Industributie 2020: Kimberly-Clark winnaar Schoonmaak- en Onderhoudsartikelen

Industributie 2020: Kimberly-Clark winnaar Schoonmaak- en Onderhoudsartikelen
Algemeen directeur Allowin Aarden en sales director Raymond Kimman.

Wat is hier gebeurd? Kimberly-Clark scoort in Drogmetica, schoonmaak- en onderhoudsartikelen een vol punt hoger, springt 10 plaatsen omhoog en is direct de hoogst gewaardeerde leverancier in de categorie. In de ranglijst van alle leveranciers stijgt Kimberly-Clark van plaats 71 naar plaats 13. Dat vraagt om een toelichting.

Het lijkt een jongensboek: vanuit een hopeloze achterstand de wedstrijd winnen. Had u dit goede resultaat verwacht?
Sales director Raymond Kimman: ‘Het is altijd mooi om een wedstrijd te winnen! In de opzet van dit onderzoek weet je natuurlijk nooit hoe goed de andere leveranciers scoren. Het is daarom moeilijk aan te geven of we dit hadden verwacht. Aan de andere kant: we gingen wel uit van een mooie score voor Kimberly-Clark. Dit was gebaseerd op een ander onderzoek eerder dit jaar en de positieve feedback die we regelmatig van onze klanten kregen.’

De score is aanmerkelijk hoger dan vorig jaar. Hoe komt dat volgens jullie?
Kimman: ‘We zijn er trots op dat we de titel voor de tweede keer in drie jaar winnen. Vorig jaar was de uitslag inderdaad minder goed. Het kan te maken hebben met een aantal uitdagende marktomstandigheden. We hebben dit jaar opnieuw de hoge score van 2018 kunnen herhalen. De goede samenwerking heeft geresulteerd in groei van de categorieën waarin we opereren, in samenhang met groei van onze merken, zoals Page, Kleenex, DryNites en Huggies Babydoekjes.’

In accountmanagement is de sprong vooruit nog het allergrootst, met meer dan twee punten erbij. Wat heeft u kunnen verbeteren?
Go to market-manager Roderick Hietbrink: ‘Op accountmanagement hebben we afgelopen jaar onbedoeld een aantal switches gehad. Tijdens de overbruggingsperiode in de zomer heeft een aantal goede commerciële mensen vanuit verschillende disciplines van ons bedrijf alles op alles gezet om onze klanten goed te bedienen. Die can-do-mentaliteit is ongetwijfeld gewaardeerd. Nu hebben we opnieuw een uitstekend team dat veel energie en nieuwe ideeën brengt.’

In trademarketing is de score iets beter, maar u blijft op dit aspect flink achter bij de naaste concurrenten. Ziet u mogelijkheden voor verbetering in deze discipline?
Hietbrink: ‘Als Kimberly-Clark zijn wij altijd bezig om onze dienstverlening naar onze handelspartners te verbeteren. Specifiek voor trademarketing geldt dat we een aantal grote projecten hebben geïnitieerd op onze belangrijkste categorieën. Voor 2020 zullen we ons verder gaan toeleggen in de executie van die projecten. Hierdoor kunnen we wat meer gaan oogsten van wat we in 2019 hebben gezaaid en de resultaten boeken die bijdragen aan groei van de categorie bij onze handelspartners.’

In supply chain management heeft u een flinke stap kunnen zetten en steekt Kimberly-Clark nu ver boven de rest van de categorie uit. Wat heeft u afgelopen jaar anders kunnen doen dan voorheen?
Algemeen directeur Allowin Aarden: ‘Op het gebied van supply chain management spelen we Champions League. We doen niet veel anders dan voorgaande jaren. Het hele team heeft een sterke focus op juiste planning en beschikbaarheid. Daar besteden we consequent veel tijd aan. Dit is enorm belangrijk, gezien de grote schommelingen van volumes tijdens promotieweken. Hierbij is het tevens belangrijk om de juiste inzichten voor elke specifieke retailer te verkrijgen. Dit gesprek gaan wij dan ook pro-actief aan.’

Welke mogelijkheden of ontwikkelingen voorziet u voor dit jaar?
Aarden: ‘Ook in 2020 zullen we ons blijven richten op het verdere verbeteren van onze producten, waarbij we onze consumenten en shoppers centraal blijven stellen. We blijven vernieuwen en verbeteren op kwaliteit en het comfort van onze sanitaire producten. Daarnaast focussen we ons op verduurzaming; minder gebruik van plastic, water en energie zijn focuspunten. Met onze Huggies Babydoekjes, bijvoorbeeld, gaan we een product lanceren met de kleinste ecologische foodprint binnen de categorie, zonder concessies te doen aan kwaliteit of prijs.’