Verbinding tussen franchiseovereenkomst en huurovereenkomst niet altijd rechtsgeldig

Verbinding tussen franchiseovereenkomst en huurovereenkomst niet altijd rechtsgeldig
Jan Eerbeek (BVD advocaten)

Veel retailers hebben met hun formulehouder een franchiseovereenkomst én een huurovereenkomst gesloten. De formulehouder is dan franchisegever én verhuurder van de retailer. Een blog van Jan Eerbeek, advocaat bij BVD Advocaten.

Regelmatig staat in deze overeenkomsten dat beide 'onlosmakelijk' aan elkaar zijn verbonden. Ook komt het voor dat specifieke artikelen de verhouding regelen tussen beide overeenkomsten. Zo kan bijvoorbeeld zijn vastgelegd dat een betalingsachterstand in de franchisefee (dat is wanprestatie in de franchiseovereenkomst) ook tot een wanprestatie in de huurverhouding leidt.

Wettelijk versus niet-wettelijk

Deze combinatie van overeenkomsten kan tot lastige juridische discussies leiden. Dat is allereerst het gevolg van de verschillende aard van beide overeenkomsten. De franchiseovereenkomst is (nog) niet in de wet geregeld, terwijl de huurovereenkomst van winkelruimte juist van dwingend recht is (waar niet zomaar van afgeweken mag worden).

Als de formulehouder bij de beëindiging van de franchiseovereenkomst (omdat bv. de franchisefee niet wordt betaald) automatisch ook de huurovereenkomst wil laten eindigen, dan staat de wet in de weg. Een dergelijke afspraak is nietig. Immers, in de wet staat dat de ontbinding van de huurovereenkomst door een tekortkoming alleen via de rechter kan plaatsvinden.

Wel is mogelijk dat de formulehouder in de huurovereenkomst vastlegt dat een tekortkoming van de franchiseovereenkomst ook een tekortkoming in de huurovereenkomst is. De Hoge Raad heeft recent (21 april 2017) geoordeeld dat de formulehouder dat inderdaad mag afspreken. Het ging in die zaak om fraude van de retailer. Hoewel de franchiseovereenkomst al (om een andere reden) beëindigd was, gold die tekortkoming (de fraude) in de franchiseovereenkomst - door de koppeling - óók als tekortkoming in de huurovereenkomst. Vervolgens ontbond de rechter ook de huurovereenkomst.

Wat kunt u als retailer hiervan leren?

In eerste plaats is het verstandig om bij het aangaan van de huurovereenkomst te (laten) toetsen of de franchiseovereenkomst en de huurovereenkomst zijn gekoppeld.

Sommige koppelingen zijn nietig, terwijl andere rechtsgeldig zijn en een flink risico voor de retailer betekenen. Denk aan de koppeling van een tekortkoming in de franchiseovereenkomst die ook een tekortkoming in de huurovereenkomst oplevert.

Voor sommige afspraken geldt tot slot de verplichting om daarvoor toestemming van de kantonrechter te vragen.

Laura Crowley, manager van de Nederlandse vestiging van Bord Bia: ‘Ons doel is om dit kwaliteitsvlees ook betaalbaar en beschikbaar te maken voor de consument.’

Bord Bia partner voor impact in het vleesschap

Kleinschalige productie kan een grote rol spelen in een kwalitatief hoogwaardig assortiment. Om Nederlandse retailers in contact te brengen met een groot arsenaal aan groot- en kleinschalige leveranciers in Ierland is er Bord Bia, de Irish Food Board. Dankzij deze samenwerking kunnen retailers optimaal profiteren van de kwaliteiten van de Ierse landbouw en ontstaat er een beter assortiment in het Nederlandse schap.

Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak: 'De Nederlandse voedingsindustrie staat voor drie grote uitdagingen.'

Zo blijf je als retailer concurrerend

Toenemende internationale concurrentie, stijgende kosten door inflatie en de noodzaak om over te stappen naar een circulaire economie. Hoe kunnen retailers in deze veranderende markt hun positie versterken? Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak, legt uit hoe bedrijven het hoofd kunnen bieden aan deze uitdagingen door te focussen op innovatie.

Shopopop maakt gebruik van bestaande verplaatsingen en voertuigen om boodschappen te bezorgen.

Je buurman als bezorger? Shopopop maakt het mogelijk

Stel je voor: je boodschappen worden dezelfde dag nog bezorgd, niet door een anonieme koerier, maar door je eigen buurman of buurvrouw. 'Door gebruik te maken van de bestaande routes van particuliere bezorgers kunnen we de laatste kilometers flexibeler, duurzamer en socialer maken', zegt Sacha Buyck, countrymanager Benelux.

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Hoe verover je als relatief nieuw merk je plekje in het boodschappenmandje? Natuurlijk met een onderscheidende smaak, maar ook met een unieke uitstraling en een aansprekend verhaal. Fritz-kola heeft de ingrediënten in huis om de bewuste consument van deze tijd voor zich te winnen en daar kunnen supermarkten van profiteren.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.