De advertentie rond het koopkrachtverschil stond afgelopen zaterdag in alle landelijke kranten en maakt deel uit van een breder prijsoffensief van Dirk van den Broek. Ook haakt de advertentie verder in op Prinsjesdag, zoals vorige week ook al rond de presentatie van de Miljoenennota gebeurde. 'Uw koopkrachtverschil met Albert Heijn: 12 volle tassen per jaar', zo kopt Dirk in de advertentie. Deze is voorzien van een prijsvergelijking met zo'n dertig A-merkproducten. Daaruit trekt de supermarktketen de conclusie dat het prijsverschil met Albert Heijn 9 procent is. 'We geven het u op een bonnetje: wie winkelt bij Dirk, winkelt ruim 9 procent voordeliger dan bij Albert Heijn. Op een kassabon scheelt dat euro's. In een jaar tijd scheelt het u tenminste twaalf volle tassen. Da's een volle tas koopkracht per maand erbij.'
Flinke prijsverschillen op kassabon
De advertentie is geïllustreerd met twee kassabonnen. Voor dezelfde producten zijn klanten bij Dirk €56,29 kwijt en bij Albert Heijn €61,96. Het prijsverschil ontstaat onder meer door een sixpack blikjes Coca-Cola Zero (€3,43 tegen €3,85), een bakje Heks'nkaas van 200 gram ( €2,99 tegen €2,55) en een pak van zes halveliterblikken Hertog Jan (€5,99 tegen €6,49). De foto boven de advertentie toont twaalf tjokvolle boodschappentassen. Dirk heeft een lange geschiedenis van advertenties waarin de prijzen rechtstreeks worden vergeleken met de concurrentie.
Dirk krijgt hoog cijfer voor lage prijzen
De keten heeft bij zijn klanten een goed prijsimago. In het GfK Supermarktrapport krijgt Dirk van zijn klanten het rapportcijfer 7,76 voor het aspect lage prijzen. Alleen Lidl (7,85) en Aldi (7,80) krijgen nog een hoger cijfer. Het branchegemiddelde voor dit aspect ligt op 7,08. Spar is met een 6,23 de keten met het laagste rapportcijfer. Dirk werkte eind augustus al actief aan het prijsimago door honderden dagelijkse producten in prijs te verlagen. Daarmee speelde de keten in op de gewoonte van Nederlanders om na de vakantie zuiniger aan te doen met de boodschappen.