'Onze merken hebben mineraalwater uit het vergeethoekje gehaald'

'Onze merken hebben mineraalwater uit het vergeethoekje gehaald'
Walter van de Ven (l) en Bart Peeters: ‘Nieuw segment gecreëerd.’

Producten verkozen door de consument, gemakkelijk te vinden voor de shoppers, waarde creërend voor de klanten en ook nog eens ecologisch verantwoord, vatten Spadel sales director Nederland, Walter van de Ven, en country director Benelux & Export, Bart Peeters, het afgelopen jaar samen. 'Met de introductie van Spa Subtile hebben we wederom een nieuw segment gecreëerd, dat we samen met onze klanten groot maken. Aan de achterkant hebben we enorme commitments gemaakt op het vlak van duurzaamheid, waardoor het hele verhaal klopt.'

De afgelopen jaren bouwde Spadel actief aan de groei van de mineraalwatercategorie, vertellen de directieleden. ‘Onderzoek wijst uit dat consumenten het belangrijk vinden om voldoende water te drinken, maar dat ze eveneens willen kunnen variëren. Er blijkt een duidelijke behoefte aan een product zonder calorieën, maar met wél een lichte, natuurlijke smaak.’ In 2013 lanceerde de mineraalwaterproducent daarom Spa Touch Of. ‘Het zuivere mineraalwater van Spa, met de sensatie van prik en een natuurlijk vleugje smaak’, vertelt Van de Ven. ‘Met de juiste smaken, 360 graden ondersteuning en een duidelijke schapvisie vormde Touch Of hét alternatief voor frisdrank.’

Het succes van Spa Touch Of leidde begin dit jaar tot de introductie van Spa Reine Subtile. Eveneens het zuivere natuurlijk mineraalwater van Spa, met een vleugje smaak, maar dan zonder koolzuur, in de smaken Raspberry Apple, Lime Jasmine en Orange Cardamon. Hiermee hebben we een nieuw segment gecreëerd’, vertelt Peeters. ‘Door een koolzuurvrije variant te lanceren, blijven we de consument inspireren en trekken we nieuwe kopers naar het groeiende segment mineraalwater.’

Bouwen aan consumentenrelevantie

Op het vlak van marketing en communicatie gelooft Spadel heilig in het bieden van pasklare oplossingen die aansluiten op de consumentenbehoefte en trends. Peeters: ‘Spa Touch Of en Subtile zijn een perfect antwoord in de zoektocht naar gezonde producten die helpen hydrateren; zonder calorieën, met wél een natuurlijk aroma.’ Spadel heeft bewust een aantal jaar gewacht met het lanceren van een koolzuurvrije variant, legt de country director Benelux & Export uit.

We bieden geen dranken meer aan in blik en al onze verpakkingen zijn 100 procent recyclebaar”

‘Van de introductie van Spa Touch Of hebben we geleerd dat het belangrijk is om aan een product te bouwen. Om succesvol te zijn op de lange termijn, moet je de tijd nemen om iets echt goed neer te zetten.’ Doordachte innovaties als Spa Touch Of en Spa Reine Subtile hebben mineraalwater dan ook weer uit het vergeethoekje gehaald, vertelt hij. ‘Onze producten hebben er mede voor gezorgd dat de categorie blijft groeien. Dat is ook onze rol als marktleider: consumentenrelevantie bouwen. Innovaties zijn essentieel om waarde te creëren voor onze klanten.’

Samen met de retailers

Dat bouwen aan de mineraalwatercategorie doet Spadel samen met de retailers. Van de Ven: ‘Als gevolg van consolidatie zijn retailers op zoek naar onderscheidend vermogen. Als fabrikant kunnen wij daar bij helpen. Door de speerpunten waar zij voor kiezen middels activaties te versterken.’ De afgelopen jaren zijn die activaties doelgerichter geworden, merkt de sales director. Dit is met name toe te schrijven aan de transparantere samenwerking. ‘Zowel wijzelf als de retailers zijn opener in het delen van data. Dit resulteert in een effectieve, meer marktgerichte aanpak. Geen one size fits all, maar schap- en winkelinvullingen die inspelen op de geografische en demografische verschillen in ons land, waardoor we de shopper nog beter kunnen bereiken en bedienen.’

