Non-food online inkopen via zentrada.nl

Non-food online inkopen via zentrada.nl

Non-food is een categorie waar mooie additionele omzetten en marges mee gerealiseerd worden. Inkopen via een digitaal platform stuwt dit verder aan.

Sponsored content door Zentrada

Creatieve zelfstandige supermarktondernemers en filiaalhouders spelen al jaren met non-food op de winkelvloer. Vanuit het besef dat het een aantrekkelijke categorie is voor hun supermarkt, waar goed geld mee te verdienen is. De supermarktondernemer kent als geen ander zijn klant en weet welke verschillende wisselende assortimenten non-food daarbij past. Nieuw op het supermarktspeelveld is het Europese Zentrada, dat sinds 2005 als core business heeft zelfstandige retailers, online en offline, een breed assortiment non-food van Europese bodem te bieden. Volledig gedigitaliseerd via online sourcing en een digitaal inkoopplatform.

Digitalisering komt op gang

Ron Schoenmakers, directeur Zentrada Nederland: ,,E-commerce heeft het gedrag van consumenten en de consumentenverkoop de afgelopen jaren drastisch verandert. Het heeft even geduurd maar nu komt ook de digitalisering in de groothandel en de inkoopprocessen langzaam maar zeker op gang. Zentrada is jarenlang de pionier in de online groothandel van consumentengoederen in Europa geweest. We zien een aanzienlijke stijging in aanvragen van grote fabrikanten, importeurs en groothandelaren uit heel Europa die via ons centraal inkoopplatform hun producten aan retailers willen aanbieden. En aan de andere kant zijn er de stationaire ondernemers die steeds meer de voordelen van digitale inkoopsystemen en -platformen onderkennen."

Interesse supermarkt stijgt

Met name ook uit de supermarktbranche ziet Schoenmakers de interesse toenemen. ,,Supermarktondernemers willen op een eenvoudige manier een keuze kunnen maken uit een grote verscheidenheid van non-foodproducten met goede inkoopcondities, op de momenten die zij zelf bepalen. Om zo een betere match te kunnen maken met de interesse van hun klanten en gebruik te maken van hun klantenfrequentie en daarmee het onderscheidend vermogen in de lokale markt te vergroten. Die groeiende behoefte heeft ons doen besluiten om sinds dit jaar supermarkten als een key account te benaderen."

Meer omzet, meer marge

Voor foodondernemers is het uniek dat uit een database van meer dan 400.000 artikelen van meer dan 500 aangesloten, gedeeltelijk zeer grote Europese topleveranciers, met één klik op de muis een keuze gemaakt kan worden. Met de centrale online orderverwerking, beheer van bestellingen en nabestellingen en de veilige verwerking van betalingen neemt Zentrada alles uit handen van een ondernemer. Bovendien kan er met een door Zentrada ontwikkeld analysetool op basis van bestellingen die in winkelwagentjes terechtkomen, zeker drie maanden van tevoren trends worden voorspeld. Via alerts en nieuwsbrieven brengt Zentrada haar klanten hiervan op de hoogte, waardoor zij bijvoorbeeld snel kunnen inhaken op te verwachten hypes. Schoenmakers durft dan ook beslist de stelling aan dat 1 uurtje per week non food digitaal inkopen op zentrada.nl, de non food omzet verdubbelt en de marge verviervoudigt!

Laura Crowley, manager van de Nederlandse vestiging van Bord Bia: ‘Ons doel is om dit kwaliteitsvlees ook betaalbaar en beschikbaar te maken voor de consument.’

Bord Bia partner voor impact in het vleesschap

Kleinschalige productie kan een grote rol spelen in een kwalitatief hoogwaardig assortiment. Om Nederlandse retailers in contact te brengen met een groot arsenaal aan groot- en kleinschalige leveranciers in Ierland is er Bord Bia, de Irish Food Board. Dankzij deze samenwerking kunnen retailers optimaal profiteren van de kwaliteiten van de Ierse landbouw en ontstaat er een beter assortiment in het Nederlandse schap.

Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak: 'De Nederlandse voedingsindustrie staat voor drie grote uitdagingen.'

Zo blijf je als retailer concurrerend

Toenemende internationale concurrentie, stijgende kosten door inflatie en de noodzaak om over te stappen naar een circulaire economie. Hoe kunnen retailers in deze veranderende markt hun positie versterken? Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak, legt uit hoe bedrijven het hoofd kunnen bieden aan deze uitdagingen door te focussen op innovatie.

Shopopop maakt gebruik van bestaande verplaatsingen en voertuigen om boodschappen te bezorgen.

Je buurman als bezorger? Shopopop maakt het mogelijk

Stel je voor: je boodschappen worden dezelfde dag nog bezorgd, niet door een anonieme koerier, maar door je eigen buurman of buurvrouw. 'Door gebruik te maken van de bestaande routes van particuliere bezorgers kunnen we de laatste kilometers flexibeler, duurzamer en socialer maken', zegt Sacha Buyck, countrymanager Benelux.

Foto: Distrifood

Stella schakelt Albert Heijn en Media Markt in

Om van de overtollige voorraden af te komen probeert Stella Fietsen e-bikes te verkopen met behulp van AH Voordeelshop en Media Markt.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.