Riedel zet in op meeneemverpakking: 'We willen altijd en overal beschikbaar zijn'

Riedel zet in op meeneemverpakking: 'We willen altijd en overal beschikbaar zijn'

Riedel zet in op de meeneemverpakking. Met de bekende merken Appelsientje, DubbelFriss, Taksi, Coolbest en DubbelDrank wil het drankenconcern altijd en overal beschikbaar zijn. Het gaat om een introductie die geldt voor zowel retail als out of home. 'Hierdoor zijn we voor nóg meer doelgroepen goed bereikbaar.'

Bij Riedel staat de consument altijd op nummer 1. ‘De mooie merken van Riedel willen we dan ook breed uitrollen’, legt Marketing Manager Iris van Zwol uit. ‘Door goed te kijken naar de behoefte van de consument introduceren we nieuwe producten, dáár waar de consument zich bevindt.’ Met de introductie van Appelsientje, DubbelFrisss en Taksi in blik, en CoolBest en DubbelDrank in PET meeneemverpakking zet Riedel hier grote stappen. De kleinverpakkingenmarkt groeit hard. Zo is blik de grote groeier binnen koude dranken. Tussen 2017 en 2019 zijn de blikverpakkingen gegroeid met 15 procent in omzetaandeel.

Ook PET kleinverpakkingen laten een omzet groei zien, mede door het stijgende aantal eenpersoonshuishoudens. ‘Voor ons een kans om hier op in te spelen’, aldus Marketing Manager Iris van Zwol. ‘Met blik en PET spreek je vaak een andere doelgroep aan. Op deze manier worden onze merken nog relevanter voor jong en oud. Een kans dus, voor al onze merken.’ Kleinverpakkingen zorgen bovendien voor minder verspilling van drank; het is meer ‘op maat’.

Uitbreiding in het retailkanaal

In het Out of Home kanaal speelt Riedel een steeds grotere rol met CoolBest, Appelsientje, DubbelFrisss, Taksi en DubbelDrank. ‘Het is jammer dat we door de huidige situatie minder kunnen doen dan wat we normaal gesproken van plan waren in Out of Home’, vindt Category Manager Margreet Houthoff.

Het drinken uit een blikje of PET flesje geeft een andere beleving, en ook thuis is dit populair.”

‘Om onze kleinverpakkingen toch breed beschikbaar te maken, is het retailkanaal nu belangrijker geworden. Het was dan ook een logische keuze om daar verder uit te breiden. Het drinken uit een blikje of PET flesje geeft een andere beleving, en ook thuis is dit populair. Er zijn veel verschillende momenten die vragen om verschillende invullingen. Riedel biedt op deze manier voor elk moment een passend product met al onze merken.’

De categorievisie van Riedel speelt duidelijk in op de consumentenbehoefte ‘verantwoord genieten van fruitige dranken op ieder moment’. Met deze visie heeft Riedel met een hoog innovatietempo al veel stappen weten te zetten, waaronder het op de markt brengen van nieuwe kleinverpakkingen voor inmiddels bijna alle merken; handige PET-verpakkingen met een hersluitbare dop, of een makkelijk blikje dat je overal mee naar toe kan nemen. Zo voorziet Riedel in voor een passend product voor iedereen.

Appelsientje, altijd en overal

Naast de vertrouwde liter- en 1,5 liter pakken breidt Appelsientje nu ook uit in blik en PET. Het gaat hierbij om de twee grootste smaken in de sappenmarkt: sinaasappelsap en appelsap. Met Appelsientje en Goudappeltje in blik worden de doelgroep én het consumptiemoment van het merk verder verbreed. Ook voor jongvolwassenen is Appelsientje nu nog aantrekkelijker, en daarnaast is het blikje door het compacte formaat (250ml) ideaal voor onderweg. Bovendien hebben de PET flesjes, die eind 2020 op de markt zijn gebracht, een handige hersluitbare dop. Het zijn volgens Riedel mooie aanvullingen op het Appelsientje-assortiment.

We keep it cool, you get the best

Ook CoolBest heeft het assortiment uitgebreid met kleinverpakkingen. Voorheen was CoolBest onderweg nog nauwelijks beschikbaar, maar vanaf nu zijn de grootste smaken ook te koop in een hersluitbare 330ml PET verpakking. Zo worden de populaire smaken Strawberry Hill, Mango Dream en Premium Orange in de Pet flesje nu ook vaak gedronken tijdens het ontbijt of de lunch onderweg.

Naast deze drie populaire smaken bestaat het kleinverpakkingen assortiment van CoolBest uit drie verschillende smoothies, ook verkrijgbaar in 330ml PET. Inmiddels zijn verschillende smaken BubbelFrisss én DubbelFrisss ook verkrijgbaar in blik (250ml). Dit speelt goed in op de groeiende behoefte aan klein- en on-the-go-verpakkingen.

