Hoe stimuleert u extra aankopen?

Hoe stimuleert u extra aankopen?

Hoe zorg je dat klanten meer kopen? Het marketing-activatie platform SCOUPY helpt fabrikanten en retailers om hun klanten te bereiken, te begrijpen en te bewegen richting een aankoop op de winkelvloer. In de vorm van een online platform waarbij cashback en klantidentificatie een hoofdrol spelen. Hoe werkt het?

 - Artikel is aangeleverd door SCOUPY - 

Ondernemer Valentijn Bras is al jaren met diverse bedrijven in media en fieldmarketing actief en is ceo en oprichter van SCOUPY. Bras: “SCOUPY is een marketing-activatie platform en zorgt voor aankoopactivatie via online cashback-acties. Hierbij staat naast de afhandeling (‘clearing’), het verzamelen van gegevens over wie de koper is en wat zij koopt centraal. We zorgen voor een snelle rotatie van producten, onafhankelijk van waar je als consument je aankoop doet. Via onze community van consumenten, inmiddels meer dan 1,7 miljoen, informeren wij wekelijks over nieuwe, exclusieve acties van allerlei A-merkfabrikanten. Deelnemers kunnen de aanbiedingen dus overal aankopen, waarna ze de vermelde korting binnen 24 uur van ons als cashback terugkrijgen op basis van een foto van de kassabon. Juist die bon vertelt ons zo veel!.”

Drie aspecten

SCOUPY richt zich op drie aspecten:

  1. De activatie: de consument informeren en aanzetten tot deelname aan een kortingsactie.
  2. De identificatie: het koppelen van de gerealiseerde aankopen aan het profiel van de consument.
  3. En de clearing: het verwerken van de kassabon en de afhandeling van de cashback, door het terugstorten van het kortingsbedrag op de bankrekening van de consument.

De afhandeling van de cashback is daarin een middel om het doel - een zo sterk mogelijke identificatie van de consument - te bereiken. Om een idee van de omvang te krijgen: in april 2017 alleen verwerkte het platform ruim 700.000 aankopen.

Informatie over aankoopgedrag

Natuurlijk is het interessant om zo veel mogelijk van de consument te weten. “Maar om de drempel zo laag mogelijk te houden, vragen we in het begin maar  weinig van de consument. Wanneer je de app download wordt alleen je mailadres gevraagd. Vind je een actie interessant en wil je meedoen met een cashback-actie, dan hebben we je rekeningnummer en je naw-gegevens nodig.”

Om korting te krijgen, scant de consument zijn kassabon met zijn smartphone. Dat levert informatie over het koopgedrag. “Langzaamaan zullen we wat meer gaan vragen, maar we belonen de consument ook voor zijn antwoorden. We kunnen bijvoorbeeld gemakkelijk vragen wat iemand van een bepaald product vond, in ruil voor een persoonlijke coupon voor een herhalingsaankoop. Mensen vinden korting prettig, maar willen vaak ook best hun mening geven over producten en acties. Tegelijk bouwen we op deze manier aan het merk van de fabrikant én aan de relatie met ons.”

Kortingsacties komen samen

Hoewel fabrikanten er voor kunnen kiezen om de contactinformatie over te nemen, gebeurt dit in de praktijk nog maar weinig. “Persoonlijk relevant communiceren met tienduizenden kopers via nieuwe media vraagt om een echte focus en technisch is het geen sinecure. Het gaat om een forse investering, waar een flink leertraject aan vastzit en het risico dat je de investering niet terugverdient. Voor zeer grote concerns is het te doen. Voor een kleiner merk is een eigen activatieprogramma nauwelijks haalbaar. De consument zit niet te wachten op twintig verschillende systemen voor korting op zijn producten. Dat is de kracht van SCOUPY: dat alle kortingsacties erin kunnen samenkomen.”

Laura Crowley, manager van de Nederlandse vestiging van Bord Bia: ‘Ons doel is om dit kwaliteitsvlees ook betaalbaar en beschikbaar te maken voor de consument.’

Bord Bia partner voor impact in het vleesschap

Kleinschalige productie kan een grote rol spelen in een kwalitatief hoogwaardig assortiment. Om Nederlandse retailers in contact te brengen met een groot arsenaal aan groot- en kleinschalige leveranciers in Ierland is er Bord Bia, de Irish Food Board. Dankzij deze samenwerking kunnen retailers optimaal profiteren van de kwaliteiten van de Ierse landbouw en ontstaat er een beter assortiment in het Nederlandse schap.

Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak: 'De Nederlandse voedingsindustrie staat voor drie grote uitdagingen.'

Zo blijf je als retailer concurrerend

Toenemende internationale concurrentie, stijgende kosten door inflatie en de noodzaak om over te stappen naar een circulaire economie. Hoe kunnen retailers in deze veranderende markt hun positie versterken? Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak, legt uit hoe bedrijven het hoofd kunnen bieden aan deze uitdagingen door te focussen op innovatie.

Shopopop maakt gebruik van bestaande verplaatsingen en voertuigen om boodschappen te bezorgen.

Je buurman als bezorger? Shopopop maakt het mogelijk

Stel je voor: je boodschappen worden dezelfde dag nog bezorgd, niet door een anonieme koerier, maar door je eigen buurman of buurvrouw. 'Door gebruik te maken van de bestaande routes van particuliere bezorgers kunnen we de laatste kilometers flexibeler, duurzamer en socialer maken', zegt Sacha Buyck, countrymanager Benelux.

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Hoe verover je als relatief nieuw merk je plekje in het boodschappenmandje? Natuurlijk met een onderscheidende smaak, maar ook met een unieke uitstraling en een aansprekend verhaal. Fritz-kola heeft de ingrediënten in huis om de bewuste consument van deze tijd voor zich te winnen en daar kunnen supermarkten van profiteren.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.