Sandor van der Ham (Toshiba): ‘Samen innoveren’

Toshiba Global Commerce Solutions (Benelux) werkt aan een nieuw modulair platform waarop technologische oplossingen van diverse leveranciers eenvoudig kunnen samenwerken binnen de organisatie van een retailer. Door niet enkel vast te houden aan eigen oplossingen biedt Toshiba meer flexibiliteit, en daarmee een grotere waarde voor de klant.
Sandor van der Ham, Managing Director Benelux bij Toshiba.

Toshiba is leverancier van innovatieve oplossingen en is in de Benelux voornamelijk gericht op foodretail. Toshiba is een ‘total solution provider’ en levert niet alleen hard- en softwareproducten maar ook diensten zoals consultancy en services in relatie tot winkelautomatisering en hoofdkantoorsystemen. Vanuit vroeger specialist van kassasystemen is het bedrijf doorgegroeid naar een solutions en system integrator, en daarin is het niet alleen gericht op haar eigen programma’s. Klanten worden ondersteund in bijvoorbeeld betalingsverkeer, e-commerce, webshops en
loyaliteitsprogramma’s.

Met de investeringen die nu in technologie worden gedaan is retail de spannendste tak van sport.

Sandor van der Ham, Managing Director Benelux bij Toshiba: ‘Met de investeringen die nu in technologie worden gedaan is retail op dit moment wel de spannendste tak van sport. Door corona zijn veel ontwikkelingen in een stroomversnelling gekomen, met als gevolg baanbrekende veranderingen in het gedrag van de consument.’

‘Supermarkten bevinden zich in een digitale transformatie. Samen met onze klanten werken wij hard aan de processen die spelen tussen winkel en hoofdkantoor en tussen de winkel en de consument. De relatie met deze laatste verandert in een hoog tempo. Veel klanten komen niet meer bij de traditionele kassa, maar winkelen met zelfscanopties zoals een scanner of met hun telefoon. We noemen het frictionless retail: uiteindelijk zal de klant compleet contactloos kunnen winkelen. De consument van tegenwoordig verwachten dat hun ervaringen in de fysieke winkel net zo flexibel en makkelijk zijn als online.’

Hoe gaat het op dit moment met Toshiba en in de relatie met de retail?

‘De samenwerking is goed. Daarnaast hebben we dit jaar weer nieuwe retailers mogen toevoegen aan ons klantportfolio. We investeren sterk in de relatie met onze klanten. Waar we vroeger aanboden wat we al ontwikkeld hadden, willen we nu samen met onze klanten gaan ontwikkelen. Ons doel is om van leverancier door te groeien naar partner.’

Wat heeft afgelopen jaar betekend voor de technologie gericht op de retail?

‘Als branche zien we dat de rol van technologie door alle coronabeperkingen groter is geworden. In contactloos betalen liep Nederland al voor, maar dat heeft nog eens een enorme vlucht genomen. Er is nu veel meer behoefte aan het digitaal betalen. 84 procent van de pintransacties is al contactloos en 15 procent van alle contactloze betalingen wordt met de telefoon gedaan.’

‘Het zelf kunnen scannen en afrekenen is ook populairder geworden. We zien een enorme groei in scan & go concepten zoals self-checkout, kiosken en zelfscan. Ook groeit het online boodschappen doen, 27 procent van de consumenten doet hun primaire boodschappen nu online. Daarmee zit Nederland in de kopgroep van Europa. Wijzelf zijn dit jaar 30 procent in omzet gegroeid, maar ook ons team is met 15 procent gegroeid en dat is in deze tijden waarin iedereen moet thuis werken, beslist een uitdaging.’

Betekent dat ook dat jullie op de achtergrond nu versneld naar veel meer nieuwe technologische mogelijkheden kijken?

‘Veel bestaande systemen hebben moeite om de uitdagingen van vandaag aan te kunnen. Toshiba werkt nu aan een compleet nieuw transactieplatform dat we willen aanbieden. Het is een platform waarop een retailer in feite alle transacties kan huisvesten, maar waar ook nieuwe diensten van andere leveranciers op kunnen worden aangesloten.’

Wij stellen retailers in staat om nog meer innovatieve en digitale oplossingen toe te voegen die aansluiten de verwachtingen van de consument.

‘Er zijn veel kleine dienstverleners met een specifieke oplossing. Voor veel retailers blijkt het niet eenvoudig om die verschillende nieuwe oplossingen aan te sluiten op hun huidige systemen. Met ons nieuwe modulaire platform wordt dat veel makkelijker en kan de retailer zelfstandig met deze leveranciers aan de slag. Zo stellen wij ze in staat om nog meer innovatieve en digitale oplossingen toe te voegen die aansluiten op de verwachtingen van de consument.’

‘Zo kunnen ze een nieuwe eigen customer journey ontwikkelen, zoals bijvoorbeeld frictionless retail en/of integratie met nieuwe payementsystemen. Denk hierbij aan het gebruik maken van zogenaamde e-wallets in combinatie met een loyaliteitsprogramma. Dit alles biedt nieuwe manieren voor onze klanten om waarde toe te voegen.’

Hoe kijkt u vooruit? Wanneer komt dit nieuwe platform?

‘Het is geen rip and replace, we halen niet het oude systeem eruit om er een nieuwe in te zetten. Ons concept is gebaseerd op een evolutie, niet een revolutie. Retailers die in één keer hun software vervangen worden meestal geconfronteerd met een traject van vele jaren. Tijdens dit traject staan ze bijna stil met het ontwikkelen en aanbieden van nieuwe functionaliteiten waar de markt wel om vraagt. Het is daarom een kwestie van stap voor stap introduceren. Samen met de klant kijken naar hun specifieke wensen en prioriteiten.’

‘We bouwen het platform modulair naast de bestaande systemen, waar we gebaseerd op de prioriteiten van de retail organisatie nieuwe elementen en functies aan toevoegen. De roadmap voor deze digitale transformatie is nu gedefinieerd tot 2023, maar we zijn het afgelopen jaar al wel begonnen om specifieke nieuwe functies, gebaseerd op onze nieuwe technologie, bij enkele van onze klanten te introduceren. In 2021 gaan we het concreet invoeren. Ook hebben we een ECO-system opgezet met een aantal technische partners.’

‘Met een professioneel netwerk voor producten en diensten kunnen we de retail branche nog beter bedienen. Zo hoeven wij niet noodzakelijk de expert in álles te zijn en kunnen wij ons concentreren op onze sterke punten. Zo gaan we bijvoorbeeld specifieke oplossingen bieden voor kleinere retailers met minder fysieke touch points voor de consument. We willen de retail niet in een bepaald straatje dwingen dat ons toevallig goed past. Wij willen met de klant nieuwe businesscases bouwen en samen innoveren gebaseerd op de snel veranderende wereld. Zo zijn wij meer waarde voor de retailer en onze partners.’

Dit artikel is gesponsord door Toshiba