Industributie 2020: Jacobs Douwe Egberts winnaar Kruidenierswaren Overig

Twee jaar geleden stond Jacobs Douwe Egberts eenzaam bovenaan in de categorie Kruidenierswaren. Vorig jaar was er een dipje, maar nu is JDE weer helemaal terug. Kleine verbeterpunten zijn er nog steeds, maar de winst is opnieuw overtuigend.
Het JDE-team: Arjen Brak, Kay Schreuder, John Brands, Joost Lebens en Etienne Verheij.

Overtuigend winnen in 2018 en 2020. 2019 leek een tijdelijke terugval. Was er een mindere periode in 2018?
Sales director Retail Joost Lebens: ‘Wij streven naar continue verbetering en groei. Dit jaar valt vooral de waardering op van onze klanten voor ons inzicht hun supply chain en het nakomen van onze afspraken. Uiteraard baalden we ervan dat dit vorig jaar in de ogen van onze klanten niet zichtbaar was.’

In accountmanagement worden onderhandelingen en besluitvaardigheid lager gewaardeerd en ging kennis van de retailorganisaties sterk vooruit. Hoe verklaart u dat?
‘De categorievisie die JDE voor en met klanten heeft gemaakt, laat zien dat verdere waardegroei, zelfs van volwassen categorieën als koffie en thee, mogelijk is. Het maximaal benutten van deze groeipotentie gaat verder dan de traditionele verkoper-inkoperrelatie. Deze waardegroei kunnen we echter niet los zien van onze discussies over promoties. De Industributie-uitkomsten gebruiken we graag om ons nog scherper te maken.’

In trade marketing maakt JDE een sterke vooruitgang in de waardering door de retail. Wat is aangepast?
‘We zijn blij dat onze klanten onze inspanningen waarderen voor adviezen op basis van feiten en modellering. Via deze filosofie hebben we elk gebied van trade marketing aangepakt. We zijn afgelopen jaar samen met de retailers een iteratief proces doorgegaan om tot die resultaten te komen. We spelen in op de wens van retailers om elke winkel te helpen differentiëren in zijn eigen marktgebied. Via data science analyse berekenen we het meest optimale assortiment.’

In supply chain management ging JDE van de eerste naar de vijfde plaats in 2019, en nu weer terug naar de top.
‘Wij zijn er trots op dat we de afgelopen jaren constant hoge servicelevels hebben gerealiseerd voor onze klanten. Ons customerserviceteam is ervaren en verwerkt al jaren de orders en klachten van onze klanten. Afgelopen jaar hebben we daar een verbeterslag gemaakt door één dedicated customerservicespecialist per klant in te zetten. Zij kunnen zich focussen op het verbeteren van ons servicelevel aan de klant.’

Wat verwacht u voor de komende maanden?
‘We zitten vol met ideeën en nieuwe producten. Samen met onze klanten bespreken we hoe we die het beste kunnen ondersteunen.’