artikel

Albert Heijn winnaar Schapimago onderzoek Suikerwerk in 2018

Branche & Bedrijf 1744

ZAANDAM – Albert Heijn is de nr 1 in het Schapimago onderzoek Suikerwerk 2018. De shopper geeft dit jaar de hoogste waardering aan Albert Heijn. Inspanningen om het assortiment meer te laten aansluiten bij de groeiende behoefte aan suikervrije en suikerarme producten raken het hart van de shopper.

Albert Heijn winnaar Schapimago onderzoek Suikerwerk in 2018
Zaandam - Prijs Perfetti Van Melle - Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency

Elk jaar laat Perfetti Van Melle door GfK onderzoek verrichten onder shoppers van een groot aantal retailers. Dat is dit jaar gebeurd in de maand oktober, waarbij ruim 3000 shoppers werden bevraagd over de categorie suikerwerk van hun supermarkt. De uitkomsten zijn samengevat in het Categorie Rapport Suikerwerk en bieden de marktleider handvaten om met zijn handelspartners de suikerwerkcategorie verder uit te bouwen en door te laten groeien.

Sterkste groeier op kwaliteit

Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency

In het tiende jaar van het onderzoek zijn het de shoppers van Albert Heijn die de hoogste waardering uitspreken over ‘hun’ suikerwerkschap. Albert Heijn scoort het hoogste op de aspecten goede kwaliteit, een ruime keuze van producten (regulier & suikerbewust), voldoende voorraad op het schap en aantrekkelijke aanbiedingen.

‘AH laat groei zien op vrijwel alle waarderingsaspecten en is dit jaar op 7 van de in totaal 13 aspecten de best scorende supermarkt. De sterkste groei is met name te zien op goede kwaliteit van het assortiment (van 5 naar 1) en aantrekkelijkheid van aanbiedingen (van 8 naar 2)’, aldus Annemieke Hulst-Kleibeuker, Senior Category Manager bij Perfetti Van Melle.

Als voorbeeld noemt ze de activatie van Mentos Gum in combinatie met Your Surprise. Bij aankoop van Mentos Gum bij Albert Heijn kon de shopper zijn eigen Mentos Gum-pot personaliseren. ‘De groei in waardering die AH in de afgelopen jaren al steeds doormaakte, heeft nu in 2018 geleid tot een eerste positie. Dat is heel mooi resultaat.’

‘Het winnen van het GFK Schapimago onderzoek Suikerwerk is een mooie waardering van onze klanten en een prachtig resultaat voor Albert Heijn’, vult Gert Zwitser, Lead category manager aan. ‘We bieden onze klanten een ruime keuze en blijven ons assortiment vernieuwen. Het afgelopen jaar hebben we veel aandacht besteed aan producten met minder suiker of suikervrij. We zien dat hier steeds meer vraag naar is. Onze klanten waarderen deze inspanningen, ook dat laat dit onderzoek goed zien.’

Ruime keuze suikerbewust

‘In het afgelopen jaar hebben we daarin samengewerkt met AH en zijn er suikervrije en producten met minder suiker toegevoegd in alle segmenten. Hierbij gaat het om snoep, drop en frismakers & gum mondverfrissers uit onze range Klene drop suikervrij, Smint, Mentos Gum en Fruitella -30% suiker’, vervolgt National Account Manager Boy Suister. ‘Je ziet in het onderzoek dat de shoppers deze ruimere keuze hebben opgemerkt en AH ook op dit aspect de hoogste waardering geven. Tegelijkertijd geven zij wel aan dat de zichtbaarheid van deze suikerbewuste producten verbeterd kan worden. Daar zijn we inmiddels met elkaar naar aan het kijken.’

Suikervrij en minder suiker is volgens Hulst een belangrijk segment waar veel aandacht aan wordt geschonken. ‘In het komende jaar komen we daarom ook zeker weer met nieuwe producten om dit segment met onze handelspartners verder uit te bouwen. Fruittella -30% suiker speelt daarin een belangrijke rol, wat ook tot uitdrukking komt in sterke ondersteuning in onder andere de media en op de winkelvloer.’

Dit artikel is gesponsord door Perfetti Van Melle.

Foto's

Reageer op dit artikel