Van de Boom schudt het drankenschap op

Van de Boom schudt het drankenschap op

Het nieuwe merk Van de Boom maakt vruchtensap weer leuk én verantwoord. Gezond kan heel lekker zijn, vindt het typisch Hollandse merk. 'Met veel smaak en minder suiker trekken we de nieuwe generatie weer naar het schap.'

- Tekst komt van Van de Boom - 

De sappen van Van de Boom zijn ontstaan bij een klein bedrijf dat een krachtig antwoord wilde bieden op de vraag van de retail, vertelt Cindy Voest, marketing manager Taksi & Van de Boom. 'De supermarkten hadden duidelijk behoefte aan een merk dat het schap weer nieuw leven in kon blazen. Een verantwoord, maar wel heel leuk en lekker product.' Met een gezonde marge voor de retailer. Van de Boom sapmakers & Co ontwikkelde derhalve het merk Van de Boom. Sappen met dertig procent minder suiker, waar verfrissend water aan is toegevoegd en zonder kunstmatige kleur- en zoetstoffen.

Inmiddels valt het merk onder de vlag van Riedel, waar het gevoel achter Van de Boom enthousiast wordt omarmd, vertelt de marketing manager. 'Van de Boom is ontwikkeld vanuit de droom het anders te willen doen. Deze droom delen wij. Als relatief kleine, maar flexibele speler, kunnen wij een groot verschil maken.'

Lekker en goed doordrinkbaar

De marketing manager wordt enthousiast van het '& Co', vertelt Voest. 'We zitten heel dicht op al onze partners en werken nauw samen met de retail. Samen werken we aan een introductie met een big bang.' Van de Boom kijkt vooruit en staat open voor vernieuwing. 'Ons doel is om het leven van de consument leuker, gezonder en makkelijker te maken. Daarom blijven we in gesprek en staan we open voor nieuwe smaken en innovaties. We luisteren echt naar feedback. Van de Boom is een typisch Nederlands merk. Daar zijn we trots op, en daar betrekken we de Nederlandse consument dan ook graag bij.'

Van de Boom richt zich op jonge huishoudens met kinderen, legt Voest uit. 'De eerste GfK-cijfers wijzen uit dat we hiermee de juiste weg zijn ingeslagen. Van de Boom spreekt juist de nieuwe sappen-generatie aan. De groep die het sapschap voorheen oversloeg, maar het inmiddels weer ontdekt.' De feedback die Riedel van de consument terugkrijgt, verklaart deze herontdekking. 'Het valt de consument vooral op dat het lekker is, en goed doordrinkbaar. Consumenten merken dat er niet allerlei kunstmatige toevoegingen aan de producten zijn toegevoegd.'

Nieuw: siropen met 30 procent minder suiker

Van de Boom wil het onderscheid maken door met minder suikers heel goed van smaak te zijn. Dat geldt zowel voor de sappen als de siropen die het merk in de markt zet, vertelt Voest. 'In het siropen-schap werd weinig geïnnoveerd, signaleerden we. Ook hier wilden we daarom zorgen voor opschudding met minder calorieën en goede smaak.' De siropen passen bovendien perfect in de doelgroep, benadrukt ze. 'Volop smaak, 30 procent minder suiker en met water helemaal naar eigen smaak, of die van de kinderen, aan te lengen.'

Dit wordt echt het jaar van Van de Boom, vertelt Voest gemotiveerd. 'Met volop distributie-uitbreiding van de sappen en een brede introductie van de siropenrange. Samen met alle betrokken partijen hebben we er keihard aan gewerkt om een lekker en leuk merk neer te zetten, met een afwisselend assortiment en een verrassende verpakking met een knipoog. Een merk voor iedereen.' Met twee sapmerken onder één (Riedel)vlag fungeert Van de Boom als challenger, besluit ze. 'Om met beide merken te blijven innoveren. We geloven er in dat de merken elkaar versterken. Samen laten we zien dat we relevant blijven en spreken we nog meer sap-, siroop én waterliefhebbers aan. Hernieuwde en trouwe fans.'