Riedel zet in op meeneemverpakking: 'We willen altijd en overal beschikbaar zijn'

Riedel zet in op meeneemverpakking: 'We willen altijd en overal beschikbaar zijn'

Riedel zet in op de meeneemverpakking. Met de bekende merken Appelsientje, DubbelFriss, Taksi, Coolbest en DubbelDrank wil het drankenconcern altijd en overal beschikbaar zijn. Het gaat om een introductie die geldt voor zowel retail als out of home. 'Hierdoor zijn we voor nóg meer doelgroepen goed bereikbaar.'

Bij Riedel staat de consument altijd op nummer 1. ‘De mooie merken van Riedel willen we dan ook breed uitrollen’, legt Marketing Manager Iris van Zwol uit. ‘Door goed te kijken naar de behoefte van de consument introduceren we nieuwe producten, dáár waar de consument zich bevindt.’ Met de introductie van Appelsientje, DubbelFrisss en Taksi in blik, en CoolBest en DubbelDrank in PET meeneemverpakking zet Riedel hier grote stappen. De kleinverpakkingenmarkt groeit hard. Zo is blik de grote groeier binnen koude dranken. Tussen 2017 en 2019 zijn de blikverpakkingen gegroeid met 15 procent in omzetaandeel.

Ook PET kleinverpakkingen laten een omzet groei zien, mede door het stijgende aantal eenpersoonshuishoudens. ‘Voor ons een kans om hier op in te spelen’, aldus Marketing Manager Iris van Zwol. ‘Met blik en PET spreek je vaak een andere doelgroep aan. Op deze manier worden onze merken nog relevanter voor jong en oud. Een kans dus, voor al onze merken.’ Kleinverpakkingen zorgen bovendien voor minder verspilling van drank; het is meer ‘op maat’.

Uitbreiding in het retailkanaal

In het Out of Home kanaal speelt Riedel een steeds grotere rol met CoolBest, Appelsientje, DubbelFrisss, Taksi en DubbelDrank. ‘Het is jammer dat we door de huidige situatie minder kunnen doen dan wat we normaal gesproken van plan waren in Out of Home’, vindt Category Manager Margreet Houthoff.

Het drinken uit een blikje of PET flesje geeft een andere beleving, en ook thuis is dit populair.”

‘Om onze kleinverpakkingen toch breed beschikbaar te maken, is het retailkanaal nu belangrijker geworden. Het was dan ook een logische keuze om daar verder uit te breiden. Het drinken uit een blikje of PET flesje geeft een andere beleving, en ook thuis is dit populair. Er zijn veel verschillende momenten die vragen om verschillende invullingen. Riedel biedt op deze manier voor elk moment een passend product met al onze merken.’

De categorievisie van Riedel speelt duidelijk in op de consumentenbehoefte ‘verantwoord genieten van fruitige dranken op ieder moment’. Met deze visie heeft Riedel met een hoog innovatietempo al veel stappen weten te zetten, waaronder het op de markt brengen van nieuwe kleinverpakkingen voor inmiddels bijna alle merken; handige PET-verpakkingen met een hersluitbare dop, of een makkelijk blikje dat je overal mee naar toe kan nemen. Zo voorziet Riedel in voor een passend product voor iedereen.

Appelsientje, altijd en overal

Naast de vertrouwde liter- en 1,5 liter pakken breidt Appelsientje nu ook uit in blik en PET. Het gaat hierbij om de twee grootste smaken in de sappenmarkt: sinaasappelsap en appelsap. Met Appelsientje en Goudappeltje in blik worden de doelgroep én het consumptiemoment van het merk verder verbreed. Ook voor jongvolwassenen is Appelsientje nu nog aantrekkelijker, en daarnaast is het blikje door het compacte formaat (250ml) ideaal voor onderweg. Bovendien hebben de PET flesjes, die eind 2020 op de markt zijn gebracht, een handige hersluitbare dop. Het zijn volgens Riedel mooie aanvullingen op het Appelsientje-assortiment.

We keep it cool, you get the best

Ook CoolBest heeft het assortiment uitgebreid met kleinverpakkingen. Voorheen was CoolBest onderweg nog nauwelijks beschikbaar, maar vanaf nu zijn de grootste smaken ook te koop in een hersluitbare 330ml PET verpakking. Zo worden de populaire smaken Strawberry Hill, Mango Dream en Premium Orange in de Pet flesje nu ook vaak gedronken tijdens het ontbijt of de lunch onderweg.

Naast deze drie populaire smaken bestaat het kleinverpakkingen assortiment van CoolBest uit drie verschillende smoothies, ook verkrijgbaar in 330ml PET. Inmiddels zijn verschillende smaken BubbelFrisss én DubbelFrisss ook verkrijgbaar in blik (250ml). Dit speelt goed in op de groeiende behoefte aan klein- en on-the-go-verpakkingen.

