Nieuwe campagne Bonduelle: 'Plantaardig eten is eenvoudig en lekker'

Bonduelle trapt 2022 af met een frisse, nieuwe merkcampagne. De nieuwe positionering is helemaal in lijn met het DNA van het groentenmerk, én met de huidige consumententrends. ‘Door simpelweg lekker en beter te eten, maken we samen de wereld gezonder.’
Sr. Brand Manager Roel Goudsmits en Marketing Directeur Benelux Lianne Hanenberg.

Bonduelle, de verrassende groente van vandaag… voor een beter morgen!, luidt de aangescherpte slogan van de merkcampagne. ‘Hiermee bouwen we voort op de verrassende groente van vandaag’ legt Marketing Directeur Benelux, Lianne Hanenberg, uit. ‘Een slogan die consumenten in hun hart hebben gesloten. Met de toevoeging dragen we uit wat we doen als merk, maar vooral ook wat we voor consumenten kunnen betekenen en hoe we hen kunnen helpen naar een beter morgen.’

Samen de wereld gezonder maken

De consument is steeds meer bezig met bewust eten en leven, vertelt Hanenberg. ‘Bijna 50 procent van de Nederlanders eet inmiddels flexitarisch en zet vaker bewust een plantaardig gerecht op tafel. Desalniettemin zijn er nog flinke stappen nodig in de noodzakelijke transitie naar meer plantaardig. We kunnen samen de wereld gezonder maken, simpelweg door lekker en beter te eten. Een missie die past bij ons als familiebedrijf, dat al 168 jaar bestaat en dat het leven op een goede manier door wil geven aan toekomstige generaties.’

Onze missie is om mensen te verleiden en te inspireren om vaker plantaardig te eten. Voor hun eigen gezondheid en die van de wereld.

Makkelijk de stap maken naar meer plantaardig

Sr. Brand Manager Roel Goudsmits: ‘We willen laten zien dat je met de dagelijkse maaltijd- en tussendoormomenten heel makkelijk die stap naar meer plantaardig kunt maken. We zien namelijk dat consumenten daar best nog mee stoeien en daarom gaan we ze daarbij helpen. Door te inspireren met veelzijdige, vernieuwende en vooral lekkere plantaardige producten en recepten. Denk aan moderne groenten, zoals peulvruchten en maïs, maar ook handige maaltijdoplossingen zoals de recent geïntroduceerde Bonduelle Lunch Bowl, Groenten voor Soep en Groenterijst in vriesvers.’

Minder voedselverspilling met lang houdbaar

‘De perceptie van de consument op groentenconserven en vriesverse groente is aan het veranderen’, vertelt Hanenberg. ‘De pandemie heeft duidelijk gemaakt dat lang houdbaar flinke voordelen heeft: ook in de tweede helft van de week zijn de groenten nog lekker vers. En niet onbelangrijk, vriesvers biedt het gemak van portioneren; je pakt gewoon wat je nodig hebt. Bovendien bieden we met groentenconserven voor iedere consument een passend formaat. Hiermee maken we plantaardig eten makkelijker en helpen we de consument minder te verspillen.’

Peulvruchten in de spotlight

De categorie groentenconserven als geheel is met zes procent gegroeid ten opzichte van twee jaar geleden, aldus Goudsmits. ‘En peulvruchten zelfs met 18%, ten opzichte van twee jaar geleden.’ Toch kiest men in verhouding nog te weinig voor peulvruchten in plantaardige maaltijden en recepten. ‘Terwijl deze juíst boordevol eiwitten en vezels zitten en daarmee een goede, natuurlijke vleesvervanger vormen. Dit gaan we meer uitleggen aan de consument. Middels recepten gaan we nóg beter laten zien hoe veelzijdig, lekker en verantwoord peulvruchten zijn.’

In de nieuwe positionering is een hoofdrol weggelegd voor rode kidneybonen, linzen, kikkererwten en edamame bonen. Hanenberg: ‘Deze ‘buitengewone bonen’ zijn al behoorlijk bekend bij de Nederlandse consument en bovendien goed toepasbaar in de verschillende wereldkeukens, die momenteel erg geliefd zijn.’

Alle beetjes helpen; door elke hap die de consument neemt, maken wij aan de achterkant het verschil.

Investeren in duurzaamheid

‘Als grootste groentemerk ter wereld nemen we onze verantwoordelijkheid’, benadrukt de marketingdirecteur. ‘Door gebruik te maken van alternatieve landbouwtechnieken zoals rotatie van gewassen, mechanische onkruidbestrijding en een zorgvuldig watermanagement, beschermen we de bodem en bevorderen we de biodiversiteit.’ Ook gebruikt Bonduelle steeds minder verpakkingen. Goudsmits: ‘En de verpakkingen die wij gebruiken, ook in vriesvers, zijn allemaal recyclebaar. Alle beetjes helpen; door elke hap die de consument neemt, maken wij aan de achterkant het verschil. Ook dit gaan we nog beter vertellen.’

Een serieuze boodschap, beseft Hanenberg. ‘Die we bewust luchtig brengen, want plantaardig eten is gewoon ontzettend lekker én makkelijk! We hebben daarom de look & feel aangepast. Bonduelle blijft herkenbaar, maar in een nieuw, fris jasje. Hiermee willen we de jongere doelgroep nog beter bereiken.’ Daar zet Bonduelle televisiecommercials, social campagnes en de winkelvloer voor in. ‘We blijven bouwen aan het merk en de categorie, met meer aandacht in communicatie, inspiratie en innovatie. Dit willen we graag samen met de retail doen. Het segment peulvruchten is bijvoorbeeld samen met maïs al jaren het hardst groeiende segment en verdient dan ook meer ruimte en aandacht.’

Dit artikel is gesponsord door Bonduelle.