‘De afgelopen twee jaar zijn impactvol geweest, zowel voor ons maar vooral ook voor onze klanten. Onderliggend gaat het goed met ons’, stelt Jaap Wassink, VP & Country Director Coca-Cola Europacific Partners Nederland. ‘Het was een flinke rollercoaster, gedreven door Covid. Onze business is voor bijna de helft buitenshuis. En onze klanten in out-of-home hebben de afgelopen twee jaar forse deuken opgelopen. Dat doet de cijfers geen goed. Maar alle zaken die wel onder onze controle bleven zijn erg goed verlopen. Onze concurrentiekracht en ons marktaandeel groeien beide voortvarend. Daarnaast hebben we grote stappen kunnen zetten op onze brede duurzaamheids- en digitaliseringsagenda. Covid raakt ons ook nadelig, maar veel van onze horecaklanten hebben existentiële problemen, dat gaat veel verder dan enkel twee magere jaren. Die belangrijke nuancering verliezen we niet uit het oog.’
Covid is nog steeds niet weg. Hoe kijkt u nu vanuit deze situatie vooruit?
‘Je durft nauwelijks meer voorspellingen te maken. Vorig jaar rond kerst waren we er tamelijk zeker van dat in de tweede helft van 2021 alles wel weer zou normaliseren. En kijk waar we zitten. We moeten ermee leren leven. Ook in 2022 hebben we dit nog niet achter ons gelaten. Het antwoord is eigenlijk hetzelfde: er zijn voor ons ook positieve zaken. Duurzaamheid, digitalisering en samenwerking met onze klanten krijgen veel meer aandacht nu. Dus blijf ik onverminderd positief over ons bedrijf. De frisdrankcategorie is altijd zeer weerbarstig gebleken en levert jaar op jaar waardegroei. In Nederland en in heel West-Europa. Daarom geloof ik dat we er met z’n allen sterker uit zullen komen. Juist omdat duurzaamheid en digitalisering erdoor worden gestimuleerd en doordat de situatie het gewoon noodzakelijk maakt dat wij en onze klanten in de keten, zoals supermarkten, nog nauwer samenwerken.’
Het verpakkingsbeleid en het suikervrije aanbod waren tot aan corona grote thema’s waarin Coca-Cola grote stappen heeft gezet. Hoe gaat het met deze ontwikkelingen?
‘Deze thema’s staan nu meer centraal dan ooit tevoren. Werden ze voorheen wellicht in een apart hoofdstuk besproken, nu zijn ze verwerkt in elk onderdeel van onze bedrijfsstrategie en staan ze centraal in het hele bedrijf. Overigens bestaat er ook veel passie voor deze thema’s onder onze medewerkers. Het lijkt wel eens alsof wij als leveranciers op die onderwerpen de druk voelen vanuit overheid of ngo’s, maar de meeste druk komt eigenlijk vooral van onze eigen mensen, die dit een belangrijk onderwerp vinden waarop wij stappen moeten zetten. Dat geeft ook positieve energie. We verkopen zeven miljoen drankjes per dag. Dus stellen de samenleving en onze klanten terechte vragen bij onze branche, en dan al gauw over wat wij doen aan de reductie van suiker en plastic.’
‘Al onze plastic verpakkingen zijn sinds deze zomer gemaakt van 100% gerecycled plastic, dus we hebben geen nieuw plastic hier meer voor nodig. Dat is een enorme stap vooruit waar we de afgelopen jaren fors op hebben versneld. Onze multipacks blikjes hebben geen plastic folie meer, maar een dunne kartonnen houder. Ook in suikerreductie maken we grote stappen met meerdere middelen. We presenteren onze suikervrije varianten breed en plaatsen deze vooraan in het schap of online boven in de pagina, zodat ze duidelijk zichtbaar zijn. Driekwart van onze marketing gaat naar suikervrije producten; alle innovaties zijn low- of mid-calorie.'
