Hypermarkt bij Steenwijk is definitief

Hypermarkt bij Steenwijk is definitief

De vergunning voor de hypermarkt in Steenwijk is er toch gekomen! Na jaren van procederen deed de Raad van State op 11 april hierover uitspraak. Een blog van Jaco van der Brink, advocaat van BVD Advocaten over de hypermarkt; één winkel met een supermarkt én warenhuis.

Eén van de eerste hypermarkten van Nederland is met de nieuwe vergunning mogelijk gemaakt. In dat licht wekt het geen verwondering dat dit plan tweemaal eerder, in 2015 en 2017 ook bij de Raad van State voorlag. Toen werden bepaalde beroepsgronden nog gegrond verklaard.

Een echte hypermarkt?

Toch draaiden deze procedures, merkwaardig genoeg, niet zozeer om de vraag of een hypermarkt op die locatie mogelijk zou zijn. Die mogelijkheid bestond al in het bestemmingsplan op basis waarvan de vergunning werd aangevraagd. Veeleer was de vraag: is de beoogde invulling van het bouwplan die van een echte hypermarkt?

In 2017 lag er een plan dat veel weg had van een supermarkt en een warenhuis naast elkaar. Dat is geen hypermarkt, aldus de Raad van State: kenmerk daarvan is nu juist dat dat één grote winkel is met zowel het assortiment van een supermarkt als dat van een warenhuis. Nu het College van de gemeente Steenwijkerland expliciet had voorgeschreven dat er sprake moest zijn van één ingang, één kassasysteem en één exploitant, paste het plan binnen de definitie van een hypermarkt.

Eén winkel: supermarkt én warenhuis

Het wachten is op de volgende initiatieven – het blijkt in elk geval mogelijk om ook in Nederland hypermarkten te openen. De mogelijkheid voor een hypermarkt kan echter niet worden gebruikt om Jaco van der Brinkeen vergrote supermarkt te kunnen openen op een perifere locatie (buiten de stad), als er maar een warenhuis naast staat: er moet sprake zijn van één winkel die zowel supermarkt als warenhuis is.

Overigens zou het goed zijn als gemeentebesturen ook oog houden voor het voortbestaan van gevestigde lokale supermarkten. Ook al komen concurrentiebelangen juridisch-planologisch niet rechtstreeks aan de orde, in de algehele beleidsmatige afweging dient een gemeentebestuur zich daar uiteraard wel rekenschap van te geven.

Laura Crowley, manager van de Nederlandse vestiging van Bord Bia: ‘Ons doel is om dit kwaliteitsvlees ook betaalbaar en beschikbaar te maken voor de consument.’

Bord Bia partner voor impact in het vleesschap

Kleinschalige productie kan een grote rol spelen in een kwalitatief hoogwaardig assortiment. Om Nederlandse retailers in contact te brengen met een groot arsenaal aan groot- en kleinschalige leveranciers in Ierland is er Bord Bia, de Irish Food Board. Dankzij deze samenwerking kunnen retailers optimaal profiteren van de kwaliteiten van de Ierse landbouw en ontstaat er een beter assortiment in het Nederlandse schap.

Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak: 'De Nederlandse voedingsindustrie staat voor drie grote uitdagingen.'

Zo blijf je als retailer concurrerend

Toenemende internationale concurrentie, stijgende kosten door inflatie en de noodzaak om over te stappen naar een circulaire economie. Hoe kunnen retailers in deze veranderende markt hun positie versterken? Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak, legt uit hoe bedrijven het hoofd kunnen bieden aan deze uitdagingen door te focussen op innovatie.

Shopopop maakt gebruik van bestaande verplaatsingen en voertuigen om boodschappen te bezorgen.

Je buurman als bezorger? Shopopop maakt het mogelijk

Stel je voor: je boodschappen worden dezelfde dag nog bezorgd, niet door een anonieme koerier, maar door je eigen buurman of buurvrouw. 'Door gebruik te maken van de bestaande routes van particuliere bezorgers kunnen we de laatste kilometers flexibeler, duurzamer en socialer maken', zegt Sacha Buyck, countrymanager Benelux.

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Hoe verover je als relatief nieuw merk je plekje in het boodschappenmandje? Natuurlijk met een onderscheidende smaak, maar ook met een unieke uitstraling en een aansprekend verhaal. Fritz-kola heeft de ingrediënten in huis om de bewuste consument van deze tijd voor zich te winnen en daar kunnen supermarkten van profiteren.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.