Alles over A-Insights

Foto's: Distrifood

Analyse: Hoe doen Boni en Nettorama het financieel?

Nettorama en Boni kondigden afgelopen zomer hun fusie aan. Sindsdien doen de partijen er het zwijgen toe rond de concrete plannen. Distrifood vroeg aan de experts op het gebied van data-analyse A-Insights om Boni en Nettorama financieel met elkaar te vergelijken en te onderzoeken wat de fusie kan doen met de cijfers en met de concurrentiepositie van de twee A-merkdiscounters.

Foto: Evgeny Astapov

Doen supermarkten en fabrikanten nou aan graaiflatie of niet?

Is er nou sprake van graaiflatie bij supermarkten en fmcg-fabrikanten of niet? A-Insights keek naar de cijfers en ziet daarin geen aanwijzingen voor buitensporige winststijgingen. Wel voor een systeem dat de kosten bij de consument en kleinere toeleveranciers legt. Het is daarbij nu vooral de overheid die aan zet is.

Floris van der Pijl van A-Insights. Foto: A-Insights | Ekoplaza in Arnhem. Foto: Koos Groenewold

Financiële analyse: 'Udea (Ekoplaza) neemt wel over, maar moet sleutelen aan winst'

Financieel expert Floris van der Pijl van A-Insights is kritisch op Ekoplaza dat op overnamepad ging. 'Onderliggend probleem is dat alle bedrijven die zijn overgenomen ook nog geen werkend businessmodel hebben. In feite worden door de overnames dus problemen op problemen gestapeld.'

Jeroen Lustig van A Insights. Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency

A-Insights: Marge leveranciers en Jumbo zakken weg

AMSTERDAM - Wie met financieel expert Jeroen Lustig, werkzaam bij A-Insights, naar de supermarktbranche kijkt, ziet twee grote ontwikkelingen. Jumbo levert marge in. Dat is één. Het tweede punt is de zorgelijke marge-ontwikkeling bij toeleveranciers. Uit data komt naar voren dat zij structureel te weinig verdienen, waardoor supermarkten op termijn hun eigen toekomst ook op het spel zetten.