Stap niet zomaar over op een duurzame verpakking

De Europese Commissie is gaat de wet- en regelgeving op het gebied van verpakkingen en afval veranderen. In 2025 moet 65% van het verpakkingsafval volledig recyclebaar zijn, in 2030 moet dit zelfs 70% zijn. Een goed moment om over te stappen op een duurzamere verpakking dus, maar doe dit niet zonder gedegen onderzoek.
Delen:

Verpakkingen informeren de consument, beschermen het product en verlengen de houdbaarheid ervan. Maar verpakkingen belasten ook het milieu. Door die belasting wordt de nood om verpakkingsafval te recyclen alsmaar groter. Denk aan de plastic soep in de oceaan en de groeiende zorg om vervuiling van de aarde. Door de nieuwe wet- en regelgeving gaan er voor de voedingsmiddelenfabrikant een aantal dingen veranderen.

Positieve impact

Duurzaam verpakken is een kans om je te onderscheiden van de concurrentie met een superieure smaak, een nieuwe uitstraling en een goed verhaal. Maar waar moet je beginnen? De huidige verpakking heeft uiteraard een functie. Hoe zorg je ervoor dat de smaak, kwaliteit en veiligheid van producten behouden worden?

Een weloverwogen investering

Er komen steeds meer alternatieve verpakkingen en folies op de markt. Zonder solide onderbouwing overstappen op een andere verpakking brengt grote (financiële) risico’s met zich mee. Claims, imagoschade of voorraadvernietiging als gevolg van kwaliteitsverlies zijn dan een realistisch scenario. Daarnaast moet je rekening houden met de voedselveiligheid. Een verpakking kan ecologisch verantwoord zijn, maar wanneer het afdoet aan de houdbaarheid en veiligheid van een product gaat het zijn duurzame doel voorbij.

Een advies over het kwaliteitsbehoud bij een nieuwe duurzame verpakking is daarom heel waardevol.

Tevens mag de smaak van het product niet achteruit gaan. Het is daarom essentieel om de verandering van smaak te meten. Een advies over het kwaliteitsbehoud bij een nieuwe duurzame verpakking is daarom heel waardevol. Zo ben je verzekerd van een onderbouwde, weloverwogen investering.

Microbiologisch en sensorisch onderzoek

Het is dus raadzaam om gedegen onderzoek te doen voordat je overstapt op een nieuwe, duurzame verpakking. Normec Foodcare meet met shelf-life onderzoeken in een microbiologisch laboratorium kritische product- en verpakkingsindicatoren zoals vochttoename, lichtdoorlaatbaarheid en vetoxidatie. Het laboratoriumonderzoek kan worden aangevuld met sensorisch onderzoek onder een representatieve groep consumenten. Er wordt altijd gestart met een 0-meting en voeren een vooraf bepaald aantal metingen uit tot einde THT. Indien gewenst kan het verouderingsproces in het product gemodelleerd worden door inzet van klimaatkasten.

De gecombineerde rapportage zorgt ervoor dat het verband tussen het vochtpercentage en de sensorische kwaliteit helder inzichtelijk wordt. Op deze manier ontstaat de mogelijkheid om verschillende verpakkingsmogelijkheden uitstekend te vergelijken waardoor je een onderbouwde, weloverwogen beslissing kan maken.

Dit artikel is gesponsord door Normec Foodcare.