Is mineraalwater in 2018 groter dan cola?

Is mineraalwater in 2018 groter dan cola?

De groei in mineraalwater zet onveranderd door. Daarom investeert Spadel ook in 2017 volop in de categorie én in het merk Spa.

- artikel aangeleverd door Spadel

‘Het waterschap in de supermarkt is de laatste jaren gemiddeld met een meter toegenomen. Een sterk groeiende behoefte aan meer water zorgt er voor dat de shopper steeds vaker kiest voor mineraalwater als gezond alternatief voor frisdrank en deze verschuiving vertaalt zich door naar het schap. De extra meters mineraalwater zijn voor een belangrijk deel toe te schrijven aan de inzet van Spadel. Door een belangrijk deel van de media-investeringen in mineraalwater op ons te nemen (83 procent volgens MediaXim) en te zorgen voor zichtbaarheid in de winkels. Als marktleider zien wij het als onze taak om categoriebreed te investeren. Ook dit jaar zetten we ons daarom volop in om de ondernemer te helpen de waterplas nog groter te maken.’

Groei voor de ondernemer

‘De introductie van natuurlijk mineraalwater met smaak is een belangrijke reden geweest voor de uitbreiding van de schapruimte in de supermarkt. Door goed te luisteren naar de consumentenbehoefte zijn wij met het lanceren van Spa Touch Of de aanjager van deze groei geweest. Lanceren is echter één ding, het waarmaken is een tweede. Daarom heeft Spadel de afgelopen jaren enorm geïnvesteerd om het mineraalwater met smaak top of mind te krijgen en te hóuden. Bovendien hebben we ons ingezet om het breedste assortiment in smaken en formaten aan te bieden. Dit leverde mooie resultaten op, als maar liefst drie Wheels of Retail en de Foodmagazine Marketing Award, maar vooral een rendabele groei voor de ondernemer.’

‘Door een goede samenwerking met de retail is de categorie mineraalwater een categorie op zich geworden. Spadel is trots op deze goede samenwerking met de retail en we doen er daarom alles aan om de gezamenlijke focus op groei te behouden. Een ambitie die voor ons niet alleen vanzelfsprekend is, maar vooral ook nodig. Groeicijfers van Nielsen wijzen uit dat het plafond voor de watercategorie nog lang niet bereikt is. Wij verwachten zelfs dat mineraalwater in 2018 in volume groter is dan cola. In de Verenigde Staten is dit al een feit, blijkt uit recent onderzoek van onderzoeksbureau Beverage Marketing Corp, en deze trend gaat zonder twijfel doorzetten naar Europa. Spadel blijft daarom intensief invulling geven aan haar rol als marktleider. Met zichtbaarheid en variatie zorgen we ervoor dat we de huidige mineraalwaterkopers behouden en tegelijkertijd nieuwe gebruikers aantrekken.’

Senior sales director Esther Tromp-Strijdveen met Caroline Bronkhorst, Head of customer development.

'Duurzaam groeien doe je samen'

Arla Foods is een door boeren gedragen coöperatie. Alles binnen het bedrijf ademt het streven naar duurzame groei door keteninnovatie. Van melkveehouder tot retailer en consument: Arla Foods betrekt ze allemaal in haar streven naar duurzamere producten tegen een eerlijke prijs. 'Zo verleggen we samen onze grenzen.'

Label Rouge boerenkip: Rijke historie Franse delicatesse

Label Rouge boerenkip: Rijke historie Franse delicatesse

Ontdek het verhaal achter de Label Rouge boerenkip : een iconische kip in de Franse gastronomie, bekend om haar intense smaken. In de schappen herken je de Label rouge producten aan de rode kleur van het logo op de verpakking. Dit logo wordt al 60 jaar officieel erkend en wint ook in de Nederlandse supermarkten steeds meer terrein. Maar wat maakt het nu zo een bijzonder product? We nemen je mee naar het verhaal achter de Label Rouge kip.

 Eigenaren Max Kranendijk en Martijn Canters: 'Momenteel zijn er in de retail ongeveer tien soepen, waarvan er enkele ook met de seizoenen wisselen.'

Oma's kan nog veel meer naast soep en maaltijden

Om ouderen en jongeren bij elkaar te brengen werd een soep-kook-dag georganiseerd. Uit het succes werd een merk opgezet waarmee de retail werd benaderd. Twee jaar later is het een van de succesvolste introducties uit 2022.

De plantaardige variant van Chocomel is gebaseerd op cashewnoot en erwt.

Chocomel Plant-Based: 'Smaak is het allerbelangrijkst'

Chocomel is de enige èchte. Een nieuwe plantaardige variant ligt dan ook direct onder een vergrootglas: lukt het de marktleider om met een topproduct te komen? Een goed product en een grootse activatie zorgden samen voor een blijvend succes. Een stayer.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.