artikel

Innovatie trekt nieuwe kopers en zorgt voor groei categorie roomkaas

Vers 678

Boursin is al decennialang een vaste waarde in het schap van de roomkazen. Afgelopen najaar verraste Bel Nederland met de introductie van een nieuwe variant: Boursin Zacht & Romig. Nu, bijna een jaar later, is de smeerbare innovatie voor bij de borrel een groot succes, zo blijkt uit cijfers van GfK. Boursin Zacht & Romig voegt niet alleen waarde toe, het zorgt ook voor groei van de categorie.

Innovatie trekt nieuwe kopers en zorgt voor groei categorie roomkaas

Al meer dan 50 (!) jaar de enige echte roomkaas voor op een toastje of stokbroodje, is Boursin niet meer weg te denken uit het koelschap van de supermarkt. Het was dan ook groot nieuws toen Bel Nederland, ook bekend van Babybel, La Vache qui rit, Leerdammer en Port Salut, afgelopen najaar een nieuwe Boursin introduceerde. Boursin Zacht & Romig biedt de volle smaak van Boursin met een zachte en luchtige textuur, lekker voor op brood en om te dippen.

“We zijn heel trots op de innovatie”, zegt category manager Inge Mettler van Bel Nederland. “De introductie is een succes en onderzoeksbureau GfK onderstreept dit. De totale omzet van Boursin is met dubbele cijfers gegroeid. 41 procent van de Boursin Zacht & Romig omzet is afkomstig vanuit nieuwe kopers in de categorie of het voller maken van de kaasmandjes. Dit maakt duidelijk dat de nieuwe Boursin waarde toevoegt aan de categorie roomkaas. Uit de GfK-cijfers blijkt ook dat er weinig kannibalisatie plaatsvindt op het overige Boursin assortiment en dat er een nieuwe, jongere kopersgroep wordt aangesproken. Het is dan ook aan te bevelen om Boursin Zacht & Romig in het schap naast de klassieke Boursin te plaatsen”, aldus Mettler.

Kaasplank populair

De goede smeerbaarheid en de luchtige structuur van Boursin Zacht & Romig maken de roomkaas zeer geschikt voor eetmomenten die op dit moment bijzonder populair zijn. “Boursin Zacht & Romig is perfect op knapperig brood of om te dippen met bijvoorbeeld groenten bij een aperitief”, zegt brand manager Stefanie ter Woorst.

“De kaasplank is op dit moment echt in. Dat zie je onder meer in de horeca. Veel restaurants hebben de kaas- of borrelplank op de menukaart staan. En dat wil je dan natuurlijk ook thuis. Verschillende kaassoorten waaronder Boursin Zacht & Romig combineren perfect met olijven, tapas en groenten, maar ook met hartige snacks als noten en chips. Vandaag de dag wil men voor de buis, bij de borrel of tijdens een feestje snel iets lekkers op tafel dat er ook nog eens aantrekkelijk uitziet. Hiervoor zit je met Boursin Zacht & Romig spot on. De roomkaas is ideaal om te smeren en te dippen”, aldus Ter Woorst.

Social media campagne

De introductie wordt niet alleen op tv ondersteund, social influencers zullen met artikelen op onder meer websites, Instagram en Facebook online de nodige inspiratie bieden en zo de relevantie van Boursin Zacht & Romig vergroten. De influencers waaronder Kookmutsjes, Hugo Kennis, Leuke Recepten en Lekker en Simpel (via Adfactor) zullen daarnaast onder hun volgers Boursin ambassadeurs ‘recruteren’ om samen Boursin Zacht & Romig te proeven en zo trial genereren.

Social snacken

Geïntroduceerd door François Boursin in 1963, is de klassieke Boursin in Nederland al decennia een vaste waarde in het schap. Bij uitstek lekker voor op brood of op toast, is Boursin nog eens extra populair op speciale momenten zoals met Kerstmis en Pasen.

“Boursin Zacht & Romig is daarentegen lekker op elk moment en bij elke gelegenheid”, zegt Mettler. “Zet een kuipje Boursin Zacht & Romig op tafel en het wordt vanzelf een feestje. De nieuwe roomkaas is perfect voor informele momenten en je kan ermee inspelen op spontane momenten. Deksel open en smeren of dippen maar! Boursin Zacht & Romig kan niet alleen op brood en toast, de innovatie is ideaal voor social snacken: met familie of vrienden samen genieten van iets lekkers. Zo speelt het in op de vraag naar tapasachtige producten”, aldus Mettler.

“Belangrijk is ook dat Boursin Zacht & Romig een handige, hersluitbare verpakking heeft”, vult Ter Woorst aan. “Wanneer het nog niet op is, kan je het gewoon sluiten en op een ander moment opnieuw presenteren.”

Kansen benutten

De borrelplank is op dit moment zeer populair

“Voor ons is het belangrijk de relevantie van het merk Boursin te vergroten”, zegt group brand manager Gerhard van Nieuwenhoven. “Daarnaast willen we de verkoopkansen die er met roomkaas in de supermarkten zijn zo optimaal mogelijk benutten. Met de introductie van Boursin Zacht & Romig spreken we meer consumenten aan en voorzien we de categorie van nieuwe groei-impulsen. De consument wil vandaag de dag verrast worden, niet alleen tijdens het ontbijt of de lunch, maar ook op tussendoormomenten.

De borrelplank is op dit moment zeer populair, net als het genieten van snel te bereiden lekkernijen en het delen van kleine gerechtjes. Kaas in plakken is een categorie die in de supermarkt momenteel onder druk staat, terwijl snacking van kaas juist groeit. Ook dit is een reden Boursin Zacht & Romig de ruimte in het schap te geven. Haast overbodig om te zeggen dat het rendement op de roomkaas zonder meer uitstekend is.”

Kaasspecialist Bel Nederland

Bel Nederland is kaasspecialist van huis uit. Gelegen in de Utrechtse dorpje Schoonrewoerd, te vinden tussen Leerdam en Zijderveld, biedt Bel Nederland een compleet assortiment kaasproducten voor op de boterham, bij de borrel of voor gebruik in de keuken.

De bekendste merken die Bel Nederland voert zijn Babybel, Boursin, La Vache qui rit, Leerdammer en Port Salut.

Dit artikel is gesponsord door Bel Nederland.

Reageer op dit artikel