Groei in oosters en Japans vraagt om groter assortiment

Groei in oosters en Japans vraagt om groter assortiment
Pauline Hans en Steven Visscher van Yama Products zetten het verfijnde assortiment in de schijnwerpers.

Yama Products is vooral bekend van de sojasauzen van Kikkoman. Maar het bedrijf heeft een veel breder aanbod voor (top)horeca en retail. En nu de Japanse en oosterse keuken snel in een enorme belangstelling zijn komen te staan, zet Yama Products het verfijnde assortiment in de schijnwerpers.

De meeste Nederlandse supermarkten hebben de twee hardlopers van de sojasauzen van Kikkoman in hun assortiment opgenomen: die met rode en groene dop (de laatste met minder zout). Het gebruik van deze sojasauzen kent de laatste jaren een enorme groei, stelt Account- en Brandmanager Steven Visscher van Yama Products. ‘We zien met name de hartige, Japanse sojasauzen sterk in gebruik toenemen. Dit komt deels door de situatie met Covid-19 en het meer thuis koken, maar ook omdat de Japans/oosterse keuken thuis al een aantal jaar flink aan terrein wint.’

De sterk groeiende vraag rechtvaardigt het om extra ruimte in te plannen in het schap. ”

Smaakmakers

Yama Products biedt naast de smaakmaker Kikkoman een ruim, authentiek Japans/oosters assortiment. Het is een alternatief met restaurantkwaliteit voor de huidige top vijf in het supermarktkanaal: sushirijst, Yakinori-vellen (zeewier om sushi in te rollen), wasabi pasta’s, sushi vinegar en panko (traditioneel broodkruim voor gerechten met een krokante korst).

Yama Products heeft een brede klantenkring: van toko tot speciaalzaak, van supermarktketen tot horeca en gastronomie. Het bedrijf bestaat al ruim vijftig jaar in Nederland, maar opereert met de slogan ‘Your silent partner in famous food’ als smaakmakelaar op de achtergrond. Visscher: ‘In toko’s vind je een brede range van onze producten, maar supermarkten hebben die schapruimte niet. Toch rechtvaardigt de sterk groeiende vraag het om die extra ruimte wel in te plannen. Het gaat om een belangrijke kopersgroep van interessante besteders, waarbij het een gemiste kans zou zijn als die alleen in de toko terecht zouden kunnen voor deze aankopen.’

Kikkoman sauzen

Naast de veel bredere lijn sojasauzen van Kikkoman, zoals bijvoorbeeld de zoete variant Sucrée (met oranje dop) zijn er de Teriyaki-sauzen, zoals de Teriyaki Roasted Garlic, om mee te wokken. En Kikkoman heeft verschillende sauzen voor de Poké Bowl, zoals de Ponzu Lemon, gebaseerd op een Vinegar, of de Poke Sauce met een meer hartige umami twist. Deze unieke smaakmakers horen ook thuis in het supermarktschap, stelt Visscher.

‘En gezien de groei van dit segment en de afvloeiing naar de toko’s, zou men in deze volwassen geworden categorie ook meer ruimte moeten toekennen aan de eerder genoemde top vijf Japans/oosterse producten, zodat de consument kan kiezen tussen een hoog/laag aanbod in zowel kwaliteit als prijs.’

Visscher spreekt daarbij nadrukkelijk van oosters/Japans, omdat het bereik groter is dan alleen de Japanse keuken: veel producten worden ook in andere oosterse gerechten gebruikt. ‘De groei in de markt is al een aantal jaren aanzienlijk, met sushi en recenter de poké bowl trend. We verwachten echter dat die groei zich nog veel verder gaat ontwikkelen, ook in de richting van Japans streetfood als Yakitori spiesjes, en fingerfood als Tori Kara Age (crispy kip snack) en Tatsuta Age (tempura kip snack).’

Dit artikel is gesponsord door Yama Products.