Bespaar kosten met beter emballagebeheer

Bespaar kosten met beter emballagebeheer

Met goed emballagebeheer valt veel geld te besparen. Dat is de hoofdboodschap van een nieuwe campagne van IPP: ‘Emballage - Het verborgen goud van uw organisatie.’ De campagne is de afgelopen weken uitgerold, met als hoogtepunt een webinar die is uitgezonden tijdens de Week van de Logistiek. Met de campagne hoopt het bedrijf emballage op de agenda te krijgen bij organisaties die er dagelijks mee hebben te maken.

Bespaar kosten met beter emballagebeheer

Dat is nodig ook. Organisaties hebben regelmatig weinig idee van hun emballagestroom. Vaak is helemaal niet bekend hoeveel emballage er op een willekeurig moment op een willekeurige plek in de organisatie staat. Hoeveel emballage er in het proces verloren gaat is al helemaal onduidelijk.

Vaak blijkt emballage echter een verrassend grote post op de balans. Want de emballage die verloren gaat – laten we zeggen een pallet – moet natuurlijk wel worden vervangen. En dat kost geld. Daarbij maakt het niet uit of de emballage in het bezit is van de organisatie zelf, of bijvoorbeeld van een pooler als IPP.

Voor de hand

Zo worden bedrijven steeds weer geconfronteerd met een kostenpost die serieuze vormen kan aannemen. Er gaan zelfs bedrijven aan failliet. Totaal onnodig als je beseft dat de oplossing eigenlijk voor de hand ligt: maak werk van emballagebeheer.

Webinar

Hoe doe je dat dan? Daarover ging Marc Daalhuizen van IPP in de webinar het gesprek aan met Ernst Tjaden – Consultant van Tconsult en expert op het gebied van emballage-innovatie – en Mathieu Stijsiger, Supply Chain Manager van Konings-Zuivel. Zij legden uit hoe je door inzicht te krijgen in de emballagestroom, de verantwoordelijkheden duidelijk te beleggen en een goed proces in te richten, kunt werken aan emballagebeheer dat geen geld kost, maar juist geld oplevert. Het verborgen goud van de organisatie.

Tips

In de webinar kwam een aantal bruikbare handvatten naar voren. Daalhuizen: ‘Met onze campagne en de webinar willen we organisaties bewustmaken van de nadelen van gebrekkig emballagebeheer. En we willen laten zien dat de besparingskansen voor het oprapen liggen. Met een aantal beperkte ingrepen kunnen we emballagebeheer echt op de kaart zetten met elkaar. En daar plukken we allemaal de vruchten van.’

De belangrijkste tips uit de webinar op een rijtje:

  1. Behandel je emballage zoals je met andere waardevolle materialen omgaat
  2. Zorg voor de juiste aandacht en tijd om je emballagestromen te monitoren
  3. Zorg voor volledige data-integratie, zodat het afmelden van je emballage geautomatiseerd en vlekkeloos verloopt

Dat die tips wat opleveren, daar kan Mathieu Stijsiger over meepraten. In de oude situatie was nauwelijks sprake van enige controle van palletstromen en facturen en was er niemand als eindverantwoordelijke aangewezen. Hoe anders is dat nu, beaamde Mathieu in de webinar: ‘Wij controleren nu wekelijks, maandelijks en jaarlijks de uitgaande stroom. Zo kunnen we controleren of de aantallen nog wel kloppen.’

‘Op deze manier hebben wij de kosten kunnen reduceren. We waren soms 20.000 tot 30.000 euro per jaar kwijt. Die hebben we teruggevonden en we hebben weer een sluitende administratie, met software die zorgt voor goede rapportages.’

Heb je de webinar gemist en wil je deze graag terugkijken? Dat kan hier.

Dit artikel is gesponsord door IPP