Alcoholvrij bezorgt Heineken stevige groei

Alcoholvrij bezorgt Heineken stevige groei
Groei komt van alcoholvrije- en speciaalbieren

AMSTERDAM - Bierbrouwer Heineken heeft een sterk jaar achter de rug. Onder meer door de groeiende wereldwijde verkoop van zijn 0.0-bier boekte de grootste brouwer van Nederland met zijn Heiken-merk de snelste omzetgroei in ruim tien jaar tijd. Ook de operationele winst van de brouwerij nam stevig toe.

Het merk Heineken zag het verkochte volume met 7,7 procent toenemen, zo blijkt uit vanmorgen gepresenteerde cijfers. Daarmee groeide het Heineken-merk aanzienlijk harder dan het totale bierportfolio van het Nederlandse bedrijf. De groeiende wereldwijde beschikbaarheid van Heineken 0.0 leverde een behoorlijke bijdrage aan de groei. Het alcoholvrije bier van Heineken is inmiddels wereldwijd in 38 landen op de markt gebracht.

Overal meer bier verkocht

De bierbrouwer kende als geheel een volumegroei van 4,2 procent wereldwijd. In alle regio's waar het bedrijf actief is werd meer bier verkocht. Al met al zorgde dat voor een netto-omzet van €22,5 miljard. De operationele winst (beia) steeg met dik 6 procent tot 3,9 miljard euro.

Lagere winstmarges bij Heineken

Heineken-baas Jean-Francois van Boxmeer benadrukt dat de operationele winstmarges wat minder waren. Dit kwam onder meer door stijgende grondstofprijzen, wisselkoerseffecten en inspanningen die het bedrijf doet om de recent overgenomen activiteiten in Brazilië te stroomlijnen.

Wachten op goedkeuring in China

In China, waar Heineken eerder een miljardendeal tekende met CR Beer, wacht de brouwer nog altijd op goedkeuring van de autoriteiten. Heineken nam voor €1,9 miljard een belang van 40 procent in de grootste brouwer van China. In de praktijk betekent dat dat Heineken zijn bezittingen in China verkoopt aan CR Beer en dat die onder licentie bier van Heineken aan de man brengen via hun wijdvertakte distributienetwerk. Volgens Van Boxmeer liggen er voldoende kansen voor beide bedrijven in China.

Operationele winst blijft groeien

Voor dit jaar rekent Heineken op een operationele winstgroei van 4 tot 6 procent. De brouwer waarschuwt evenwel voor de huidige economische omstandigheden die nogal wisselend zijn. Ook kosten voor grondstoffen en logistieke kosten zullen hoger uitvallen. Heineken zal aanhoudend op de kosten letten en met initiatieven komen om productiever te werken.

Inveteringen blijven ongeveer gelijk

Heineken verwacht verder dit jaar circa €2 miljard te investeren in de eigen bedrijfsvoering, installaties en eigendommen. Dat bedrag ligt nagenoeg gelijk aan de €1,9 miljard die in 2018 werd geïnvesteerd.

Joep Meijsen

Joep Meijsen

Portal manager

Joep Meijsen is als portal manager verantwoordelijk voor Distrifood.nl. Als verslaggever maakt hij interviews, reportages en nieuwsberichten en schrijft hij commentaren en analyses.