Jumbo noteert autonome groei van 3,3 procent

Jumbo noteert autonome groei van 3,3 procent

VEGHEL - De consumentenomzet van de Jumbo-supermarkten is in de eerste zes maanden van dit jaar met 3,8 procent toegenomen naar €3,898 miljard. De onderneming meldt dat de autonome omzetgroei 3,3 procent bedroeg en het marktaandeel van de formule is gestegen naar ongeveer 19,5 procent.

Dat blijkt uit vanmorgen door Jumbo naar buitengebrachte cijfers. Jumbo groeit daarmee harder dan de markt. Daarbij gaat de formule uit van de door onderzoeksbureau GfK gemelde marktgroei van 2,3 procent. 'Jumbo verwacht haar positie op de Nederlandse markt komend halfjaar verder te kunnen uitbreiden door de opening van verschillende nieuwe winkels, waaronder de eerste 25 naar Jumbo om te bouwen Emté-supermarkten', zo meldt Jumbo in het persbericht. Deze week werd bekend dat Nijmegen de primeur krijgt van de om te bouwen Jumbo-winkels. De omzetgroei over de afgelopen zes maanden lag wel lager dan over heel 2017. Toen noteerde Jumbo een toename van de omzet met 5 procent en werd voor het eerst de omzetgrens van €7 miljard doorbroken. De autonome groei lag in heel 2017 op 4,2 procent.

Online omzet Jumbo groeit sterk

De supermarktketen meldt, zonder concrete cijfers te noemen, ook een flinke toename van de online omzet. 'Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar is de omzet van online bestelde boodschappen via Jumbo.com en de Jumbo-app in het eerste halfjaar van 2018 met maar liefst tweederde toegenomen', aldus Jumbo. Het bedrijf meldt steeds meer mensen in dienst te hebben genomen voor zijn Tech Campus in Veghel.

La Place ziet omzet hard stijgen

Jumbo meldt tevens dat dochteronderneming La Place een sterk halfjaar achter de rug heeft, vooral door de opening van zes nieuwe vestigingen. De omzet nam met 30 procent toe naar €78,5 miljoen. De keten nadert de grens van 100 vestigingen. La Place beschikt op dit moment over 98 restaurants, waarvan 14 in het buitenland. Voor de restaurantketen wordt geen autonoom groeicijfer genoemd. De onderneming kondigde vandaag tevens aan voornemens te zijn om voedings- en receptenwebsite Smulweb over te nemen. 'Jumbo ziet goede mogelijkheden om Smulweb op een aantrekkelijke en natuurlijke wijze te integreren met Jumbo.com en de Jumbo-app en kan zodoende verder invulling geven aan haar omnichannelstrategie. Bovendien zal Jumbo met Smulweb nog meer inzicht krijgen in wat klanten bezighoudt, in hun wensen, behoeften, ideeën en tips. Jumbo verwacht de overname nog deze maand te kunnen afronden', meldt het bedrijf.

Frits van Eerd: Stevig fundament

Topman Frits van Eerd van Jumbo is in zijn nopjes met de cijfers. 'De aanhoudend gunstige omzetontwikkeling in dit eerste halfjaar van 2018 legt een stevig fundament onder onze ambitie om dé omnichannel-foodretailer van Nederland te worden. We zetten in op verdere groei, waarbij we vasthouden aan onze klantgerichtheid en onderscheidend aanbod van hoge kwaliteit tegen de laagste prijzen, en tegelijkertijd een flink aantal vernieuwingen doorvoeren op het gebied van klantgemak en winkelbeleving rondom lekker en gezond eten. Zo blijven we het assortiment verse seizoens- en streekproducten verder uitbreiden. We zijn erg blij dat onze miljoenen klanten deze koers waarderen.'

Lees ook: Jumbo en PSV tekenen voedingsapp-contract

Joep Meijsen

Joep Meijsen

Portal manager

Joep Meijsen is als portal manager verantwoordelijk voor Distrifood.nl. Als verslaggever maakt hij interviews, reportages en nieuwsberichten en schrijft hij commentaren en analyses.