Hoe een drastische vermindering van voedselverspilling leidt tot minder CO2-uitstoot

Een van de grootste uitdagingen voor supermarktketens is afval. Wanneer retailers meer voorraad hebben dan de vraag vereist, worden ze geconfronteerd met prijsverlagingen (die de toch al krappe marges verkleinen) of derving. Het goede nieuws is dat retailers voedselverspilling jaarlijks met 10 tot 40 procent kunnen verminderen.

Het is eigenlijk heel eenvoudig en zou voor iedereen een logische stap moeten zijn: door voedselverspilling te verminderen, profiteren de retailer én de planeet. Voor koelvers, dat met andere voorraadmarges werkt dan houdbare producten, ligt de succesvolle beperking van derving in nauwkeurige prognoses op basis van kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning. Met deze prognoses kunnen retailers de nauwkeurigheid van bestellingen verbeteren, waardoor de verkoop wordt gemaximaliseerd en de derving wordt geminimaliseerd.

Verkoopprognoses en forecasting

AI wordt al enige tijd toegepast in verkoopprognoses of forecasting, en er zijn voorbeelden te over van bedrijven die hier baat bij hebben. Zo heeft Ahold Delhaize USA, eigendom van Koninklijke Ahold Delhaize NV, al gebruik gemaakt van de op AI gebaseerde technologie van RELEX voor end-to-end prognoses en bevoorrading. Dit heeft het bedrijf geholpen de nauwkeurigheid van bestellingen te vergroten, de voorraad te verbeteren en voedselverspilling te verminderen.

Een ander Nederlands bedrijf dat voordeel behaalt uit van op AI gebaseerde forecasts, is groothandel Smeding. Smeding startte in 2019 met het optimaliseren van de supply chain-processen, om de beschikbaarheid van verse en seizoensproducten te vergroten met een duidelijke focus op het bijdragen aan duurzaamheid.

Hoewel traditionele supermarkten al tientallen jaren ervaring hebben met verse producten, zijn de resultaten voor veel bedrijven nog steeds niet optimaal. Uit een enquête uit 2020 onder toonaangevende Amerikaanse supermarktorganisaties blijkt dat tweederde van de deelnemende retailers meer dan 1,5% van hun jaaromzet verloor aan derving in verse producten.

De jaarlijkse waarde van die derving bedroeg gemiddeld meer dan 70 miljoen dollar.

De jaarlijkse waarde van die derving bedroeg gemiddeld meer dan 70 miljoen dollar, tot enkele honderden miljoenen per jaar voor de bedrijven met het grootste aanbod aan verse producten. Een vermindering van derving in vers met 10 tot 40 procent zou kunnen leiden tot een jaarlijkse besparing van zo’n 7 tot 28 miljoen dollar. Dit geeft al aan dat bij het terugdringen van voedselverspilling in de detailhandel duurzaamheid en winstgevendheid heel goed samengaan.

CO2-uitstoot verminderen

Ook al is het duidelijk dat de vermindering van voedselverspilling een positieve impact heeft op het milieu, RELEX zocht een objectieve methode om te berekenen hoe het verminderen van afval ook de CO2-uitstoot kan verminderen.

Het bedrijf voerde samen met de duurzaamheidsexperts van Gaia Consulting een ​​onafhankelijk onderzoek uit naar de CO2-impact van pogingen om afval te verminderen. Dit resulteerde in een onderzoek waarin de jaarlijkse vermindering van de CO2-footprint van vier klanten van RELEX in foodretail, online foodretail, food service en gemaksretail werd gemeten.

Het onderzoek vergeleek verkoop- en dervingsdata van voor én na de inzet van de RELEX-programma’s. Bij alle vier de retailers verminderde het afval aanzienlijk, met een positief effect op marges en winstgevendheid. De data zijn omgezet naar besparingen in CO2-emissie in hun respectievelijke productcategorieën. Uit het resultaat blijkt dat deze klanten jaarlijks tussen de 228.000 en 302.000 kilogram CO2 (-equivalenten) bespaarden na de implementatie van RELEX.

‘Dit onderzoek kijkt naar slechts vier klanten van RELEX,’ zegt Franck Westrelin, VP Sales Southern Europe & MENA bij RELEX Solutions. ‘Als we deze resultaten doortrekken naar ons volledige klantenbestand, kunnen we retailers en distributeurs van levensmiddelen helpen om de uitstoot met meer dan 17 miljoen kilogram CO2-equivalenten per jaar te verminderen.’

Verdere prestaties in duurzaamheid

Naast het verminderen van derving door optimalisatie van de supply chain in vers, hebben RELEX-klanten ook andere verbeteringen gezien in de duurzaamheid van hun bedrijf. Zo kon foodservicebedrijf Wihuri een hoger aantal goederen doneren, terwijl e-grocer nemlig.com met actievere afprijzingen voedselverspilling kon verminderen.

Weer andere effecten op de ecologische footprint van een bedrijf worden bereikt met verbeterde opslag en transport. Door een effectievere bevoorrading kon supermarktketen Bünting bijvoorbeeld zijn distributiekilometers en bijbehorende uitstoot met 27 procent verminderen.

Positieve impact op het klimaat

‘Naarmate het aantal foodbedrijven dat RELEX gebruikt groeit, blijft onze positieve impact op het klimaat ook groeien,’ stelt Westrelin. ‘Maar dat betekent nog niet dat we de duurzaamheidsimpact van onze eigen activiteiten buiten beschouwing kunnen laten. Ons belangrijkste doel is altijd om de best mogelijke zakelijke beslissingen te nemen voor onze klanten, onze medewerkers en de planeet.’

Wanneer supermarktketens afval en derving verminderen, wint iedereen. Wanneer klanten de artikelen kunnen vinden die ze nodig hebben wanneer ze ze nodig hebben, verbeteren de duurzaamheidsinspanningen over de hele linie en blijven de marges en winst intact. Door gebruik te maken van AI en machine learning om zeer nauwkeurige prognoses te maken, kunnen retailers met hun inspanningen successen waar ze een paar jaar geleden enkel van konden dromen.

Dit artikel is gesponsord door RELEX Solutions.