'We hebben de afgelopen tien jaar tachtig drankjes met weinig of geen calorieën op de markt gezet en de recepturen van bijvoorbeeld Fanta en Capri-Sun veranderd, waardoor er nu minder suiker inzit. Op al onze verkooppunten - dat zijn er bijna honderdduizend - heb je altijd de keuze tussen suiker en suikervrij. En bij keuzemogelijkheden nudgen we de consument net iets meer naar de suikervrije variant. Zo hebben we op de bestelzuilen van McDonald’s de volgorde van onze producten aangepast. Eerst de suikervrije Coca-Cola variant in plaats van de regular. Daardoor wordt in plaats van in 9 procent nu in 25 procent van de aankopen voor suikervrij gekozen. Zo proberen we de shopper overal mee te nemen om naar suikervrij over te schakelen. Dit lukt alleen met een slimme en doordachte aanpak én samenwerking met de klanten om zo het consumentengedrag mee te laten bewegen.’
‘Naast plastic gaat onze duurzaamheidskalender ook over onze CO2-uitstoot. Onze fabriek in Dongen, waar meer dan 85 procent van de dranken die we in Nederland verkopen wordt gemaakt, zal eind 2023 volledig CO2-neutraal zijn, als een van de eerste in Nederland, zeker in onze categorie. Gezien de bedrijfsresultaten was het ook begrijpelijk geweest om zulke investeringen wat uit te stellen. Maar ik ben blij dat we zo voortvarend zijn hierin, ook omdat de samenleving, misschien júist door corona, van ons verwacht dat we dat voortouw nemen.’
Hoe gaat de categorie zich de komende jaren ontwikkelen?
‘Onze categorie groeit al jaren zeer gestaag en ik verwacht dat ook voor de toekomst. We zullen waardecreatie, duurzaamheidsprogressie en verdere digitalisering moeten koppelen. In die driehoek kan de categorie nog mooie stappen voorwaarts zetten. Ik denk ook dat dat meer en meer datadriven zal zijn, als gevolg van die digitalisering. De bestaande grote thema’s blijven daarin belangrijk, voor ons en voor de categorie. Op segmentniveau blijft de belangstelling voor cola groot. De juiste mix van verschillende verpakkingen kan daar veel waarde blijven creëren. Ook ijsthee blijft groeiend, net als de adult categorie; het zijn segmenten waar veel waarde zit. Ik weet ook dat we sterker uit deze situatie naar voren zullen komen, juist door de grote stappen die we de afgelopen twee jaar hebben gezet.’
En hoe ziet u de samenwerking met de retail en Coca-Cola Europacific Partners de komende jaren?
‘Die samenwerking zal alleen maar belangrijker worden. De situatie dwingt ons ook daartoe. Het gaat om waardecreatie in een tijd waarin de hele branche de kostprijsstijgingen voelt en tegelijkertijd de consument de inflatie ziet stijgen. Het gaat om een duurzaamheidsaanpak die de steun van de hele keten vereist. Het gaat om de fluctuaties in de verkopen, die in de toekomst alleen maar groter zullen worden en die een stevige impact hebben op de supply chain. De situatie is voor iedereen uitdagend, want ondanks de hogere omzetten in retail hebben onze klanten ook te maken met uitdagingen in de groei van online en nieuwe partijen met q-commerce in de markt stappen. Uitdagingen genoeg, maar uitdagingen die – als je dat goed invult- juist innovatiekansen bieden. Dat alles vraagt om een intensievere gezamenlijke aanpak. Natuurlijk blijven we onze sportieve robbertjes vechten, dat hoort bij het spel. Maar ik zie in toenemende mate meer dossiers die ons aan elkaar verbinden en die samenwerkingsmodellen zullen groeien in de toekomst. We herkennen de uitdagingen waar ook onze klanten voor staan, en we spelen daar graag samen met hen op in.’
Dit artikel is gesponsord door Coca-Cola Europacific Partners.