Duurzame teelt voor de lekkerste vruchtgroenten

Duurzame teelt voor de lekkerste vruchtgroenten

Voor Growers United betekent Sustainable Together duurzame teelt van vruchtgroenten tot aan het schap. Dit doen we door de impact van de teelt en het verpakken van onze producten op het milieu te verkleinen. De komende jaren legt de telerscoöperatie de lat nog hoger. De ambitie voor 2040 is 100% circulair, fair en healthy: onze stip op de horizon.

Drie pijlers, negen thema’s

De pijlers van onze duurzame aanpak zijn: Less Impact, Reduce Waste en Healthy People. Binnen deze drie pijlers werken we aan de verduurzaming van negen thema’s. Less Impact: hier verkleinen we de impact van onze teelt op de aarde. En gaan we zo zuinig mogelijk om met energie, water en gewasbescherming. Reduce Waste: waar we afval verminderen en onze reststromen nieuwe bestemmingen geven. Healthy People: we bevorderen veiligheid, gezondheid en welzijn van collega’s door te investeren in persoonlijke groei en ontwikkeling van al onze medewerkers. En van consumenten door ze van de beste en lekkerste kasgroente te voorzien.

Meetbare doelen

Growers United heeft in 2019 vastgesteld waar we staan en waar we naar toe willen. Heel concreet. En we meten voortdurend waar we staan. Dit gaan we onder andere doen met behulp van de HortiFootPrint: een gestandaardiseerde rekenmethode om onze inspanningen objectief te meten en helder en eenduidig uit te drukken in een score. In de zomer van 2022 wordt een pilot afgerond. Hierna wordt deze internationaal erkende meetmethode voor al onze bedrijven uitgerold. De kennis die dit oplevert, gebruiken we om onze keten verder te verduurzamen.

Growers United heeft in 2019 vastgesteld waar we staan en waar we naar toe willen. Heel concreet. En we meten voortdurend waar we staan”

Duurzaam dashboard

Een duurzaam dashboard laat precies zien waar we staan op weg naar de concrete (tussen)doelen voor 2025. Dat doen we met data. Wat zijn we aan het doen? Waar gaat het goed? Waar kan het beter en moeten we een tandje bijzetten? We communiceren stap voor stap, open en transparant over waar we staan.

Goed eten voor iedereen

Het belang van duurzame teelt nam de afgelopen jaren sterk toe. Met de productie van duurzame groenten voldoen de telers aan de vraag vanuit de maatschappij. Maar bovenal voldoen ze aan hun eigen wens: hun producten zo gezond en lekker mogelijk maken. We laten graag aan de hand van twee voorbeelden zien hoe duurzaamheid voor onze telers er in de praktijk uitziet.

Aardwarmte is een noodzakelijke vorm van vergroening

Als teler van Prominent tomaten levert Marcel van der Knaap 6,5 miljoen kilo tomaten per jaar. Met zijn kwekerij is hij aangesloten bij het project Trias Westland. Een geothermieproject in de regio waarbij aardwarmte wordt gebruikt voor het verwarmen van kassen. Duurzaamheid staat bij Prominent dan ook hoog op het lijstje: ‘Wij willen de lekkerste tomaten ter wereld telen maar geen bittere nasmaak achterlaten voor onze kinderen.’

‘We willen minder afhankelijk zijn van aardgas. Aardwarmte als basis voor de warmtebehoefte is een goede duurzame manier. In de regio wordt gewerkt aan de aanleg van een warmtenet met meerdere bronnen. Dat vergroot de leveringszekerheid. Op dit moment is het een investering, maar wij verwachten dat deze vorm van vergroening noodzakelijk is om te kunnen blijven leveren. Wij gaan met aardwarmte vanaf 2022 30% van onze warmtebehoefte invullen.’

100% gesloten watersysteem

Tom Koot oogst op zijn bedrijf jaarlijks zo’n tien miljoen Green Diamonds komkommers. Hij teelt met een 100% gesloten watersysteem, vangt via zijn kassen regenwater op en gebruikt amper leidingwater. Dat is een duurzame én bewuste keuze: ‘Beslissingen voor de korte termijn hebben op lange termijn vaak niet de beste uitkomsten’, zegt Koot. ‘Om zeker te zijn dat de planten genoeg water krijgen, geven we 30% meer dan nodig.’

'Het restwater inclusief voedingsstoffen vangen we op. Het wordt gefilterd met een doek- en UV-filter om bacteriën en virussen te verwijderen, voedingsstoffen blijven behouden. Aan het gefilterde water voegen we extra voedingsstoffen toe voor het weer wordt hergebruikt. We kijken hoe we met zo weinig mogelijk input zo veel mogelijk resultaat kunnen behalen.'

Dit artikel is gesponsord door Growers United

Bob Mulder, Sales Director bij FrieslandCampina: ‘De constructiviteit is er bij retailers, op alle relevante vlakken.’

'We hebben producten relevant en betaalbaar weten te houden'

Het afgelopen jaar stond vooral in het teken van mega inflatie en prijsverhogingen, blikt Bob Mulder, Sales Director bij FrieslandCampina, terug. 'Maar daardoor ook van samenwerking. Samen met onze handelspartners hebben we de producten betaalbaar weten te houden voor de consument en de relevantie in stand gehouden. Hierdoor was het weliswaar een uitdagend, maar uiteindelijk tóch succesvol jaar.'

V.l.n.r.: Nadia Lotgerink, Jelmer Bergsma en 
Jessica Piarelal.

Starbucks ijskoffie groeit verder met verpakking voor thuis

Sinds 2010 heeft Arla Foods met Starbucks de categorie ijskoffie enorm doen groeien. Dit jaar wordt die groei extra versterkt door de introductie van een Multiserve-verpakking voor thuisgebruik. De komende vijf jaar blijft de groei naar verwachting rond 20 procent per jaar.

Het team van Paulig, met rechts vooraan in blauwe colbert Arthur Ham en in groen vest Joanneke Gamarino.

Paulig wil 'absolute voorloper zijn' op gebied van duurzaamheid

Paulig werkt al lange tijd aan duurzaamheid, maar het bedrijf achter het Tex Mex-merk Santa Maria gaat die inspanningen de komende jaren flink versterken. De 'sustainable development goals' van de Verenigde Naties voor 2030 zijn daarin leidend. 'We willen de absolute voorloper zijn.' Voor de retail betekent dit onder andere aanpassing van verpakkingen, maar vooral nog meer duurzaam assortiment in het schap.

Kees van den Heuvel (l) en Wim Schipper: ‘Consumentenbeslisboom ontwikkeld’

De 4 fasen van Schouten Europe voor plant-based in supermarktschap

Al in 1991 voorzag oprichter en huidige CEO Henk Schouten van Schouten Europe een fasegewijze transitie naar plant-based producten. 'De vier fasen vormen nog steeds de basis voor onze visie. We zitten eigenlijk volop in de tweede fase maar zien ook al de eerste producten uit fase 3 en 4 ontstaan', legt Kees van den Heuvel, Trade Marketeer bij Schouten Europe uit. Samen met Wim Schipper spreekt hij over de ontwikkeling die het bedrijf doormaakt en ook leggen de twee uit hoe belangrijk het schappenplan bij de supermarkt is.