‘Door nu ook blikjes van 250ml aan te bieden, dichten we met zowel BubbelFrisss als DubbelFrisss het gat tussen 1,5 liter pakken en mini meeneempakjes’, vertelt Category Development Manager Marije Spijker. Ideaal voor tieners tijdens hun schoolpauze: lekker, makkelijk om mee te nemen en nét wat stoerder dan de mini meeneempakjes.

Taksi blik, daar ben je nooit te oud voor

Eind 2020 is Taksi blik geïntroduceerd en vanaf het eerste moment was het een groot succes, zowel in retail als in het petrolkanaal. De producten blijken ideaal voor onderweg, op de momenten dat je net even wat extra energie nodig hebt. Taksi is gestart met het uitbrengen van de grootste smaak in blik; Tropisch Fruit dat inmiddels een rotatie van 10 per week per winkel heeft.

Er was zoveel vraag naar Taksi Tintel vanuit de consument, dat we niet anders konden dan het product weer terug op de markt brengen.”

In 2021 wordt Taksi Tintel in blik aan deze range toegevoegd, terug van weggeweest. ‘Er was zoveel vraag naar Taksi Tintel vanuit de consument, dat we niet anders konden dan het product weer terug op de markt brengen’, aldus Marketing Manager Jiska van Rheenen.

DubbelDrank voor kleine huishoudens

DubbelDrank wordt al jarenlang door een brede doelgroep genoten, maar is vooral bij senioren erg populair. Met de DubbelDrank kleinverpakking in 330ml PET wordt daarom nu ook ingespeeld op de kleinere of eenpersoonshuishoudens. Voorheen was het merk alleen verkrijgbaar in 1 liter verpakking, maar door de kleinverpakkingen wordt het nu voor iedereen gemakkelijk om van de verrassende smaakcombinaties genieten, ook wanneer je geen grootverbruiker bent. De PET-flesjes zijn handig hersluitbaar en verkrijgbaar in de populaire smaken Sinaasappel-Perzik en Mango-Guanabana, mét extra vitamine C en D.

Activatie in turbulente tijden

‘Om de introductiestroom van al onze kleinverpakkingen kan de consument de komende tijd niet heen’, stelt Van Zwol. Er zal veel ingezet worden op sampling en ook online worden de nieuwe producten geactiveerd. ‘Zo kan iedereen altijd en overal genieten met de heerlijke dranken van Riedel.’ Ook blijft het concern goed kijken naar kartonverpakkingen met laagcalorische dranken, passend in de gezondheidstrend anno 2021.

Dit artikel is gesponsord door Riedel

Foto: Shutterstock

Chocolade, frisdrank en olijfolie duurder bij AH, Plus en Jumbo

Frisdrank, chocolade en olijfolie stegen bij Albert Heijn, Jumbo en Plus hard in prijs. Vooral slechte oogsten zijn merkbaar op de kassabon.

CJ Food's bibigo nieuwe standaard retailmarkt

CJ Food's bibigo nieuwe standaard retailmarkt

Nederlanders zijn grote liefhebbers van Koreaans eten, te midden van de wereldwijde opkomst van de Koreaanse culturele invloed. Uit gegevens blijkt dat Nederland in 2023 de op drie na grootste importeur van Koreaanse ramen en de op twee na grootste importeur van kimchi was. Dit laat zien dat Nederland een belangrijk exportpunt voor Koreaans eten in Europa is.

De zussen Margriet (links) en Annelies Looije (rechts) staan sinds 2020 aan het roer van Looye Kwekers.

Superior Taste Award voor 'smaakvolste tomaten'

Als je de supermarkt inloopt, dan word je welkom geheten door de vrolijk gekleurde groente- en fruitschappen: het visitekaartje van de supermarkt. Groen, geel en vooral veel rood, door de vele tomaten. Voor elk moment en bereiding is er één het meest geschikt. Maar in ieder geval geldt: de premium tomaten van Looye zijn er voor de fijnproever, die koopt op smaak.

Customer Group Director Nick Driessen met Head of Trade Marketing Gertjan van Otterloo: ‘De Nederlander kijkt graag met vrienden en familie naar die mooie Oranjemomenten en drinkt daar graag een biertje bij, met of zonder alcohol.’

Heineken viert de Oranjezomer met Nederlandse trots

Na de vreemde jaren met corona en een WK Voetbal in de winter, biedt 2024 eindelijk weer een ouderwetse sportzomer, met voor retail als belangrijkste element het EK Voetbal in Duitsland (nog t/m 14 juli). Ook voor Heineken is deze Oranjezomer weer een vast gegeven om de beleving en het samenzijn te ondersteunen met meerdere mooie activaties.