BEACH Recruitment
Staatssecretaris Vincent Karremans (Jeugd, Preventie en Sport) wil 'met alle supermarkten concrete, meetbare afspraken maken om het aanbod van gezonde producten te vergroten en de verkoop te stimuleren'.
Staatssecretaris Vincent Karremans (Jeugd, Preventie en Sport) wil 'met alle supermarkten concrete, meetbare afspraken maken om het aanbod van gezonde producten te vergroten en de verkoop te stimuleren'.
Distrifood-hoofdredacteur Daan Heijink denkt dat supermarkten grote stappen op gezondheidsvlak zoals het terugschroeven van reclames voor slechte producten, niet durven te zetten. Angst voor afvloeiing regeert.
Supermarkten zetten consumenten nog steeds aan tot ongezond eten, ondanks hun belofte op beterschap. Vooral Albert Heijn, Aldi, Jumbo en Plus blijven achter. Dat blijkt uit de Superlijst Gezondheid, een initiatief van Questionmark en diverse gezondheidsfondsen. Zij doen 'een uiterst dringende oproep' voor wettelijke maatregelen die zorgen dat supermarkten 'de noodzakelijke stappen zetten'.
Carrefour wil dat alle leveranciers de Nutri-Score op hun verpakking zetten.
Retailexpert Paul Moers heeft weinig op met Nutri-Score. 'Deze score is in mijn ogen een gedrocht.'
De Nutri-Score dreigt een fiasco te worden omdat meerdere grote voedselproducenten niet van plan zijn om die op hun verpakkingen te zetten.
A-merkfabrikanten zien geen heil in de Nutri-Score, supermarkten daarentegen voeren het logo door op alle huismerkproducten. Retailers willen dat de Nutri-Score verplicht wordt, ook voor A-merkfabrikanten.
Wie de supermarkt binnenstapt, verandert van een burger in een consument. In de winkel draait het om gemak, snelheid en prijs, met promoties voor ongezonde en niet-duurzame producten. Dat moet en kan anders, meent bijzonder hoogleraar gedragseconomie Marleen Onwezen van Wageningen University. Ze stelt zeven interventies voor om mensen verantwoorder te laten consumeren.
Albert Heijn maakt op zijn website extra plek voor gezonde leefstijl. In deze online omgeving staat informatie over bijvoorbeeld beter eten en goed slapen.
Ekoplaza-ceo Erik Does gaat op sociale media in op recente berichtgeving over diabetes en de rol van goede voeding.