‘Door nu ook blikjes van 250ml aan te bieden, dichten we met zowel BubbelFrisss als DubbelFrisss het gat tussen 1,5 liter pakken en mini meeneempakjes’, vertelt Category Development Manager Marije Spijker. Ideaal voor tieners tijdens hun schoolpauze: lekker, makkelijk om mee te nemen en nét wat stoerder dan de mini meeneempakjes.

Taksi blik, daar ben je nooit te oud voor

Eind 2020 is Taksi blik geïntroduceerd en vanaf het eerste moment was het een groot succes, zowel in retail als in het petrolkanaal. De producten blijken ideaal voor onderweg, op de momenten dat je net even wat extra energie nodig hebt. Taksi is gestart met het uitbrengen van de grootste smaak in blik; Tropisch Fruit dat inmiddels een rotatie van 10 per week per winkel heeft.

Er was zoveel vraag naar Taksi Tintel vanuit de consument, dat we niet anders konden dan het product weer terug op de markt brengen.”

In 2021 wordt Taksi Tintel in blik aan deze range toegevoegd, terug van weggeweest. ‘Er was zoveel vraag naar Taksi Tintel vanuit de consument, dat we niet anders konden dan het product weer terug op de markt brengen’, aldus Marketing Manager Jiska van Rheenen.

DubbelDrank voor kleine huishoudens

DubbelDrank wordt al jarenlang door een brede doelgroep genoten, maar is vooral bij senioren erg populair. Met de DubbelDrank kleinverpakking in 330ml PET wordt daarom nu ook ingespeeld op de kleinere of eenpersoonshuishoudens. Voorheen was het merk alleen verkrijgbaar in 1 liter verpakking, maar door de kleinverpakkingen wordt het nu voor iedereen gemakkelijk om van de verrassende smaakcombinaties genieten, ook wanneer je geen grootverbruiker bent. De PET-flesjes zijn handig hersluitbaar en verkrijgbaar in de populaire smaken Sinaasappel-Perzik en Mango-Guanabana, mét extra vitamine C en D.

Activatie in turbulente tijden

‘Om de introductiestroom van al onze kleinverpakkingen kan de consument de komende tijd niet heen’, stelt Van Zwol. Er zal veel ingezet worden op sampling en ook online worden de nieuwe producten geactiveerd. ‘Zo kan iedereen altijd en overal genieten met de heerlijke dranken van Riedel.’ Ook blijft het concern goed kijken naar kartonverpakkingen met laagcalorische dranken, passend in de gezondheidstrend anno 2021.

Dit artikel is gesponsord door Riedel

Senior sales director Esther Tromp-Strijdveen met Caroline Bronkhorst, Head of customer development.

'Duurzaam groeien doe je samen'

Arla Foods is een door boeren gedragen coöperatie. Alles binnen het bedrijf ademt het streven naar duurzame groei door keteninnovatie. Van melkveehouder tot retailer en consument: Arla Foods betrekt ze allemaal in haar streven naar duurzamere producten tegen een eerlijke prijs. 'Zo verleggen we samen onze grenzen.'

Label Rouge boerenkip: Rijke historie Franse delicatesse

Label Rouge boerenkip: Rijke historie Franse delicatesse

Ontdek het verhaal achter de Label Rouge boerenkip : een iconische kip in de Franse gastronomie, bekend om haar intense smaken. In de schappen herken je de Label rouge producten aan de rode kleur van het logo op de verpakking. Dit logo wordt al 60 jaar officieel erkend en wint ook in de Nederlandse supermarkten steeds meer terrein. Maar wat maakt het nu zo een bijzonder product? We nemen je mee naar het verhaal achter de Label Rouge kip.

 Eigenaren Max Kranendijk en Martijn Canters: 'Momenteel zijn er in de retail ongeveer tien soepen, waarvan er enkele ook met de seizoenen wisselen.'

Oma's kan nog veel meer naast soep en maaltijden

Om ouderen en jongeren bij elkaar te brengen werd een soep-kook-dag georganiseerd. Uit het succes werd een merk opgezet waarmee de retail werd benaderd. Twee jaar later is het een van de succesvolste introducties uit 2022.

De plantaardige variant van Chocomel is gebaseerd op cashewnoot en erwt.

Chocomel Plant-Based: 'Smaak is het allerbelangrijkst'

Chocomel is de enige èchte. Een nieuwe plantaardige variant ligt dan ook direct onder een vergrootglas: lukt het de marktleider om met een topproduct te komen? Een goed product en een grootse activatie zorgden samen voor een blijvend succes. Een stayer.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.