Alles over Imago

Foto: Shutterstock

Drie supers in top-10 merkenranglijst, maar Jumbo pas op plek 83

Het bureau Media Meetings heeft voor het eerst een ranglijst van meest invloedrijke merken in Nederland opgesteld. Ikea troeft in de top-10 Albert Heijn, Dirk en Lidl af. Jumbo staat pas op plek 83 van het overzicht, terwijl Aldi en Plus de top-100 helemaal niet halen. Bij de A-merken is Always het sterkste merk.

Foto: Jumbo

Versbeleving Nederlandse supermarkten kan beter

Versbeleving. Van Nederlandse supermarkten wordt gezegd dat het daar nog wel eens aan schort. Rendement, duurzaamheid en derving bestrijden hebben vaak voorrang. Immers, wanneer je veel verse appels en tomaten in de kratjes hebt liggen, moet er mogelijk aan het eind van de dag veel worden weggegooid. Hoe kun je weinig voedsel verspillen en tegelijk toch de versbeleving verbeteren?

De agf-afdeling van Lidl in Nederland. Foto: Distrifood

Discount geen antwoord voor serviceformules in zware tijden

Formules, ook in het buitenland, zijn in deze economisch zware tijden meer dan ooit bezig met hun prijsimago. Buiten de landsgrenzen denken supermarktketens zelfs aan het optuigen van een eigen discountformule. Is dat een optie voor servicesupermarkten in Nederland? Distrifood vroeg het aan verschillende experts.

Michiel Muller, ceo van Picnic. Foto: Distrifood

Picnic's imago: Techbedrijf met een iconisch bezorgautootje

AMSTERDAM - Het kleine bezorgwagentje van Picnic met zijn bewegende oogjes en wiegend laadbakje groeide uit tot een icoon. Dat is dan ook onlosmakelijk verbonden met de onlinesuper. Picnic creëerde daarmee een imago dat hét antwoord is op grote supermarktconcerns die het landschap in Nederland en Europa domineren. 'Het is echt David tegen Goliath.'

Tijdens corona kregen complottheorieën meer tractie.
foto ; Pim Ras/ Hollandse Hoogte

Complotten, conflicten en critici, supermarkt is geen uitzondering

ZEIST - Een kweekvleesfabriek van Bill Gates, gesaboteerde weegschalen, ketens die meewerken aan voedseltekorten. Er doen heel wat wilde verhalen de ronde over supermarkten, van hardcore complottheorieën tot onduidelijke misverstanden.

Illustratie: Tony Tati

Imago supermarkten krijgt rake klappen: Retailexperts over hoe het nu verder moet

Het imago van supermarkten heeft de afgelopen jaren een flinke tik opgelopen. Frits van Eerd in detentie, het rumoer rond het salaris voor Frans Muller, moeizame onderhandelingen voor een beetje meer salaris en een branche die wordt beschuldigd van graaiflatie. Distrifood peilde de stemming bij imago-experts, merkdeskundigen, de vakbond en actiegroepen en had eigenlijk maar één vraag: hoe nu verder?

Foto: Herbert Wiggerman

Aldi wacht nog altijd op betere tijden

ZEIST - Na een miljoeneninvestering in de ombouw van de helft van zijn ongeveer 500 Nederlandse filialen naar de Aniko 2.0 formule, wacht Aldi nog op resultaat. Dat moet er snel komen, want de geldkraan staat wagenwijd open.

Een nieuwe Aldi-supermarkt. Archieffoto: Distrifood

Hoe kan Aldi nu in deze tijd verliezen?

Nederlandse klanten zijn aan het downtraden. Van A-merk naar huismerk en van service-formule naar discounter. Portal manager Joep Meijsen van Distrifood vraagt zich af hoe het kan dat Aldi in deze periode marktaandeel verliest.

Demonstranten bij de aandeelhoudersvergadering van Ahold Delhaize. Foto: Cor Salverius

Supermarkten moeten ook zichzelf met een goed imago verkopen

ZEIST - Supermarkten zijn steeds meer een kop van Jut. Zeker door de pijlsnel opgelopen inflatie wordt naar de supers gewezen. 'Graaiers', klinkt het. Supermarkten moeten hun verhaal beter voor het voetlicht brengen om aan hun imago te werken.

Foto: Cor Salverius

Imago supermarkt oppoetsen: 'Toon begrip voor de pijn van klanten'

ZEIST - Supermarkten krijgen de laatste tijd nogal wat naar hun hoofd geslingerd. Ze zouden zich schuldig maken aan graaiflatie, willen alleen de aandeelhouders laten profiteren en knijpen boeren en personeel uit, zo is de teneur. Hoe kun je als supermarkt je imago weer wat oppoetsen?