Ebro Foods: 'Gemak en gezondheid zijn leidend in rijst en granen'

Ebro Foods is de multinational achter de rijst van Lassie en Tilda. De grootste leverancier ziet gemak en gezondheid als de grote trends, met achter de schermen ook een duurzamere aanpak. Adjunct- en commercieel directeur Frank Dechering licht de marktsituatie en de toekomstverwachtingen toe.
Delen:
Frank Dechering: ‘In gemak gaat het vooral om de consument te helpen met portionering, variatie en inspiratie.’

Ebro Foods Nederland is onderdeel van de Spaanse multinational Ebro Foods Group. In Nederland is Ebro vooral bekend als leverancier van Lassie en, sinds 2019, Tilda, het merk voor authentieke basmati rijst. Tilda is door veel Nederlandse retailers al in het assortiment opgenomen, en Lassie is bij vrijwel alle Nederlandse supermarkten te vinden. Ebro richt zich in Nederland vooral op de categorie rijst en granen, naast rijst de aanverwante producten als quinoa, (parel)couscous, orzo en bulgur.

Adjunct- en commercieel directeur Frank Dechering: ‘De categorie heeft in 2020 een enorme boost gehad in de eerste weken van de coronaperiode. We konden met moeite de vraag bijbenen. In het najaar is dat nogmaals, in lichtere mate teruggekomen tot in het voorjaar van 2021. De zomer van 2021 gaf een lichte dip, omdat de Nederlander waarschijnlijk er weer meer op uit trok. Granen zijn vooral meer in de zomer populair, als onderdeel van salades bijvoorbeeld. Per saldo zijn de bestedingen nu weer genormaliseerd, we zijn duidelijk uit de hausse van de coronaverkopen.’

Trends

De grote trends in rijst en granen zijn gemak, gezondheid en duurzaamheid. Dechering: ‘In gemak gaat het vooral om de consument te helpen met portionering, variatie en inspiratie. We bieden portiegroottes aan voor verschillende huishoudens, en inspiratie en variatie in de vorm van rijst-mixen en kant-en-klare rijst en granen oplossingen die je in een minuut op tafel kunt zetten.’

‘In het streven naar gezond eten gaat de consument op zoek naar steeds gezondere rijst- en granenoplossingen. Granen zijn van nature al wat gezonder. En rijst is van nature glutenvrij. Wij komen de consument tegemoet met mixen van rijst en granen, bijvoorbeeld de mix van zilvervliesrijst in combinatie met granen, quinoa, spelt, of bijvoorbeeld met noten. Het eten volgens de adviezen van het Voedingscentrum, (zoals meer zilvervliesrijst ten opzichte van witte rijst) wordt door de consument toch nog moeizaam opgepakt. Wij komen hen daarin tegemoet door aan de zilvervliesrijst dit soort variaties toe te voegen.’

Duurzame stappen

‘De derde trend is de stap naar duurzaamheid, maar dat is vooral een aspect dat meer speelt voor retail en leverancier, dan dat het bij de consument echt leeft. De duurzame oplossingen die de consument kent van onder andere koffie of chocolade zijn in rijst veel lastiger. Wereldwijd wordt maar 5 procent van de totale teelt verhandeld. 95 procent van de oogst wordt geconsumeerd in de landen waar het geteeld wordt. En ook al zijn we als Ebro Foods dan de grootste in de wereld in rijst, het is toch moeilijk om daarin grote, snelle stappen te zetten. Die duurzame stappen zetten we wel, bijvoorbeeld met onze duurzame biologische Tover- en Zilvervliesrijst onder Lassie.’

‘In verduurzaming kun je kijken naar specifieke boeren die kunnen werken binnen duurzame standaarden. Daarbij gaat het onder andere ook over goede arbeidsomstandigheden, beperking van gebruik van bestrijdingsmiddelen, duurzamer transport en duurzamere verpakkings- en productieoplossingen.’

Verduurzaming betekent dat we de komende tijd onze verpakkingen waar mogelijk verder kunnen aanpassen.

Plannen

De plannen voor de komende jaren liggen in het verlengde van deze drie grote trends. Dechering: ‘Verdere verduurzaming gaat bijvoorbeeld ook over slimmere keuzes in transport, maar voor de consument betekent het dat we de komende tijd onze verpakkingen waar mogelijk verder kunnen aanpassen. In gezondheid willen we de consument tegemoetkomen door hen meer te bewegen in de richting van gezondere varianten: als de stap naar zilvervliesrijst nog lastig is, hebben we een tussenstap tussen witte en zilvervliesrijst te maken: een half-volkoren rijst, die in smaak en gezondheid tussen de twee andere in zit.’

Gemak zit voor Lassie vooral in het aanbieden van snel-klaar-oplossingen, en zelfs koude toepassingen voor in salades. In portionering zijn de 1- en 2-persoons kookbuiltjes een oplossing, om de consument tegemoet te komen op die punten waar hij vaak met verspilling te maken heeft. Een juiste inschatting van de gewenste hoeveelheid rijst bij een maaltijd blijkt toch voor veel consumenten een lastige opgave. ‘We willen het makkelijker maken om de hoeveelheid per persoon alvast te portioneren, zodat je altijd een afgepaste hoeveelheid bereidt.’

Samen met de retail

Tien jaar geleden was het aanbod in rijst en granen heel wat schraler dan vandaag de dag. Er is een behoorlijke verbreding geweest in keuze. Dechering: ‘Het aanbod in de categorie is flink gegroeid. Niet alleen vanuit Lassie, maar ook vanuit het huismerk wordt die groei verder aangejaagd. In die zin werken we parallel met de retailers om in te spelen op de trends en het aanbod in de winkels gevarieerder te maken.’

‘Daarnaast proberen we vanuit Lassie de consument met nieuwe smaken te laten kennismaken. Daarin is Lassie als mainstreammerk een grote voorloper. Quinoa was voorheen alleen in natuurvoedingswinkels bekend. Dat we het onder Lassie aan het grote publiek hebben voorgelegd heeft enorm geholpen bij de groei van quinoa, ook door inspiratie met recepten en demonstraties in de winkels. Zo hebben we dit jaar ook onze Poké Bowl rijst geïntroduceerd. Lassie is echt heel veel breder dan Toverrijst.’

Introducties

‘Door corona zijn verschillende introducties de afgelopen anderhalf jaar uitgesteld. Daar is nu weer ruimte voor, maar we zoeken naar de juiste momenten voor deze introducties en verschillende staan daarvoor op de planning, maar dat zal waarschijnlijk lang niet allemaal voor de zomer zijn. Tegelijk zien we dat we internationaal voor nogal wat uitdagingen staan als het gaat om de kostenontwikkeling. We zullen moeten bekijken hoe we omgaan met de enorme stijgingen in kosten voor transport, grondstoffen, verpakkingsmaterialen en energie. Ook dat speelt mee bij de geplande introducties.

En dat alles zal gepaard gaan met consumenten meer bewegen naar gezonde oplossingen en gemak. Daar blijven we op inzetten, met Lassie en Tilda.’

Dit artikel is gesponsord door Ebro Foods.