Volgens Walmart zorgen de robots ervoor dat personeel veel minder tijd kwijt is aan eentonige taken zoals het schoonmaken van vloeren en het controleren van de winkelvoorraad. Hierdoor houden werknemers meer tijd over voor het verkopen van producten en helpen van klanten. Werknemers vinden deze zaken het leukst en interessants aan werken in de winkel, volgens John Crecelius, senior VP of central operations van Walmart.
Al langere tijd wordt er op veel plekken geëxperimenteerd met robots in de winkel en de supermarkt. Zustertitel Foodmagazine zet 13 voorbeelden op een rij.
Walmart breidt uit met 4 typen robots
Walmart komt met vier typen robots voor de uitbreiding. Zo komen er in 1700 winkels schoonmaakrobots. Op het moment zijn dit 200 winkels. Werknemers kunnen de robots instellen om een obstakel-vrij deel van de winkelvloer schoon te maken. Ook komen er in 250 extra winkels (300 in totaal) schappenscanners. Deze robots gaan door de gangpaden van de winkel om voorraden te controleren en te checken of producten op de juiste plek liggen en de juiste prijs hebben. Verder komen er ook 1200 extra sorteerrobots. Deze robots worden al in 300 Walmart winkels gebruikt en sorteren producten, zodat vakkenvullers deze sneller in de schappen kunnen leggen. Tot slot komen er 900 extra automatische afhaalpunten in de winkel. Klanten kunnen hier hun online bestellingen afhalen. De ophaalpunten staan momenteel al in 700 filialen.
Werknemers zijn blij met de robots
Volgens Crecelius zijn werknemers erg te spreken over de komst van de robots: 'Onze werknemers begrepen meteen de mogelijkheid van deze nieuwe technologie om hen te bevrijden van eentonige, voorspelbare en manuele taken.'