CO₂-neutraal

Innovaties op productgebied gaan hand-in-hand met innovaties op het vlak van duurzaamheid, vinden de directieleden. Daarom zijn er de afgelopen jaren wederom flinke stappen gezet in het verlagen van de CO₂- voetafdruk. ‘Deze hebben we in vijf jaar tijd met 20 procent weten te verlagen door bottelarijen CO₂-neutraal te maken en de export te minimaliseren.’ En zijn er duidelijke keuzes gemaakt op het vlak van verpakkingen. ‘We bieden geen dranken meer aan in blik, zijn voorstander van de invoer van statiegeld op kleinverpakkingen en al onze verpakkingen (glas en PET) zijn 100 procent recyclebaar.’

Ons mineraalwater wordt gewonnen uit een uniek, natuurlijk filterproces”

Een duurzame manier van mineraal-water winnen en produceren is vanzelfsprekend bij een product als Spa, vindt Peeters. De country director Benelux & Export is dan ook nog het meest trots op de heritage. ‘Ons mineraalwater wordt gewonnen uit een uniek, natuurlijk filterproces, waardoor het uiterst zuiver en bijzonder mineraalarm is. Het Spa-domein wordt bovendien al 125 jaar zo intact en puur mogelijk gehouden, om die zuiverheid te kunnen garanderen.’

Niet alleen een mooi verhaal, maar eveneens een verhaal dat past bij de consumentenbehoefte, benadrukt hij. ‘Spa past perfect binnen de groeiende behoefte aan pure en natuurlijk producten. Daarom gaan we in 2020 de focus op de puurheid van Spa versus kraanwater nog meer benadrukken. Die natuurlijke en unieke oorsprong gaan we de consument het komende jaar nóg beter meegeven.’

Dit artikel is gesponsord door Spadel

Zeg het met merci op Nationale Bedankdag

Zeg het met merci op Nationale Bedankdag

Op weg naar zaterdag 21 september stimuleert Storck de Nederlandse consument om vrienden, kennissen en buren te bedanken voor de alledaagse kleine dingen. Die dag viert Storck met merci de vierde editie van de Nationale Bedankdag. Ook dit jaar zal dit voor een flinke opleving zorgen in het segment chocolade specialiteiten.

Wouter Seerden (AB InBev), Mark Smit (Poiesz) en Richard Poiesz (Poiesz) bij de uitreiking van het GFK schap-imago onderzoek.

Poiesz kroont zich tot beste biersupermarkt

Om ook in 2024 weer inzicht te verkrijgen in de consumentenervaring voor het bierschap, heeft AB InBev een schapimago-onderzoek laten uitvoeren door GfK. Met de recente overname van de winnaar van de laatste elf jaar, Jan Linders, door Albert Heijn, is er een nieuwe best beoordeelde biersupermarkt naar voren gekomen: Poiesz. Albert Heijn pakt daarnaast de eerste plaats onder de landelijke formules.

Het team van Kips tijdens de uitreiking van de Wheel of Retail.

Retail beloont Kips Vega met een terechte Wheel

Kips Vega Paté Tuinkruiden & Bospaddenstoelen was vorig jaar de nieuwe variant in de plantaardige lijn van de vleeswarenproducent. De retail omarmt het initiatief van Kips, dat al in 2018 is begonnen. De nieuwe smaak verleidt veel nieuwe consumenten om vaker in het vegaschap te kopen.

Het team van De Kuyper tijdens de prijsuitreiking van de Wheel of Retail.

Retail verwelkomt cocktails met schapruimte en Wheel

De Kuyper Passionfruit Martini Cocktail is de meest succesvolle variant van een lijn ready-to-serve cocktails. De retail omarmt de innovatie en beloont De Kuyper met de Wheel of Retail voor alcoholhoudende dranken.