Alles over Gezonde voeding

Distrifood-hoofdredacteur Daan Heijink

Ongezond aanbod blijft, want supers zijn bang voor afvloeiing

Distrifood-hoofdredacteur Daan Heijink denkt dat supermarkten grote stappen op gezondheidsvlak zoals het terugschroeven van reclames voor slechte producten, niet durven te zetten. Angst voor afvloeiing regeert.

Foto: Nikki Natzijl

Supers stimuleren ongezond eten, 'Vooral AH, Aldi, Jumbo en Plus'

Supermarkten zetten consumenten nog steeds aan tot ongezond eten, ondanks hun belofte op beterschap. Vooral Albert Heijn, Aldi, Jumbo en Plus blijven achter. Dat blijkt uit de Superlijst Gezondheid, een initiatief van Questionmark en diverse gezondheidsfondsen. Zij doen 'een uiterst dringende oproep' voor wettelijke maatregelen die zorgen dat supermarkten 'de noodzakelijke stappen zetten'.

Foto: ANP

Carrefour verplicht leveranciers Nutri-Score te gebruiken

Carrefour wil dat alle leveranciers de Nutri-Score op hun verpakking zetten.

Paul Moers. Foto: Vincent Jannink

Paul Moers noemt Nutri-Score een gedrocht

Retailexpert Paul Moers heeft weinig op met Nutri-Score. 'Deze score is in mijn ogen een gedrocht.'

Foto: Roel Dijkstra

Nutri-Score dreigt mislukking te worden

De Nutri-Score dreigt een fiasco te worden omdat meerdere grote voedselproducenten niet van plan zijn om die op hun verpakkingen te zetten.

CBL-directeur Marc Jansen. (C) Roel Dijkstra Fotografie / Foto : Fred Libochant Den Haag

Jansen (CBL): 'Stel Nutri-Score verplicht, ook voor A-merken'

A-merkfabrikanten zien geen heil in de Nutri-Score, supermarkten daarentegen voeren het logo door op alle huismerkproducten. Retailers willen dat de Nutri-Score verplicht wordt, ook voor A-merkfabrikanten.

Bijzonder hoogleraar gedragseconomie Marleen Onwezen van Wageningen University. Foto: Happix

Supers, zo verleid je klanten tot gezonder gedrag: 7 interventies

Wie de supermarkt binnenstapt, verandert van een burger in een consument. In de winkel draait het om gemak, snelheid en prijs, met promoties voor ongezonde en niet-duurzame producten. Dat moet en kan anders, meent bijzonder hoogleraar gedragseconomie Marleen Onwezen van Wageningen University. Ze stelt zeven interventies voor om mensen verantwoorder te laten consumeren.

Foto: Roel Dijkstra - Vlaardingen

Albert Heijn geeft gezonde leefstijl plek op de website

Albert Heijn maakt op zijn website extra plek voor gezonde leefstijl. In deze online omgeving staat informatie over bijvoorbeeld beter eten en goed slapen.

Ekoplaza-ceo Erik Does. Foto: Dennis Wisse

Ekoplaza-ceo Erik Does haakt in op diabetescrisis

Ekoplaza-ceo Erik Does gaat op sociale media in op recente berichtgeving over diabetes en de rol van goede voeding.

Foto: Roel Dijkstra

Academic update: Kiest klant na gezond vaak voor ongezond?

Onderzoekers van EFMI Business School houden structureel wetenschappelijke publicaties bij voor Distrifood. Erjen van Nierop kijkt naar de volgorde van gezonde en ongezonde keuzes van klanten.