer en Casper Roskam van Storck zien veel potentie in de bakcampagne van  Werther's Original.

Bakken met hét karamelmerk van Nederland

Van het favoriete iconische karamelsnoepje tot een recept voor karameldonuts op Instagram; Werther's Original, hét karamelmerk van Nederland, is veelzijdiger dan gedacht. Het bekende snoepmerk laat zien dat je met alle varianten thuis heel goed cakes, koekjes en andere lekkernijen kunt bakken. En dat is ook goed voor de supermarktondernemer.

Bob Mulder, Sales Director bij FrieslandCampina: ‘De constructiviteit is er bij retailers, op alle relevante vlakken.’

'We hebben producten relevant en betaalbaar weten te houden'

Het afgelopen jaar stond vooral in het teken van mega inflatie en prijsverhogingen, blikt Bob Mulder, Sales Director bij FrieslandCampina, terug. 'Maar daardoor ook van samenwerking. Samen met onze handelspartners hebben we de producten betaalbaar weten te houden voor de consument en de relevantie in stand gehouden. Hierdoor was het weliswaar een uitdagend, maar uiteindelijk tóch succesvol jaar.'

V.l.n.r.: Nadia Lotgerink, Jelmer Bergsma en 
Jessica Piarelal.

Starbucks ijskoffie groeit verder met verpakking voor thuis

Sinds 2010 heeft Arla Foods met Starbucks de categorie ijskoffie enorm doen groeien. Dit jaar wordt die groei extra versterkt door de introductie van een Multiserve-verpakking voor thuisgebruik. De komende vijf jaar blijft de groei naar verwachting rond 20 procent per jaar.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.