Verschillende medewerkers van Lidl Nederland hebben afgelopen dinsdag bij het hoofdkantoor van de formule een zogeheten werkdrukrapport overhandigd aan Erwin Bziuk, cfo Lidl Nederland. Hierin staat volgens FNV Handel dat 68 procent van de werknemers bij Lidl Nederland structureel hoge werkdruk ervaart, met lichamelijke en psychische problemen tot gevolg. Ook zou 87 procent aangeven dat de werkdruk de afgelopen jaren is toegenomen. Dat meldt de bond in een persbericht.
Niet herkennen in percentages
Lidl Nederland zegt, bij monde van woordvoerder Christine Braun, eerst het rapport te willen doornemen alvorens te reageren. Wel gaat Braun kort in op de percentages die worden genoemd door de bond. ‘Wat we kunnen aangeven, is dat wij ons niet herkennen in de percentages die in het persbericht worden genoemd.’ FNV-bestuurder Fatma Bugdayci zet haar vraagtekens bij die conclusie. ‘Lidl heeft een intern onderzoek uitgevoerd waarin dezelfde conclusies naar voren kwamen. Ik vind het dus raar dat ze zeggen de percentages niet te herkennen.’ Distrifood heeft Lidl gevraagd of er een intern onderzoek heeft plaatsgevonden en wat de conclusies zijn. Tot op heden heeft Distrifood nog geen reactie gekregen op die vragen.
Voor 5 april
Bugdayci hoopt en verwacht dat Lidl Nederland voor 5 april de bond zal uitnodigen voor een gesprek over het dinsdag overhandigde rapport. De FNV-bestuurder is van mening dat Lidl weliswaar goede bedoelingen heeft, maar tegelijk slachtoffer is van het eigen succes. ‘Lidl doet het goed en groeit heel hard. Je ziet bijvoorbeeld een toename van luxe producten. Lidl concurreert met fullservicesupermarkten en eist dat het personeel dezelfde service biedt. Alleen aan de achterkant is het proces niet veranderd. Op dat punt is Lidl nog steeds een discounter. Dit sluit niet op elkaar aan en dat geeft problemen’, zegt de FNV-bestuurder. ‘Het grootste pijnpunt is volgens ons de productienorm. Die wordt ieder jaar verhoogd. Door die norm aan te passen, wordt de bron van de werkdruk bij de werknemers aangepakt.’
<d