BEACH Recruitment
In de afgelopen weken stonden er paginagrote advertenties in de dagbladen waarin Albert Heijn zijn 'Beter voor koe/varken/groente, natuur en boer'-logo introduceerde. Het is een bedrijfsmilieulogo en geen milieukeurmerk. Roland Tabor vraagt zich af of de consument die nuance kan onderscheiden.
Ondanks de coronacrisis is er vorig jaar wederom meer geïnvesteerd in 'marketing automation'. Investeringen in Artificial Intelligence (AI) bleven weliswaar achter bij de rest van de wereld, maar Deloitte verwacht voor dit jaar in Nederland een inhaalslag. In Nederland werd volgens Emerce vooral geld uitgegeven aan e-mailmarketing, CRM, personalisatiecampagnes en zoekmachinemarketing. Hiermee vindt een verdere technologisering en digitalisering van marketing plaats, waarin marketeers steeds afhankelijker worden van software.
Retailanalyticsspecialist Roland Tabor beschouwt de ontwikkelingen in 2020, en verwacht dat 2021 nog beter wordt.
In Foodmagazine las Roland Tabor de oproep van <a href="https://www.distrifood.nl/assortiment/artikel/2020/10/30-procent-assortiment-doet-helemaal-niks-101138168">voorraadexpert Paul Durlinger</a> aan supers om iets te doen aan die helft van het assortiment die 'helemaal niets doet'. Sinds de coronacrisis gebeurt dat, volgens IRI, al volop en zijn vooralsnog zuivel, koekjes, babyvoeding en sanitair papier het meest getroffen.
Ondanks alle perikelen die het covid-19-virus veroorzaakt in de operatie en voor het personeel, wordt 2020 een heerlijk jaar voor de supermarktomzet. In augustus was deze 7,4 procent hoger dan vorig jaar bij een volumegroei van 6 procent.
Deze zomer bracht ik door in Frankrijk. Zoals gebruikelijk heb ik een paar dagen nodig om te wennen aan de lange en traag doorlopende rijen bij de kassa's in de supermarkt. Met een mengeling van verbazing en berusting aanschouw ik het 2 minuten durende proces waarin cheques worden uitgeschreven.
Het zijn verwarrende tijden. In Europa lijkt de coronacrisis redelijk onder controle en is het leven enigszins genormaliseerd. Sterftecijfers zijn niet meer het belangrijkste nieuws en de AEX-index is bijna weer op het oude niveau teruggekeerd. Foodretail heeft een meer dan uitstekend eerste halfjaar van 2020 gekend, met een groei van maar liefst 8,5 procent. Jumbo spant de kroon met een groei van 9,5 procent en gaat de gedroomde €10 miljard omzet mogelijk al bij zijn 99-jarige bestaan halen.
We zijn nu ruim drie maanden verder in de coronapandemie en pakken steeds meer ons oude leven op. De horeca is voorzichtig opengegaan en om ons heen ebt het gevoel van collectieve hysterie enigszins weg. In de supermarkten moet ik het inmiddels zelf uitzoeken of ik een ontsmet wagentje wil of niet. Zelfs een mandje mag weer.
Nu de eerste (?) coronavirusgolf over zijn hoogtepunt heen is, wordt de aandacht verlegd naar de mogelijk langdurige gevolgen van de 1,5-metersamenleving waar we de komende jaren tot veroordeeld zijn. De effecten voor de foodmarkt zullen extreem verschillend zijn.
Het had de week van de introductie van Amazon in ons land moeten worden. Maar het werd de week met historische verliezen op de beurs en een aankondiging dat alle scholen, clubs en horeca voor drie weken gesloten werden. De opening van Amazon.nl gaf de aandelenkoers van Ahold Delhaize weliswaar een tik, maar daarna veroorzaakte het wereldnieuws een vrije val van alle koersen.
BEACH Recruitment
FreshRecruitment
FreshRecruitment
BEACH Recruitment BV
FreshRecruitment