nieuws

FNV: Weer klachten over werkdruk Lidl

Formules 5075

FNV: Weer klachten over werkdruk Lidl

HUIZEN – Verschillende medewerkers van Lidl Nederland stellen dat de werkdruk bij de discounter te hoog is.

Om die reden overhandigen ze dinsdag bij het hoofdkantoor van de formule een zogeheten werkdrukrapport aan Erwin Bziuk (cfo Lidl Nederland). Dat meldt FNV Handel in een persbericht. Het gaat om een groep van dertig werknemers.

Lichamelijke en psychische problemen

De vakbond beweert dat 68 procent van de werknemers bij Lidl Nederland structureel hoge werkdruk ervaart met lichamelijke en psychische problemen als gevolg. Dat is de conclusie van een zogenoemde Sneltest Werkdruk, die FNV Handel hield onder de medewerkers. In 2014 en 2015 is volgens de bond dezelfde test uitgevoerd. ‘Ook die resultaten zijn toen gedeeld met de directie. Die beloofde beterschap en een stel maatregelen. Dat bleek dus onvoldoende. 87 procent van de werknemers geeft zelfs aan dat de werkdruk sindsdien alleen maar is toegenomen.’ FNV Handel beweert ook dat een vijfde van de werknemers regelmatig onbetaald werkt. ‘Het probleem met het onbetaald doorwerken bestond toen ook al’, stelt de bond.

Code rood voor medewerkers

Fatma Bugdayci, bestuurder FNV Handel: ‘Wij zijn behoorlijk geschrokken van deze resultaten. Het is code rood voor de medewerkers van Lidl. De directie heeft al in 2015 beterschap beloofd, maar de werkdruk bij Lidl is nog steeds ongezond hoog. Daarom eisen wij dat de directie onze aanbevelingen zo snel mogelijk overneemt. Lidl communiceert dat het wil bijdragen aan gezonde klanten, maar ze moeten beginnen bij een gezonde werkvloer.’

Pallets minder hoog opstapelen

Bugdayci somt de aanbevelingen van FNV Handel in het persbericht op. ‘Door de productiviteitsnorm aan te passen, wordt de bron van de werkdruk aangepakt. De aanname van meer en vast personeel en doorgroei van huidige personeel zorgen voor een betere werkverdeling en meer ervaring op de werkvloer. Ook moeten pallets minder hoog worden gestapeld, dat voorkomt te hoge lichamelijke belasting. Dit is eerder al afgesproken, maar bij FNV Handel blijven klachten binnenkomen over verkeerd en te hoog stapelen, met alle risico’s van dien. Ook moet Lidl de medewerkers de kans geven om te kunnen herstellen. Dat kan bijvoorbeeld door het teruggeven van de ADV-dagen of het makkelijker maken om vakantie op te nemen. Daarnaast moet Lidl meer waardering tonen door maatregelen te treffen om de huidige angstcultuur en het gebrek aan autonomie van medewerkers te herstellen.’

Niet herkennen in percentages

Update 26 maart: Lidl Nederland zegt dat het momenteel voor de formule nog te vroeg is voor een inhoudelijke reactie op het rapport. ‘Wij nemen het rapport in ontvangst en zullen de inhoud met grote aandacht lezen. Wat we wel kunnen aangeven is dat wij ons niet herkennen in de percentages die in het persbericht worden genoemd. Daarom is het van belang om eerst het rapport goed te lezen. Lidl is een betrokken werkgever met ruim 400 winkels en 19.000 medewerkers. Onze medewerkers zijn zeer belangrijk voor ons en voor onze klanten. Daarom zullen we goed kijken naar de aandachtspunten die in het rapport vermeld staan’, aldus Lidl-woordvoerder Christine Braun.

Reageer op dit artikel