HAK breidt uit in appelmoes zonder toegevoegde suikers

HAK breidt uit in appelmoes zonder toegevoegde suikers

Zo'n vijftig miljoen potten appelmoes gaan er in Nederland per jaar langs de kassa. Maar de categorie verandert met de smaak van de consument mee. HAK loopt daarin voorop en breidt de lijn moes zonder toegevoegde suikers - waar zij in 2014 al mee startte - nu flink uit.

Sponsored content door HAK

Drie jaar geleden heeft HAK een eerste product appelmoes geïntroduceerd zonder toegevoegde suikers en zoetstoffen, HAK Appelmoes 0%. Marketingdirecteur Nicole Freid: “We zagen destijds al dat daar behoefte aan was, in de trend naar meer gezond eten en de trend naar minder suiker. Appelmoes 0% is heel snel een groot succes geworden. Het is een van de grotere items binnen appelmoes. Vanwege dat succes hebben we de pot van 370 gram afgelopen jaar uitgebreid met een familiepot en een Compote 0%. En ook die doen het goed.”
In drie jaar tijd is de omzet in appelmoes zonder toegevoegde suiker verdrievoudigd, naar bijna 5 procent van de markt.

Nieuwe lijn

Freid: “Vanwege de groeiende vraag komen we in 2018 met een uitbreiding van het assortiment. We brengen een klein formaat Appelmoes 0%, in 210 grams pot voor de groeiende groep eenpersoons huishoudens en een Appel-Kaneel Moes 0% in 370ml pot. Daarnaast introduceren we een lijn Grove Moes, ook zonder toegevoegde suikers en zoetstoffen. Deze nieuwe lijn heeft een meer ‘home made’ karakter, en is bereid volgens een speciaal procédé. Het is de moes die lijkt op zoals je die zelf thuis zou maken. Grove Moes komt in drie varianten: appel, appel-peer en appel-kaneel.”

Dat de Appelmoes 0% een succes is geworden is knap, juist omdat appelmoes leunt op de zoete verfrissing. Het zegt veel over de productontwikkeling bij HAK. Freid: “Appels hebben zo’n 11 procent suiker van nature, afhankelijk van het soort. Door naar de samenstelling van de appelen en goed naar de zoet-zuur balans te kijken zijn we er toch in geslaagd om de smaak goed te krijgen.
Category Development Manager Ron Rutgers: “Appelmoes 0% en de nieuwe lijn Grove Moes voegen beide waarde toe aan de categorie. Het is belangrijk in een markt die flink onder druk staat, om je kilo’s beter te verkopen door waarde toe te voegen. De prijs per kilo in appelmoes gaat de laatste jaren weer omhoog, en dat is voor de retail belangrijk.”

In appelmoes zonder toegevoegde suikers in glas is het aanbod nog niet groot. HAK heeft een aandeel van 78,2 procent van deze markt. De leverancier verwacht echter veel van moes met minder of zonder toegevoegd suiker. Freid: “Dat we vooroplopen is ook wel logisch. HAK is 65 jaar geleden begonnen als producent van appelmoes. Toen ook al met een specifieke mix, van appels die - toen net als nu – bijna allemaal van dichtbij worden aangevoerd, uit een gebied met een straal van 125 kilometer maximaal. Geen appelen uit andere werelddelen, en altijd een constante kwaliteit appelmoes.”

Ook regulier met minder suiker

Freid: “Naast deze nieuwe introducties zullen we ook de bestaande lijn appelmoes langzaam terugbrengen in de hoeveelheid toegevoegde suiker. Hier gaan we de helft van alle toegevoegde suikers uit halen. Ook hier blijft de appelmoes lekker door de mix van onze specifieke appelrassen en de juiste zoet-zuur balans. We halen in de klassieke appelmoes nog niet álle suiker eruit, de keuze moet ook bij de consument kunnen liggen. En het heeft ook geen zin om daarbij dan te kiezen voor heel zoete appelsoorten met een heel hoog natuurlijk suikergehalte, want suiker is suiker. Het hoort bij onze verantwoordelijkheid en gaat erom uiteindelijk minder suiker te voeren in je product en de consument geleiden aan te laten wennen aan een minder zoete smaak. Nieuwe introducties zonder toegevoegde suiker waren tien jaar geleden nog niet mogelijk geweest. Die ruimte is er nu wel.”

50 miljoen potten

Rutgers: “Appelmoes blijft belangrijk; de penetratie ligt op 65 procent, en jaarlijks verkoopt de supermarkt zo’n 50 miljoen potten. En vooral aan de huishoudens met de grote winkelwagens die belangrijk zijn voor de retailers. We zijn keer op keer nog verbaasd over hoe belangrijk appelmoes is voor de retailer.”

Senior sales director Esther Tromp-Strijdveen met Caroline Bronkhorst, Head of customer development.

'Duurzaam groeien doe je samen'

Arla Foods is een door boeren gedragen coöperatie. Alles binnen het bedrijf ademt het streven naar duurzame groei door keteninnovatie. Van melkveehouder tot retailer en consument: Arla Foods betrekt ze allemaal in haar streven naar duurzamere producten tegen een eerlijke prijs. 'Zo verleggen we samen onze grenzen.'

Label Rouge boerenkip: Rijke historie Franse delicatesse

Label Rouge boerenkip: Rijke historie Franse delicatesse

Ontdek het verhaal achter de Label Rouge boerenkip : een iconische kip in de Franse gastronomie, bekend om haar intense smaken. In de schappen herken je de Label rouge producten aan de rode kleur van het logo op de verpakking. Dit logo wordt al 60 jaar officieel erkend en wint ook in de Nederlandse supermarkten steeds meer terrein. Maar wat maakt het nu zo een bijzonder product? We nemen je mee naar het verhaal achter de Label Rouge kip.

 Eigenaren Max Kranendijk en Martijn Canters: 'Momenteel zijn er in de retail ongeveer tien soepen, waarvan er enkele ook met de seizoenen wisselen.'

Oma's kan nog veel meer naast soep en maaltijden

Om ouderen en jongeren bij elkaar te brengen werd een soep-kook-dag georganiseerd. Uit het succes werd een merk opgezet waarmee de retail werd benaderd. Twee jaar later is het een van de succesvolste introducties uit 2022.

De plantaardige variant van Chocomel is gebaseerd op cashewnoot en erwt.

Chocomel Plant-Based: 'Smaak is het allerbelangrijkst'

Chocomel is de enige èchte. Een nieuwe plantaardige variant ligt dan ook direct onder een vergrootglas: lukt het de marktleider om met een topproduct te komen? Een goed product en een grootse activatie zorgden samen voor een blijvend succes. Een stayer.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.