Perfetti van Melle ziet groeikansen voor suikerwerkschap

Perfetti van Melle ziet groeikansen voor suikerwerkschap
Het suikerwerkschap van Albert Heijn kwam uiteindelijk als beste uit de bus.

Het suikerwerkschap biedt volop kansen voor groei, blijkt uit het jaarlijkse Categorierapport Suikerwerk 2019, uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK, in opdracht van Perfetti van Melle. Kwaliteit en voldoende variatie in aanbod en verpakkingsformaten blijken voor de consument steeds belangrijker. Perfetti van Melle gaat graag het gesprek aan met haar retailpartners om de individuele resultaten te bespreken en verbeteringen door te voeren.

Om inzicht te krijgen in de manier waarop shoppers hun keuzes maken bij het suikerwerkschap, laat Perfetti van Melle ieder jaar een schapimago-onderzoek uitvoeren. Op basis van dit Categorierapport gaat de fabrikant graag het gesprek aan met haar retailpartners, legt sr. category manager Jan-Jaap Jansen uit. ‘Door te blijven monitoren, kunnen we er samen voor zorgen dat het schap blijft aansluiten op de shopperbehoefte.’

Assortimentsbreedte

Die shopper is boven alles op zoek naar kwaliteit. Dit vertaalt zich vooral in assortimentsbreedte, legt Jansen uit. ‘Met verpakkingsformaten die passen bij het moment waarop de shopper wil snoepen en een ruime variatie keuze waaronder caloriearm.’

Door te blijven monitoren, zorgen we dat het schap blijft aansluiten op shopperbehoefte”

De shopper geeft in het onderzoek aan waarde te hechten aan een ruime keuze in zowel suikerhoudend als suikerarm en suikervrij. ‘Op dit moment zien we dat suikerarm en suikervrij vooral een rol speelt binnen Drop, Frismakers en Kauwgom. Met een breed aanbod, dus meer keuze, kunnen retailers nog beter inspelen op de behoefte van de shopper.’

Verleiding

De basis van het suikerwerkschap is bij de gemiddelde retailer goed op orde, benadrukt de category manager. ‘Wel zien we het belang van snelheid. We hebben steeds minder tijd en willen daarom snel door het schap kunnen navigeren.’

Uiteindelijk wil de shopper vooral verleid worden. ‘Met meer aandacht voor presentatie en (caloriearme) verleiding, kunnen we de shopper daarom nog beter bedienen.’

Perfetti van Melle heeft veel kennis in huis om de shopper hierin tegemoet te komen, vertelt hij. ‘Ook hebben we de afgelopen jaren veel expertise opgedaan binnen het convencience-kanaal en wordt er volop geïnvesteerd in testen binnen de supermarkt. Deze kennis, gekoppeld aan de inzichten van dit Categorierapport, kunnen we goed inzetten om het suikerwerkschap in de supermarkt, samen met onze retailpartners, nog optimaler in te richten.’

Albert Heijn is voor de tweede keer op rij als beste uit het onderzoek naar voren gekomen.

Albert Heijn voor tweede keer winnaar

‘Het assortiment en het schap van Albert Heijn sluit het beste aan bij de behoefte van de shopper’, zegt Jansen. ‘Albert Heijn is dan ook voor de tweede keer op rij als beste uit het onderzoek naar voren gekomen. Jan Linders en Nettorama volgen op respectievelijk plek 2 en 3. Albert Heijn onderscheidt zich op kwaliteit, keuze en innovatie’.

Gert Zwitser, categorymanager bij Albert Heijn reageert: ‘We hebben afgelopen zomer  het aanbod suiker verlaagd en suikervrij assortiment fors uitgebreid, zowel met A-merken als met ons Eigen Merk. Ook hebben we het schap een stuk overzichtelijker gemaakt. Het is goed om te zien in dit GfK-onderzoek dat onze klanten dit waarderen’.

Dit artikel is gesponsord door Perfetti van Melle.