Folders in brievenbus zonder sticker: wie is de overtreder?

Folders in brievenbus zonder sticker: wie is de overtreder?

We volgen met belangstelling de procedures over de nieuwe 'JA/JA-regel' bij de gemeente Amsterdam. In deze gemeente geldt immers sinds kort de regel dat alléén reclamedrukwerk mag worden bezorgd in brievenbussen met de zogenoemde 'JA/JA-sticker'. Op overtreding van het verbod om ook zonder een dergelijke sticker een folder in de brievenbus achter te laten, staat een boete. Een blog van Jaco van den Brink.

Terecht werd in Distrifood al een paar keer de vraag gesteld: voor wie zou dan die boete zijn? Voor de afzender – dus de winkel of winkelketen? Of voor de verspreider?

De wet (Algemene wet bestuursrecht) bepaalt: de 'overtreder' is 'degene die de overtreding pleegt of medepleegt. En dit is minder nietszeggend dan het lijkt. Want wie stopt de folder in de verboden stickerloze brievenbus? Niet de afzender, maar de verspreider.

Jurisprudentie

Maar bovendien is er ook nog jurisprudentie, hoewel uiteraard nog niet over ‘overbezorging’ van reclamedrukwerk. Maar wie is de overtreder in de volgende jurisprudentiegevallen?

  • Bezoekers van een culturele attractie parkeren regelmatig op (private) grond, waarvan de bosbestemming dat niet toelaat. Is nu de attractie-exploitant de overtreder? Of de grondeigenaar?
    Antwoord: de grondeigenaar. De attractie-exploitant gebruikt die grond niet als parkeerplaats omdat hij geen feitelijke macht over die grond heeft.
  • Een schip ligt in de haven zonder ligplaatsvergunning. Het schip is verkocht (nog niet geleverd aan de koper) en de koper probeert transport te regelen, wat niet lukt. Is die koper nu overtreder?
    Antwoord: nee, de koper was nog geen eigenaar en kon daarmee niet verantwoordelijk worden gehouden.
  • Woningen worden illegaal onderverhuurd aan toeristen. De eigenaar/verhuurder is daarmee niet bekend. Is hij toch aan te merken als overtreder?
    Antwoord: ja, van de eigenaar mag enige controle en enig toezicht worden verwacht van het gedrag van zijn huurders.

Conclusie: belangrijk voor de vraag wie de ‘overtreder’ is (dat kunnen er overigens ook meerdere zijn), is ook welke partij er verantwoordelijk voor is, en welke partij de overtreding kan beëindigen.

Terug naar de folderbezorging: de winkel(keten) kan uiteraard niet mee op stap gaan om toe te zien of er geen verboden brievenbussen worden gevuld. Kortom, zowel gelet op de wet als op de jurisprudentie is de verspreider degene die de boete zou moeten krijgen bij verboden bezorging in de gemeente Amsterdam.

Een blog van Jaco van den Brink (BVD Advocaten).

Laura Crowley, manager van de Nederlandse vestiging van Bord Bia: ‘Ons doel is om dit kwaliteitsvlees ook betaalbaar en beschikbaar te maken voor de consument.’

Bord Bia partner voor impact in het vleesschap

Kleinschalige productie kan een grote rol spelen in een kwalitatief hoogwaardig assortiment. Om Nederlandse retailers in contact te brengen met een groot arsenaal aan groot- en kleinschalige leveranciers in Ierland is er Bord Bia, de Irish Food Board. Dankzij deze samenwerking kunnen retailers optimaal profiteren van de kwaliteiten van de Ierse landbouw en ontstaat er een beter assortiment in het Nederlandse schap.

Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak: 'De Nederlandse voedingsindustrie staat voor drie grote uitdagingen.'

Zo blijf je als retailer concurrerend

Toenemende internationale concurrentie, stijgende kosten door inflatie en de noodzaak om over te stappen naar een circulaire economie. Hoe kunnen retailers in deze veranderende markt hun positie versterken? Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak, legt uit hoe bedrijven het hoofd kunnen bieden aan deze uitdagingen door te focussen op innovatie.

Shopopop maakt gebruik van bestaande verplaatsingen en voertuigen om boodschappen te bezorgen.

Je buurman als bezorger? Shopopop maakt het mogelijk

Stel je voor: je boodschappen worden dezelfde dag nog bezorgd, niet door een anonieme koerier, maar door je eigen buurman of buurvrouw. 'Door gebruik te maken van de bestaande routes van particuliere bezorgers kunnen we de laatste kilometers flexibeler, duurzamer en socialer maken', zegt Sacha Buyck, countrymanager Benelux.

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Hoe verover je als relatief nieuw merk je plekje in het boodschappenmandje? Natuurlijk met een onderscheidende smaak, maar ook met een unieke uitstraling en een aansprekend verhaal. Fritz-kola heeft de ingrediënten in huis om de bewuste consument van deze tijd voor zich te winnen en daar kunnen supermarkten van profiteren.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.