Walmart zet steviger in op robots

Walmart zet steviger in op robots
Foto: Alex Knight

BENTONVILLE - Walmart zet ruim 4000 extra robots in. Een groot aantal filialen krijgt (extra) schoonmaakrobots, schappenscanners, sorteerrobots en automatische afhaalpunten.

Volgens Walmart zorgen de robots ervoor dat personeel veel minder tijd kwijt is aan eentonige taken zoals het schoonmaken van vloeren en het controleren van de winkelvoorraad. Hierdoor houden werknemers meer tijd over voor het verkopen van producten en helpen van klanten. Werknemers vinden deze zaken het leukst en interessants aan werken in de winkel, volgens John Crecelius, senior VP of central operations van Walmart.

Al langere tijd wordt er op veel plekken geëxperimenteerd met robots in de winkel en de supermarkt. Zustertitel Foodmagazine zet 13 voorbeelden op een rij.

Walmart breidt uit met 4 typen robots

Walmart komt met vier typen robots voor de uitbreiding. Zo komen er in 1700 winkels schoonmaakrobots. Op het moment zijn dit 200 winkels. Werknemers kunnen de robots instellen om een obstakel-vrij deel van de winkelvloer schoon te maken. Ook komen er in 250 extra winkels (300 in totaal) schappenscanners. Deze robots gaan door de gangpaden van de winkel om voorraden te controleren en te checken of producten op de juiste plek liggen en de juiste prijs hebben. Verder komen er ook 1200 extra sorteerrobots. Deze robots worden al in 300 Walmart winkels gebruikt en sorteren producten, zodat vakkenvullers deze sneller in de schappen kunnen leggen. Tot slot komen er 900 extra automatische afhaalpunten in de winkel. Klanten kunnen hier hun online bestellingen afhalen. De ophaalpunten staan momenteel al in 700 filialen.

Werknemers zijn blij met de robots

Volgens Crecelius zijn werknemers erg te spreken over de komst van de robots: 'Onze werknemers begrepen meteen de mogelijkheid van deze nieuwe technologie om hen te bevrijden van eentonige, voorspelbare en manuele taken.'

Said Belhassan, cpo Superunie. Foto: Superunie

Superunie-cpo Belhassan: 'A-merken, krab jezelf achter de oren'

Distrifood reikte afgelopen week voor het eerst in de 48-jarige Wheel of Retail-historie geen Gouden Wheel uit, de hoofdprijs voor de beste introductie van 2023. Te weinig échte innovatie, oordeelde de jury. Ook Superunie-cpo Said Belhassan is kritisch: A-merken moeten zich achter de oren krabben, meent hij.

Ira van Eelen proeft in 2017 spaghetti bolognese van kweekvlees. Foto: privéarchief familie van Eelen

Kweekvlees krijgt boost met proeverijen, maar nog lang niet in supers

ZEIST - Nederland is het eerste land in de Europese Unie waar kweekvlees kan worden geproefd. Experts denken dat die proeverijen de ontwikkeling van gecultiveerd voedsel versnellen, al kan het nog jaren duren voordat supermarkten kweekvlees verkopen. De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid meldt aan Distrifood dat het nog geen aanvraag heeft ontvangen van kweekvleesbedrijven die de Europese markt op willen.

Foto: Sahan

Etnische supermarktketen Sahan opent achtste filiaal

ROTTERDAM - De etnisch-Turkse supermarktketen Sahan opent in thuisbasis Rotterdam het achtste filiaal van de keten. De winkel is gevestigd aan winkelboulevard Big Shops in Rotterdam-West.

Foto: iStock

Zijn 'achterhaalde' hypermarkten gedoemd om te mislukken?

AMSTERDAM - Het fenomeen hypermarkt kennen we niet in Nederland. En dat zal zeer waarschijnlijk zo blijven. De megawinkel heeft ook over de grens zijn langste tijd gehad. Distrifood sprak met verschillende experts over de toekomst van de hypermarkt. 'Op het gebied van non-food is de hypermarkt een achterhaald concept. Omdat zowel qua kosten als assortiment er betere alternatieven zijn.'